ایرانشهر-روستای اسفند واقع در جنوب شهرستان دلگان و در ۸۰ کیلومتری این شهر و بخش جلگه چاه هاشم و هم‌مرز استان کرمان واقع‌شده است.

گذر از مشکلات مردم «اسفند» پلی از جنس اعتبار می‌خواهد

قدس: این روستا در مسیر رودخانه با نخل‌های برافراشته ازجمله مناطقی است که همواره موردتوجه گردشگران نیز هست.

این روستا دارای جمعیتی بالغ‌بر ۵۰۰۰ نفر است که می‌توان از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین روستاهای منطقه با قدمتی کهن و تاریخی یادکرد.

گفتنی است باوجود جمعیت قابل‌توجه اما در هنگام بارندگی‌های فصلی و طغیان رودخانه اسفند ارتباط تمامی مردمان این منطقه قطع می‌شود.

پل رودخانه اسفند در بخش جلگه چاه هاشم شهرستان یکی از طرح‌هایی است که ساخت آن از سال ۹۰ و در دولت دهم آغاز شد ولی ساخت آن هر بار به دلایلی متوقف شد.

تنها راه ارتباطی این روستا به بخش جلگه و شهرستان یک جاده آسفالت روستایی است که ساخت و بهره‌برداری آن در دولت نهم به پایان رسید.

با توجه به موقعیت این روستای ۵ هزارنفری که در جوار رودخانه اسفند قرار دارد برای عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه نیاز به پل است زیرا عبور و مرور تمامی مردم از روی رودخانه اسفند انجام می‌شود لذا در زمان بارندگی ارتباط  ساکنان آن نه‌تنها با دلگان بلکه با  دنیا قطع می‌شود.

متأسفانه مردم اسفند خاطرات تلخی از این مشکل‌دارند زیرا  سال ۸۶ که آن بارندگی‌ها و سیل رخ داد یک زن حامله که نیاز شدید به دکتر داشت به علت اینکه نتوانستند وی را به بهداری انتقال دهند فوت کرد.

وعده‌ای که محقق نشد

 در حالی ۶ سال از آغاز عملیات اجرایی احداث پل «اسفند» به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان می‌گذرد که هنوز خبری از تاریخ دقیق افتتاح این پروژه نیست.

اهالی دهستان‌های هودیان و اسفند دلگان علاوه بر اینکه راه ارتباطی آن‌ها هم‌زمان با بارندگی قطع می‌شود از نبود آمبولانس برای اعزام بیماران خود به مراکز درمانی نیز محروم هستندسال ۹۰ کلنگ احداث پل اسفند دلگان به زمین زده شد تا دیگر بارندگی‌ها پل ارتباطی شهروندان این شهرستان را با سایر استان قطع نکند.
 اسفندماه سال ۹۴ بود که  براثر آن بارندگی‌ها و سیلاب، مردم این روستا ۸ روز در محاصره بودند، که یکی از زنان روستا به دلیل وضع حمل با سختی و مشقت و تنها از طریق تله‌کابینی که برای امورات پل نصب‌شده است، به بیمارستان انتقال داده شد.

سال ۹۴ باقر کرد معاون عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان در هفته دولت در بازدید از این پل وعده تکمیل و افتتاح آن را در هفته دولت سال ۹۵ داد.

 بیست و هشتم آذرماه ۹۵ نیز محمد نعیم امینی فرد نماینده مردم شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، فنوج، سرباز و لاشار در مجلس نیز در کانال تلگرامی خود در پیامی نوشت:«به‌زودی یکی از  محروم‌ترین نقاط روستایی حوزه انتخابیه از انزوای ارتباطی خارج و امکان تردد به آن تسهیل خواهد شد.

تمدید وعده‌ها

عزیز الله دور خوش معاون راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان بابیان اینکه کار احداث پل اسفند ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است توضیح می‌دهد: قطعات پل خریداری‌شده است و یک سری از قطعات مانده که پس از تهیه کار احداث پل به پایان می‌رسد.

وی بهره‌برداری از این پروژه را به ابلاغ اعتبار منوط دانست و افزود: تاکنون مبلغی بالغ‌بر ۸۰۰ میلیون تومان برای این پروژه صرف شده است که جهت تکمیل به ۲۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز دارد.

مشکلات باقی‌مانده

اهالی دهستان‌های هودیان و اسفند دلگان علاوه بر اینکه راه ارتباطی آن‌ها هم‌زمان با بارندگی قطع می‌شود از نبود آمبولانس برای اعزام بیماران خود به مراکز درمانی نیز محروم هستند و این موضوع موجب شده تا جان بسیاری از بیماران آن‌ها در طی سال‌های گذشته به دلیل تأخیر دررسیدن به مراکز درمانی مورد تهدید قرار بگیرد.

 هرچند که محمد مهران امینی فرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می‌گوید: آمبولانس آماده‌شده و در انتظار جذب سه نیروی انسانی هستیم.

وی ابراز خرسندی کرد: این دهستان‌ها دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت و دارای یک مرکز بهداشتی است که به یک دستگاه آمبولانس مجهز می‌شوند.

برچسب‌ها