سمنان- خشک‌سالی و برداشت بیش‌ازاندازه آب از منابع آب در حال حاضر بنا بر گفته مسئولان منابع طبیعی تعداد ۱۳ دشت استان سمنان را با چالش فرسایش بادی و گسترش پدیده بیابان‌زایی مواجه کرده است.

سمنان در عطش جرعه‌ای از آب خزر

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر آب آشامیدنی ۲ شهر پرجمعیت سمنان و شاهرود نیز به ترتیب با کمبود ۱۵۰ و همچنین ۲۰۰ لیتر در ثانیه مواجه است .

آب‌رسانی با تانکر به تعداد ۱۷ روستا در تابستان امسال و همچنین چالش کمبود آب به میزان ۱۴۳ میلیون مترمکعبی آب در بخش‌های مختلف کشاورزی بخشی از مشکلات و البته دلایلی است که مسئولان این استان و به‌ویژه استاندار آن‌ها دلیل موجه و ضروری برای اجرای طرح انتقال آب از خزر به این استان عنوان می‌کنند.

کش‌وقوس

استاندار سمنان ازجمله شخصیت‌هایی است که همواره و در هر فرصتی در سخنرانی‌هایش بر طبل انتقال آب از خزر به سمنان می‌کوبد و در آخرین سخنان خود مدعی شده است که این طرح تصویب و به‌زودی اجرایی می‌شود.

این در حالی است که در آن‌سوی میدان نمایندگان و برخی از مسئولان مازندرانی با قاطعیت از لغو طرح انتقال آب خزر سخن می‌گویند و از عدم تصویب این طرح در مجلس به دلیل تبعات زیست‌محیطی آن دفاع می‌کنند طرحی که در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تا مرحله بیل و کلنگ زنی نمایشی هم پیش رفت. 

مذاکره با محیط‌زیست

اظهارات استاندار سمنان نشان می‌دهد که ظاهراً دولت قصد دارد بدون توجه به برخی هشدارهای زیست‌محیطی نسبت به طرحی که آسیب جدی برای محیط‌زیست دارد، اقدام کند.
پیگیری‌های استاندار سمنان در ارتباط با طرح انتقال آب خزر به این استان حتی این روزها به مرحله مذاکره با سازمان محیط‌زیست هم رسیده است تا آنجا که خباز دراین‌ارتباط  اظهار می‌کند: هیچ منابع جایگزینی برای رفع کمبود آب در درازمدت به‌غیراز انتقال آب خزر به سمنان وجود ندارد و باید با اتخاذ راهبرد صحیح و پیگیری‌های منسجم با مدیران ارشد سازمان حفاظت زیست این طرح مهم ملی اجرایی شود.

استاندار سمنان حتی یکی از علت‌های افزایش نیافتن جمعیت استان سمنان را کمبود منابع آبی و مهاجرت جمعیتی عنوان می‌کند.

محمدرضا خباز سمنان حتی از جانب نمایندگان مجلس در ارتباط با بحث انتقال آب دریایی خزر صحبت به میان آورده و اذعان می‌کند: مجلس شورای اسلامی هیچ‌گونه مخالفتی در برنامه ششم توسعه با اجرای انتقال آب خزر به سمنان نکرده است و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای عملیاتی شدن این طرح‌ها هم‌قسم هستند.

استاندار سمنان در حالی از جانب نمایندگان مجلس در ارتباط با بحث انتقال آب دریایی خزر موافقت کرد که هیچ‌یک از نمایندگان استان‌های شمالی با اجرای این طرح موافق نبوده و به‌صورت جدی نسبت به عملیاتی شدن آن به دلیل مخاطراتی که متوجه محیط‌زیست استان‌های شمالی می‌شود مخالف هستند.

مطالعات طرح به پایان رسیده است

استاندار سمنان nر همین رابطه بیان می‌کند: انتقال آب از حوزه دریای خزر به استان سمنان از مصوبات هیئت دولت است و در حال حاضر محیط‌زیست کشور هم آخرین جلسات خود را دراین‌باره برگزار کرده و کار مطالعاتی این طرح هم به پایان رسیده است.

خباز بیان می‌کند: موانع انتقال آب به استان برطرف شده و هیچ مشکلی برای انتقال آب از حوزه دریای خزر به استان سمنان وجود ندارد و در صورت حل شدن و اجرای طرح انتقال آب به استان سمنان، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی با پیشرفت روبرو می‌شود.

وی تأکید می‌کند: پروژه انتقال آب از دریای خزر یکی از پروژه‌های ملی و مهم است که موانع زیادی برای اجرای آن وجود داشت و اکنون این موانع مرتفع شده است.

اجازه انتقال آب نمی‌دهیم

درحالی‌که استاندار سمنان ادعا می‌کند تمامی اقدامات لازم برای اجرای این طرح در حال فراهم‌سازی است اما عضو مجمع نمایندگان مازندران در این رابطه اظهار می‌کند: رئیس محیط‌زیست کشور قطعاً بداند ما اجازه نخواهیم داد تا انتقال آب دریای مازندران به سمنان اتفاق بیفتد.

احمدی‌لاشکی در این رابطه عنوان می‌کند: انتقال آب دریای مازندران به سمنان طبق نظر کارشناسان و فرهیختگان در حوزه محیط‌زیست دارای اشکالات زیست‌محیطی جدی است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی خطاب به استاندار سمنان نیز می‌گوید: باید اجازه داد تا اهل‌فن در این حوزه بحث کنند.

وی همچنین با اشاره به مصاحبه اخیر «کلانتری» رئیس سازمان محیط‌زیست درباره انتقال آب دریای مازندران به سمنان که عنوان کرده بود «زمان تصمیم‌گیری‌های سخت فرارسید» اذعان می‌کند: یک مدیر باید تصمیمات سخت بگیرد ولی قرار نیست تصمیمات غلط گرفته شود.

آب شرب هدر می‌رود

مسئولان استان سمنان در حالی به سرمایه‌گذاری هنگفت پیرامون انتقال آب خزر به سمنان دل بستند و در حالی داد از بی‌آبی به‌ویژه در روستاها دارند که متأسفانه در این شرایط افزون بر ۴۰ درصد آب در شبکه روستایی هدر می‌رود.

بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان هدر رفت آب در شبکه آب‌رسانی روستایی این استان به دلیل فرسودگی لوله‌های انتقال و انشعاب‌های غیرمجاز به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد.

منصور کشاورزیان در این رابطه اظهار می‌کند: با توجه به اُفت شدید سطح آب چاه‌های تأمین‌کننده آب آشامیدنی روستاهای این استان و کمبود آب در سمنان باید از هرگونه هدرروی آب به شیوه‌های مختلف جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان یادآور می‌شود: ۷۰ روستای سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است و باید برنامه‌های هدفمند و توجیهی برای رفع این مشکل در بلندمدت اتخاذ شود.

/

برچسب‌ها