روزنامه‌نگار ایتالیایی و مدیر روزنامه «ماترا» معتقد است: آنچه در بین مردم شهرهای پایتخت فرهنگی باید اتفاق بیفتد، این است که به خودباوری فرهنگی برسند تا هویت و میراث غنی خود را بشناسند.

مردم مشهد باید به خودباوری فرهنگی برسند
قدس آنلاین- پاسکواله دوریا که به دعوت کانون هم‌اندیشی معماری مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام آمده بود، در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما درباره الزامات پایتخت فرهنگی گفت: ماترا شهر کوچکی با جمعیت ۶۰ هزار نفری است که در سال ۲۰۱۹ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شده است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که میراث ارزشمندی در آن وجود دارد. شهری با معماری صخره‌ای دستکند و معماری ویژه که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.  
به گفته این روزنامه‌نگار ایتالیایی، امسال این شهر کوچک یک میلیون گردشگر خواهد داشت که امکانات آن توان پاسخگویی به این حجم از گردشگر را ندارد.  
او خاطرنشان کرد: من از شهری می‌آیم که آنتونیو جانوتزی در آنجا متولد شده است؛ اولین عکاسی که ۱۵۹ سال پیش از مشهد عکس گرفت و این برای ما هم اهمیت دارد چون او جزو اولین فتوژورنالیسم‌های ایتالیا است.  
دوریا با بیان اینکه سال آینده دویستمین سالگرد تولد آنتونیو جانوتزی هست، اظهار داشت: عکس‌ها خیلی کوچک هستند اما فکرهای بزرگی را ایجاد می‌کنند. عکس‌های جانوتزی از ایران باعث ایجاد مناسبات تجاری بین ایران و ایتالیا شد.  
به گفته او، عکس‌های جانوتزی برای مشهد مهم هستند چون نشان می‌دهند که ۱۵۹ سال پیش در این شهر چه اتفاقاتی افتاده است.  
این پژوهشگر ایتالیایی از تجربه حضورش در مشهد گفت: بسیار هیجان‌زده‌ام چون این شهر را در عکس‌ها دیده بودم. قبل از اینکه به حرم امام رضا(ع) بروم، خالی بودم ولی بعد از دیدن معماری زیبای آن و احساسات خاص مردم به امامشان، از نظر درونی خیلی غنی شدم.  
او با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، خاطرنشان کرد: پیش از اینکه عکس‌ها باعث شود که گردشگر به این شهر بیاید، مردم مشهد باید نسبت به هویت غنی خود آگاه شوند. در پایان سال ۲۰۱۷ به سر می‌بریم اما این رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این شهر باید ادامه یابد و مسئولان باید از تمام توان فرهنگی خود برای معرفی ظرفیت‌های مشهد به جهان بهره ببرند.  
کسب عنوان پایتخت فرهنگی برنده‌شدن در یک مسابقه نیست 
پاسکواله دوریا معتقد است: کسب عنوان پایتخت فرهنگی به معنای برنده‌شدن در یک مسابقه نیست که پس از کسب این مقام کار تمام شود بلکه کار باید ادامه یابد چون ظرفیت‌های آن شهر باارزش است و مردم باید ارزش‌های واقعی خود را بشناسند.  
او افزود: برنامه‌هایی برای شهر ماترا به عنوان پایتخت فرهنگی ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده است که هویت را به مردم شهر برگردانیم تا فرهنگشان را دوست داشته باشند و قدر آن را بدانند. این اتفاق می‌تواند برای مردم شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام هم بیفتد چون یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بقعه‌های متبرکه جهان در این شهر  قرار دارد.  
دوریا یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم شهر ماترا آسیب بسیاری دید. عکاسان آمدند و از آوارگی مردم و خرابی‌های جنگ عکس گرفتند. مردم از این وضعیت ناراضی بودند و فکر می‌کردند که اتفاقی نمی‌افتد اما نمایشگاه‌های عکس از تخریب شهر ماترا باعث شد که این شهر دوباره ساخته شود و متخصصان علوم انسانی طی برنامه‌هایی مردم این شهر را به خودباوری رساندند.  
به گفته وی، این رشد اقتصادی و فرهنگی باعث شد که ماترا به یکی از نقاط مهم گردشگری جهان تبدیل شود. عکس‌ها کمک بسیاری به بهبود وضعیت ماترا کردند.  
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها