۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 580219

عبدالعظیم حسنی اسوه محدثان و مبلغان دین

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری

آنچه مسلّم است، این امامزاده واجب التعظیم از بزرگ‌ترین دانشمندان و راویان حدیث شیعه هستند که بخصوص نزد حضرات معصومین(ع) محبوبیت، وثوق و جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته‌اند.

عبدالعظیم حسنی اسوه محدثان و مبلغان دین

قدس آنلاین- گرچه مورخان به طور قطع، تاریخ دقیق تولد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را بیان نکرده‌اند، اما نظر مشهور چهارم ربیع الثانی است که به همین خاطر با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چند سالی است این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز ولادت حضرت عبدالعظیم(ع)» ثبت شده است.
آنچه مسلّم است، این امامزاده واجب التعظیم از بزرگ‌ترین دانشمندان و راویان حدیث شیعه هستند که بخصوص نزد حضرات معصومین(ع) محبوبیت، وثوق و جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته‌اند، به طوری که نقل است امام هادی(ع) در بسیاری از مواقع وقتی افرادی از ایشان سؤالی داشته یا مشکلی مطرح می‌کردند، در مقام راهنمایی، آنان را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع داده و می‌فرمودند، او از دوستان و یاران واقعی ما اهل بیت(ع) است. بنابراین، در بسیاری از آثار ارزشمند علمای شیعه نیز از این بزرگوار تعابیر جالبی وجود دارد، چنان که از ایشان به عنوان شیعه واقعی، عابد و زاهد حقیقی، دارای صفای باطن و اخلاق نیکو و بخصوص محدثی کاملاً مورد وثوق و اطمینان یاد شده و ما حقیقتاً اگر کتاب‌های تاریخی شیعی را بگردیم و جست وجو کنیم، متوجه می‌شویم درباره کمتر کسی چنین خصوصیاتی به طور یکجا وجود دارد. همچنین، همان طور که مشهور است، در روایات متعددی این مسئله مورد اشاره قرار گرفته که زیارت قبر مطهر ایشان ثواب زیارت امام حسین(ع) را دارد، یا دست کم امید می‌رود چنین ثوابی برای آن در نظر گرفته شود.
چرایی چنین جایگاه کم نظیری برای این عالم و محدث بزرگ اهل بیت(ع) را باید در چند نکته مهم جست وجو کرد:
نخست آنکه حضرت عبدالعظیم(ع) در راه نشر معارف دین و انتشار پیام اهل بیت(ع) از هیچ کوششی فروگذار نکرد و رنج و محنت هجرت و دوری از خانه و خانواده و فرار از دست عمال ظالم حکومت عباسی را به جان خرید تا عمر شریف خویش را وقف نشر علوم و معارف ائمه اطهار(ع) و در نهایت هدایت مردم کند.
بخصوص در زمان متوکل عباسی که خصومت بسیاری با اهل بیت(ع) داشت، ایشان بسیار آزار دید، اما در راه متعالی خود خم به ابرو نیاورد و با صبر و مقاومت و البته تکیه بر اخلاق نیکو که از جد بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع) به ارث برده بود، وظیفه مهم تبلیغی خود را انجام داد و از این منظر باید گفت، سیره، رفتار و گفتار حضرت عبدالعظیم(ع) یکی از بهترین و کامل‌ترین الگوها برای روحانیون و مبلغان ماست که در این راه نورانی گام برمی‌دارند.
نکته دوم هم اینکه ایشان؛ چه در شهر ری و چه در شهرها و مناطق دیگر، اهتمام ویژه‌ای به مسئله پاسخگویی به پرسش‌های شرعی و حل مشکل مردم داشت و وکالت و نمایندگی امام هادی(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) از سوی ایشان مؤید این حقیقت است که چقدر آن بزرگوار در این بُعد جدیت و اهتمام به خرج می‌دادند.
در حقیقت، حضرت عبدالعظیم(ع) میان امامان معصوم(ع) و شیعیان حلقه وصلی بودند که در مسیر ارتباط با ائمه(ع) با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری روبه رو بودند و از این رو مجاهدت‌های علمی و معنوی و بخصوص نقل حدیث از سوی ایشان چنان اهمیتی داشته که ایشان را در تاریخ شیعه ماندگار کرده و امروز زیارت قبر مطهر عبدالعظیم حسنی در شهر ری بسیار مورد تأکید و مغتنم و پرفیض است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها