کرج- چند ثانیه لرزش زمین کافی بود تا موجی از نگرانی و وحشت به سراغ طیف های مختلف مردم دراستان البرز وشهرهای آن بیاید و آنها را در فاصله ۲۴ ساعت مانده به بلند ترین شب سال بی خواب کند.

شبی که البرز بی خواب شد

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: مردم استان البرز پس از سالها به نزدیک ترین نوع ممکن وقوع زلزله را احساس کردندو وحشت واضطراب ناشی از این واقعه طبیعی آنها را به خیابان ها وکوچه ها کشاند.

وقوع زلزله در ساعت ۲۳و۳۷ دقیقه

زلزله ساعت ۲۳ و۲۷ دقیقه  با بزرگی ۵/۲ ریشتر رخ نشان داد، مدت زمان وقوع زلزله خیلی کوتاه بود اما همین لرزش شدید ناگهانی سبب شد به یکباره کوچه و محلات مملو از مردم سراسیمه و نگران شود.

این واقعه بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری کشور در مرز استان های تهران و البرز ودر حوالی ملارد ومشکین دشت در عمق ۷ کیلومتری زمین به وقوع پیوست و سبب رعب و وحشت فراوان اقشار مختلف مردم شد.

ترافیک فزاینده خیابان ها

به دنبال وقوع زلزله مردم سراسیمه اقدام به سوار شدن به خودروهای شخصی و خروجی از منازل کردند. برخی حضور در خیابان ها و پارک ها را انتخاب کردند و برخی هم عزم سفر به شهرستان های دور  ونزدیک و حضور در منزل اقوام ودوستان را برگزیدند.

این تصمیم توام با نگرانی خیلی زود معابر مختلف شهر کرج و محورهای منتهی به خارج از شهر از جمله جاده چالوس را با حجم زیادی از ترافیک روبرو کرد.

این ترافیک پس ازدقایقی با ازدحام خودروها در پمپ بنزین های سطح شهر شکل پررنگ تری به خود گرفت ودر مناطق مرکزی شهر منجر به راهبندان و ترافیک شدیدی شد.

این همهمه و بی نظمی تا آنجا پیش رفت که برای نمونه در بلوار امامزاده حسن در مرکز شهر کرج عملا عبور خودروها به اتوبان کرج به قزوین وکرج به تهران دقایقی بسته شد و در نهایت با ورود پلیس راهور و پس از ساعتها تا حدودی اوضاع سامان یافت.

استقرار مردم در پارکها

با گذشت حدود یک ساعت از وقوع زلزله شهروندان کم کم در مناطق مختلف از جمله بوستان های سطح شهر وفضاهای باز مستقر شدندو التهاب ونگرانی اولیه ناشی از این اتفاق تا حدی فروکش کرد.

استقرار مردم و خانواده ها در خودروها به اتمام رسید ودر این شرایط همهمه و شلوغی دقایق اول کمتر به چشم می آمد.

بازگشایی اماکن عمومی از جمله سالن های ورزشی و فرهنگسراهای سطح شهراز سوی متولیان امر نیز در ادامه رخ داد تا آنهایی که جایی برای استقرار در پارک ها نداشتند و برودت هوا نگران شان کرده بودند این گزینه را انتخاب کنند و کمی از استرش شان کاسته شود.

تعطیلی ادارات و دانشگاهها در روز پنج شنبه

باتوجه به وقوع زلزله ۵/۲ ریشتری در استان البرز ونگرانی ها  و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد وبا  پیشنهاد شورای هماهنگی مدیریت بحران، با تعطیلی تمامی دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی به جز دستگاه های امدادی، خدمات رسان و عضو ستاد مدیریت بحران در روز پنج شنبه موافقت شد تا بخشی از مردم دغدغه حضور در محل کار وتحصیل را پس از گذر از یک شب سخت نداشته باشند.

مشخصات زلزله چهارشنبه شب

اما مشخصات زلزله چهارشنبه شب در دو استان تهران و البرز چه بود؟

در این ارتباط رییس شبکه شتاب نگاری کشور گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه مرد آباد شتاب ۲ دهم ثقل زمین به ثبت رسیده است که شتاب بالایی است.

وی افزود: بر اساس این اطلاعات شتاب ثبت شده در تهران ۷ دهم ثقل زمین است که این عدد نشان می‌دهد شتاب در تهران نسبت به شتاب استان البرز کمتر بوده است.

این مسئول با بیان اینکه نمی‌توان به طور قاطع اعلام کرد زلزله چهارشنبه شب با بزرگای ۵/۲ پس لرزه است یا پیش لرزه گفت: ما پس از ثبت اطلاعات می‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

در کنار وقوع زلزله چهارشنبه شب وحواشی که این اتفاق برای مردم داشت نهادها وارگان های امدادرسان نیز خیلی زود شکل آماده باش به خود گرفتند.

ستاد بحران استان البرز نیز ساعتی پس از وقوع این حادثه تشکیل جلسه داد و با ارزیابی این اتفاق دستورالعمل های لازم به نهادها وارگان های مختلف اعم از اورژانس، شهرداری ها، هلال احمر، آتش نشانی ونیروی انتظامی صادر کرد.

متعاقب این دستور نیروهای مختلف این نهادها در نقاط مختلف استان مستقر شدند تا تبعات ناشی از این اتفاق واتفاقت بعدی آن را مدیریت کنند.

دستگاه های مرتبط خوب عمل کردند

استاندار البرز پس از جلسه اضطراری ستاد بحران استان البرز در گفتگوی زنده با شبکه خبر گزارش کاملی از اقدامات انجام شده ارائه داد.

محمدعلی نجفی گفت: از نخستین دقایق اولیه وقوع این زمین لرزه، اعضای شورای مدیریت بحران  استان در آماده باش کامل قرار گرفتند و نخستین جلسه شورای مدیریت بحران در محل استانداری تشکیل شد.

وی افزود: فرمانداران، شهرداران، نیروهای امدادی، خدماتی، نظامی و انتظامی در آماده باش کامل هستند و این شرایط تا صبح نیز تداوم دارد.

استاندار البرز با اشاره به کاهش هیجان مردم نسبت به وقوع زلزله در استان و شهرهای مختلف البرز دقایقی بعد از زمین لرزه بیان کرد: در دقایق اولیه مردم هیجان داشتند اما ساعاتی بعد آرامش در همه شهرها برقرار شد و نیروهای امدادی و خدماتی تا صبح آماده باش هستند.

 وی با تاکید بر اینکه این زلزله زنگ هشداری هم برای تکمیل تجهیزات مدیریت بحران در استان بود، افزود: با وجود آمادگی نیروی انسانی در بحران ها انبارهای ذخیره هم باید برای چنین حوادث غیر قابل پیش بینی همواره تکمیل باشد.

دکتر نجفی تصریح کرد: امکانات اعتباری و خدماتی و پشتیبانی در کنار تقویت زیرساخت های راه در استان باید در اولویت کار قرار گیرد.

استاندار البرز در ادامه گفت: دانش زلزله نگاری هنوز به نقطه ای نرسیده که امکان پیش بینی دقیق چنین حوادثی وجود داشته باشد و همین امر نیز لزوم آمادگی کامل در هر شرایطی را ضروری می سازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از دقایق اولیه، حضور شورای مدیریت بحران رصد می شد، گفت: در تمامی بخش های امدادی، خدماتی، صدا و سیما  و رسانه ها همکاری خوبی وجود داشته است واطلاع رسانی به موقع ومناسب صورت گرفت

زلزله در البرز تلفات جانی نداشت

در همین ارتباط معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز هم از اعزام ١٠ تیم ارزیاب هلال احمر به شهرهای استان خبر داد وگفت:خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

داوود رجبی با اشاره به وقوع حادثه زلزله ۵/۲ ریشتری در شب گذشته در استان های تهران و البرز، اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله تمام اکیپ های جمعیت هلال احمر استان البرز به حالت آماده باش در آمده اند.

وی با بیان اینکه شب گذشته تمامی شعب و پایگاه های جمعیت هلال احمر استان البرز در حالت آماده باش بودند، افزود: در نخستین ساعات وقوع زلزله ده تیم ارزیاب هلال احمر به شهرستان فردیس، مشکین دشت وماهدشت اعزام شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرز با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در برنداشته است، ادامه داد: تمام اکیپ های امدادی از آمادگی لازم برخوردار هستند.

از سفرهای غیرضرور بپرهیزید

وقوع زلزله کافی بود تا خیلی ها عزم سفر کنند و برای دور ماندن از فضای پراسترس حاکم به بیرون از شهر بروند.

در این ارتباط مدیرکل راهداری استان البرز از مردم خواست با توجه به شرایط خاص منطقه و ریزش کوه از تردد  و سفرهای غیرضروری در جاده های مواصلاتی به خصوص کرج- چالوس خودداری کنند.

وی با بیان اینکه محور چالوس براثر زلزله از ۳ نقطه ریزش داشته است گفت: خوشبختانه در این اتفاق مصدوم و تلفاتی نداشتیم و خیلی زود با حضور عوامل راهداری نسبت به پاکسازی محور اقدام شد.

ضرورت هوشیاری وتوجه به نکات ایمنی

وقوع حوادثی چون زلزله اجتناب ناپذیر است و با توجه به فعال شدن گسل اشتهارد ضرورت دارد تا شهروندان از این پس ضمن هوشیاری بیشتر و توجه به نکات لازم خود را در برابر خطرات احتمالی توانمند سازند.

کسب آموزش های لازم در هنگام وقوع زلزله وانتقال آن به فرزندان واعضای خانواده در کنار ذخیره سازی آب ومواد غذایی خشک و اقلام مورد نیاز در محلی قابل دسترس می تواند از تبعات احتمالی حوادث پیش رو بکاهد.

زلزله چهارشنبه شب البرز وتهران در کنار همه نگرانی ها و استرس های خود می تواند یک هشدار مناسب برای همه کسانی باشد که وقوع این بلای طبیعی را به خود نزدیک نمی بینند و اینکه بتوانیم خود را در مواجهه با آن آماده و مهیا کنیم.

انتظار می رود مسئولان استان البرز ودیگر مسئولان بالادستی نیز با توجه به تراکم بالای جمعیت در البرز وتهران مجموع اقدامات تامینی لازم را در جهت مواجهه با این مساله تدارک ببیند ودر بلند مدت موضوع مقاوم سازی ساختمان ها، ساماندهی بافت فرسوده و آموزش فراگیر مردم در مواجهه با زلزله را با جدیت بیشتری در دستور کار قرار دهند.

برچسب‌ها