گیلان-مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از تحقیق و بررسی اجرای طرح کاهش میزان لجن تالاب انزلی و افزایش عمق این اکوسیستم ارزشمند خبر داد.

حجم لجن تالاب انزلی کاهش می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از محیط زیست گیلان، تالاب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست و چندین جزیره را در خود جای داده است.

این اکوسیستم ارزشمند در چند دهه اخیر به دلیل ورود انواع فاضلابهای خانگی،صنعتی و... دچار مشکلات زیست محیطی فراوانی شده  است .

یکی از مهمترین دلایلی که موجب تهدید تالاب انزلی شده، افزایش سطح رسوباتی است که عمق این تالاب را کاهش داده است.

به گفته کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان کاهش عمق به این تالاب در برخی از مناطق از ۱۱متر به ۱ متر رسیده است.

اقدامات مختلفی برای جلوگیری و نجات تالاب انزلی در حال انجام است. محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان امروز از محل پروژه بررسی تاثیرات زیست پالایی در کاهش لجن و افزایش عمق تالاب انزلی( پایلوت استخر پرورش ماهیان قلم گوده )بازدید کرد.

وی گفت: تاثیرات زیست پالایی در کاهش لجن و افزایش عمق تالاب انزلی( پایلوت استخر پرورش ماهیان قلم گوده )در دست بررسی است.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه مجری این طرح آن مرکز علمی تحقیقاتی اصفهان است ،خاطر نشان کرد: این طرح در واقع بر کاهش میزان لجن تالاب انزلی و افزایش عمق آن به روش زیست پالایی تسریع یافته تحقیق می‌کند.

برچسب‌ها