کرمانشاه: مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰کیلومتر، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

کرمانشاه شور و حال حسینی گرفت

قدس: قصر شیرین با ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.

این شهرستان دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمان‌پذیر درجه‌یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته‌شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک‌شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

تأمین امنیت زائران

جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین استان کرمانشاه ضمن گلایه‌مندی از استان‌های معین به دلیل کم‌توجهی به مصوبه‌های جلسه‌های گذشته گفت: سال گذشته در بحث تغذیه و اسکان به ۷۰۰ هزار نفر از زائران حسینی در کرمانشاه خدمات‌رسانی شد و امسال قرار است ۵۰۰ هزار نفر از زائران نیز از مرز خسروی عازم عراق شوند.

جعفر همتی افزود: قرار بود که از اول مهر نمایندگان استان‌های معین شامل همدان، زنجان، کردستان ، آذربایجان‌های شرقی و غربی و اردبیل در بحث زیرساخت اربعین در قصر شیرین مستقر شوند و اقدام‌های خود را عملیاتی کنند که تاکنون استقرار نیافته‌اند.

وی ادامه داد: قرار شد که استان‌های معین در بحث زیرساخت‌ها و تهیه روزانه ۱۰ هزار وعده‌غذای گرم، اسکان و همچنین نصب سرویس‌های بهداشتی ما را یاری کنند که نیاز است از روز شنبه مستقر شوند.

همتی اضافه کرد: استقرار امکانات از سوی شهرداری منطقه ۱۴ تهران و تأمین و استقرار ۲۷۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین از قصر شیرین به مرز خسروی دیگر نیازمندی‌های ما است.
وی گفت: اعزام زائران از مرز خسروی از صبح تا ساعت ۱۳ یا ۱۴ انجام می‌شود و در ساعات بعدازظهر و شب تردد زائر صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین  تکمیل بزرگراه کربلا از کنگاور تا مرز خسروی، نصب علائم و دوربین‌های پایش سرعت در مسیر، تأمین روشنایی توقفگاه‌ها، حضور ستاد بحران از ۵ تا ۲۵ آبان ، نصب دوربین‌های امنیتی از سوی ارتش در چهار نقطه برای پایش امنیتی قصر شیرین تا مرز خسروی را از مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده در بحث زیرساخت اربعین نام برد.

ایجاد پارکینگ برای ۵۰ هزار خودرو

فرماندار قصر شیرین نیز در سخنانی بابیان این‌که اقدام‌های خوبی در قصر شیرین برای تردد زائران صورت گرفته است، تسطیح ۱۴۰ هکتار زمین و ایجاد پنج توقفگاه با ظرفیت ۵۰ هزار خودروی سواری، ایجاد و استقرار گیت‌های گذرنامه و نصب سرویس‌های بهداشتی ازجمله این اقدام‌ها است.

فرامرز اکبری، احداث پل دوم رودخانه الوند، احداث و بهسازی ۲ کیلومتر جاده ورودی قصر شیرین، احداث سرویس‌های بهداشتی از پل زائر تا مرز خسروی به طول ۱۱ کیلومتر و احداث ۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در این مسیر را ازجمله نیازمندی‌ها ذکر کرد.

وی همچنین تعریض جاده خروجی قصر شیرین تا نصرآباد از سوی شهرداری و ایجاد زیرساخت فاضلاب برای اردوگاه و ماشین‌آلات یخچال دار برای توزیع آب شرب، تحویل گیت‌های گذرنامه به عراق و آسفالت یک مسیر مرز مندریه و همچنین نصب ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در مرز مندریه را از دیگر نیازمندی‌ها و اقدام‌های زیرساختی برای تردد زائران اربعین بیان کرد.

تردد از پایان مهرماه

فرماندار قصر شیرین ابراز کرد:  بر اساس توافقی که با مسئولان کشور عراق صورت گرفته، مرز خسروی از ۲۹ مهرماه امسال برای تردد زائران اربعین بازگشایی می‌شود.

وی افزود: جریانات اقلیم کردستان مسئله داخلی عراق است و قبلاً هم پیرامون تردد زائرین از مرز خسروی با کردها به توافق رسیدیم.

وی بیان کرد: شهر خانقین اولین مدخل ورودی زائران از مرز خسروی به کشور عراق است و امیدواریم مشکلات داخلی اقلیم کردستان با عقلانیت طرفین برطرف شود.

اکبری تصریح کرد: جریانات اقلیم کردستان بر روند کاری ما و مسیر تردد زائران از مرز خسروی هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های مرز خسروی گفت: تنها نصب و استقرار گیت‌های اضافی و برخی اقدامات جهت استحکامات مرز باقی‌مانده که طی روزهای آینده به نحو مطلوب انجام می‌شود.

اسکان اضطراری زائران

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه نیز از برپایی ۵ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان‌های استان برای زائران اربعین خبر داد.

محمدرضا امیریان در خصوص تمهیدات اتخاذشده برای اربعین حسینی اظهار داشت: با توجه به بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین، امسال با حجم بالای تردد مواجه خواهیم بود و در این راستا اردوگاه‌های اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده است.

وی از برپایی ۵  اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان‌های استان کرمانشاه خبر داد و گفت:  با توجه به‌پیش بینی تردد بیش از نیم میلیون نفر از مرز خسروی، و اینکه خدمات مرزی تا ساعت ۱۴ انجام می‌شود، در مقاطعی با ازدحام جمعیت مواجه خواهیم شد و ممکن است محل‌های اسکان عادی جوابگو نباشد.

امیریان اظهار کرد: این اردوگاه‌های اسکان اضطراری در مرز خسروی، قصر شیرین، سرپل ذهاب، دالاهو و دوراهی نهاوند یا صحنه برپا می‌شوند.

وی اول آبان را زمان برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری عنوان کرد و گفت: تمام امکانات و تجهیزات و چادر موردنیاز در این اردوگاه‌ها مستقر می‌شود.

برچسب‌ها