سنندج- شیلات در استان کردستان از جایگاه خاصی در امر تولید و اشتغال برخوردار است و سعی شده در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گام‌هایی طی سال‌های گذشته در این حوزه برداشته شود.

چشم‌انداز روشن پیش روی شیلات کردستان

قدس آنلاین- گروه استان ها- محمدتوفیق مشیرپناهی: شیلات در استان کردستان از جایگاه خاصی در امر تولید و اشتغال برخوردار است و سعی شده در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گام‌هایی طی سال‌های گذشته در این حوزه برداشته شود.

کشاورزی و شیلات دو بخش پراهمیت در اقتصاد کشور هستند و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها منجر به بهبود وضعیت اشتغال و رفاه مردم خواهد شد.

آبزی‌پروری نقش مؤثری در ایجاد فرصت‌ های شغلی پایدار،  پویایی اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در جامعه دارد و نقش شیلات در تأمین امنیت غذایی جامعه انکارناپذیر است.

 آگاهان معتقدند امنیت غذایی زمانی تحقق می‌ یابد که مردم همواره به غذای کافی،  سالم و مقوی از نظر کمی و کیفی دسترسی داشته باشند و از این طریق نیازها و اولویت‌های غذایی خود را برای یک زندگی فعال و سالم تأمین کنند.

ماهی و سایر گونه‌های آبزی در ذائقه و فرهنگ مردم مطرح هستند و البته علاوه بر جنبه غذایی ماهی به عنوان یک منبع عمده درآمد و اشتغال محسوب می‌شود.  

توسعه پایدار صنعت آبزی‌پروری باید از محورهای مورد توجه در استان کردستان نیز قرار بگیرد که خوشبختانه به این مهم طی سال های اخیر عنایت خاصی شده است.

کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان می‌گوید:  در حال حاضر تولید استان بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده و همچنین زمینه ‌های تولید،  ۹ هزار و ۷۰۰ تن ماهی در کردستان است که ۵ هزار و ۴۰۰ تن آن مربوط به صید و استحصال از منابع آبی و ۴ هزار و ۳۰۰ تن باقیمانده مربوط به ماهیان سردآبی (قزل‌آلای رنگین کمان) بوده و بر اساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به وجود منابع آبی و پتانسیل‌های استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه اقتصادی – اجتماعی،  قرار است تولید استان به بیش ۱۸ از ۱۸ هزار تن برسد.

الناز الیاسی اظهار می‌کند:  نکته‌ ای که لازم است بدان اشاره شود،  اینکه میزان مصرف سرانه استان  کردستان در حال حاضر ۷. ۶ کیلوگرم بوده و تلاش بر این است تا پایان برنامه ششم به بیش از میانگین کشور،  یعنی ۱۰ کیلوگرم برسیم که لازمه تحقق این هدف،  مساعدت،  همکاری و تخصیص به موقع اعتبارات و مهمتر از آن تخصیص آب از طریق شرکت آب منطقه ‌ای استان است.

وی تصریح می‌کند:  منابع و زمینه ‌های تولید آبزیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به منظور رسیدن به تولید بیش از ۱۸ هزار تن آبزیان شامل:  آبزی‌پروری و آبزی‌دار نمودن دریاچه پشت سدها و پایاب آنها در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی،  استفاده از آب‌ های سطحی در حاشیه رودخانه‌های دائمی استان در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی،  استفاده از چشمه‌ها،  قنات‌ها،  آب‌های جاری و چاه‌های کشاورزی و بالاخره توسعه روش‌های نوین آبزی‌پروری (قفس‌ های شناور) است که در حال حاضر در ۲ منبع آبی (سدهای زیویه کامیاران و گلبلاغ شهرستان بیجار) با ظرفیت ۱۵۰ تن فعالیت می‌کند.

این کارشناس ادامه می‌دهد:  یکی از محورهای توسعه استان در بخش کشاورزی،  فعالیت‌های آبزی‌پروری و آبزی‌دار نمودن منابع آبی (دریاچه پشت سدها) بوده و در این راستا در حال حاضر ۶ سد در حال بهره‌برداری است؛ در این سدها ۶ شرکت تعاونی صیادی با عضویت ۴۷۸ نفر صیاد فعالیت دارند که سالیانه بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ تن ماهیان گرمابی (خانواده کپورماهیان) ناشی از رهاسازی بیش از ۴ میلیون قطعه بچه ماهی در این منابع آبی انجام می‌شود.

الیاسی یادآور می‌شود:  سهم شهرستان سنندج بیش از ۲۴۰ تن ماهی گرمابی (کپورماهیان) است و با توجه به اتمام عملیات مطالعات لیمنولوژیکی و ارزیابی ذخایر سد آزاد،  پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید شهرستان سنندج از این طریق به بیش از ۴۴۰ تن و تعداد صیاد به ۷۰ نفر و ایجاد یک شرکت تعاونی دیگر برسد.

به گفته وی در بحث تولید ماهیان سردآبی در استان کردستان در حال حاضر از طریق سه مجتمع پرورش ماهیان سردآبی و همچنین مزارع خرد و دومنظوره و منفرد موجود،  حدود ۴ هزار و ۳۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمان تولید می‌شود و سهم شهرستان سنندج در این مقدار تولید با بهره‌ برداری از مزرعه ۱۲۰ تنی به بیش از ۴۰۰ تن در سال خواهد رسید.

این کارشناس تصریح می کند:  ظرفیت ایجاد شده تولید بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان ۸ میلیون قطعه است که در حال حاضر ظرفیت ۵ میلیون قطعه آن در شرکت قزل آلای وحدت سنندج فعال و در حال تولید است.

الیاسی خاطرنشان می کند:  لازم به یادآوری است که تولید ماهیان زینتی شهرستان سنندج پیشرو بوده و مجهزترین مرکز تولید ماهیان زینتی با ۲۰۰ هزار قطعه در روستای چنو شهرستان سنندج در حال فعالیت است.

ایجاد واحدهای بسته بندی با هدف بازاریابی بهتر

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید:  با توجه به تولید ماهی در استان و بازار مصرف آن ایجاد واحدهای بسته‌ بندی و فرآوری ماهی و آبزیان در سطح استان صورت گرفته است.

رحمان میرزایی اظهار می کند:  در حال حاضر دو واحد بسته‌ بندی ماهی به ظرفیت بیش از یکهزار و ۵۰۰ تن در شهرستان سنندج و شهرستان دهگلان مشغول به فعالیت هستند که این واحدها پشتیبان بسیار خوبی برای تولید ماهی سردآبی در استان کردستان هستند.

او تصریح می‌کند:  واحد بسته‌ بندی ماهی و آبزیان شهرستان دهگلان تنها واحد بسته‌بندی در سطح کشور بوده که دارای مجوز صادرات ماهی قزل ‌آلا به خارج از کشور است.

میرزایی یادآور می‌شود:  در سال گذشته واحد بسته بندی ماهی شهرستان دهگلان،  بیش از یک هزار تن ماهی با عالی‌ترین کیفیت به کشورهای روسیه،  عراق و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کرده است.

میرزایی میافزاید:  پیش ‌بینی می‌شود بر اساس پیگیری‌ های انجام شده میزان صادرات آبزیان و ماهی در واحدهای بسته‌بندی ماهی شهرستان‌ های سنندج و دهگلان در امسال به بیش از ۲ هزار تن برسد.

برچسب‌ها