شهردار تهران از نامه شهرداران کلان شهرها به رئیس جمهور برای تعیین وقت ویژه، پیرامون مسایل و مشکلات این شهرها خبر داد.

درخواست دیدار شهرداران کلان‌شهرها با رئیس‌جمهور

به گزارش قدس آنلاین، شهردار تهران امروز طی سخنانی در جریان دومین نشست مشترک شهرداران کلانشهرها در دوره پنجم مدیریت شهری، با تاکید بر ضرورت توجه به طرح درآمد های پایدار در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد کرد تا نامه ای از سوی شهرداران کلانشهرهای کشور خطاب به رئیس جمهور نوشته شود تا وقت ویژه ای برای شهرداران کلانشهرها تعیین شده و مسایل مختلف به صورت حضوری مطرح شود.

محمدعلی نجفی، در ادامه پیشنهاد تشکیل چهار کمیته مشترک از سوی کلانشهرها را مطرح کرد و گفت: آلودگی هوا مشکل متنابه همه کلانشهرها است از این رو پیشنهاد می کنم کمیسیون خاصی در کلانشهرها برای آلودگی هوا تشکیل شود تا تجریبات در این کمیته مورد تبادل قرار گیرد.

شهردار تهران به اهمیت موضوع مدیریت بحران و زلزله نیز اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد دارم کمیته ای تشکیل شود تا با توجه به تجربه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بسیاری از موارد را در آن به اشتراک بگذاریم. همچنین درباره شهر هوشمند کارهایی دبیرخانه یا ستادی تشکیل خواهیم داد و در این مورد نیز پیشنهاد تشکیل کارگروهی مطرح شد تا تجریبات تهران و دیگر کلانشهرها به اشتراک گذاشته شود.

نجفی از تشکیل کارگروهی برای ناهنجاری های اجتماعی خبر داد و گفت: در این زمینه نیز کارگروهی در کنار دبیرخانه اجلاس کلانشهرهای کشور تشکیل می دهیم تا تجربیات کلانشهرها منتقل شود.

وی از همفکری درباره نحوه تعامل با نمایندگان درباره قانون بودجه سال ۹۷ به عنوان یکی از محورهای اصلی جلسه امروز یاد کرد و گفت: در لایحه دولت نکات مثبتی درباره مدیریت شهر و منابع شهری ذکر شده اما این نکات کافی نیست و نمی تواند به صورت کامل رافع مشکلات مدیریت شهری در سال آینده باشد. در کنار آن برخی نکات منفی درباره کلانشهرها و شهرهای مختلف در این لایحه وجود دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به مجموعه مسایل و مشکلات کلانشهرها، تغییرات لازم را در لایحه اعمال کنند.

شهردار تهران از بررسی عملکرد و برنامه های آینده یک بانک خصوصی  که شهرداری های سراسر کشور در آن سهام دارند  به عنوان یکی دیگر از محورهای جلسه امروز یاد کرد و ابراز داشت: در جلسه امروز کلیه اعضا تاکید داشتند که فعالیت های این بانک خصوصی  مورد حمایت همه سهامداران قرار خواهند گرفت؛ ما نیز از مردم کلانشهرها تقاضا داریم تا جای ممکن استقبال و اشتیاق بیشتری نسبت به سپرده گذاری در این بانک خصوصی  نشان دهند.

وی ابراز کرد: در جلسه امروز درباره مدلی برای انتخاب هیات مدیره این بانک خصوصی صحبت کردیم و کارگروهی تشکیل شد تا روی این مدل کار کنند؛ بنا بر این در جلسه آینده که به صورت فوق العاده خواهیم داشت مدل ارایه شده برای انتخاب هیات مدیره را مورد تصویب قرار می دهیم.

نجفی یادآور شد: هم اکنون بنا نیست هیات مدیره را تغییر دهیم، زمانی که عمر کار هیات مدیره به پایان می رسد باید یا همین افراد یا هیات مدیره جدیدی را برای این بانک   انتخاب کنیم؛ در حال حاضر نیز  حداقل سه نفر از اعضای هیات مدیره را کم داریم چرا که هیات مدیره  باید هفت نفر باشد و هم اکنون چهار نفر است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: برای انتخاب افراد جدید یا انتخاب افراد موجود، نیاز به یک مدل داریم؛ به دلیل آنکه کلانشهرها سهم های مختلف دارند یک راه آهن است که به نسبت سهم خود تصمیم گیر باشند یا مدل دیگری را به کار بگیریم؛ به همین جهت این کارگروه مشترک قرار است این مدل را تعیین کند و سپس به سراغ مصادیق برویم.

 نجفی به طرح درآمد های پایدار شهرداری ها در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای بحث و بررسی این طرح، عنوان کرد: شهرداری ها نظرات بسیار خوبی درباره درآمد های پایدار دارند که تا کنون به مجلس منتقل کردیم و از نمایندگان مجلس درخواست داریم در تصویب این طرح تسریع کنند؛ همچنین از دولت می خواهیم در تصویب این طرح حمایت کنند تا مشکلاتی که امروز درباره منابع پایدار شهری داریم، برطرف شود.

ضرورت اعمال نظرات کلانشهرها در بودجه ۹۷
وی همچنین از نمایندگان مردم در خانه ملت خواست تا پیش از تصویب لایحه بودجه، جلسه ای با کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شده و نظرات کلانشهرها مطرح شود. او همچنین از برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان کلانشهرها در مجلس شورای اسلامی طی چند هفته آینده خبر داد.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت همکاری با دولت تاکید و تصریح کرد: معتقدیم مدیریت شهری خاکریز اول مدیریت کشور است و هر مسئله و مشکلی که در کشور فراهم شود، مدیریت شهری در مرحله اول باید در جهت حل آن اقدام کند.

نجفی یادآور شد: هر کار مثبت، توسعه و تکاملی در کشور اتفاق بیفتد، مدیریت شهری در آن دخیل بوده است و حل مشکلات نظام از حل مشکلات مدیریت شهری می گذرد.

وی افزود: ضمن تاکید بر همکاری با دولت تقاضا داریم دولت هم همین نگاه مثبت را به شهرداری ها و خصوصا شهرهای بزرگ کشور داشته باشند. همچنین از رئیس جمهور تقاضا داریم در جلسه ویژه ای، به مسایل و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم گوش دهند.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده نیز تاکید و تصریح کرد: همه کلانشهرهای کشور به میزانی گرفتار این مسئله هستند و اگر خدای ناکرده زلزله بزرگی اتفاق بیفتد، ممکن است در بافت های فرسوده تلفات اقتصادی و جانی زیادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاقه به کمک به دولت برای نوسازی بافت های فرسوده هستیم و در کنار آن تقاضا داریم اختیارات و منابع لازم را تا حد ممکن به شهرداری ها بدهند، چرا که شهرداری ها صالح ترین ارگان در این زمینه به شمار می روند.

هیچ کدام از گسل های تهران فعال نشدند

در بخش دیگری از جلسه امروز شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تعیین وظایف استان های معین پایتخت در مواقع بروز بحران، گفت:  شهردرای تهران برای استان های معین و پشتیبان پایگاه های خاصی در دروازه شهر در نظر گرفته است که در ورود به شهر تهران بتوانند تجهیزات و لازم مورد نیاز را دپو کرده و امداد رسانی را انجام  دهند.

وی با بیان اینکه «شهرداری تهران در حد بضاعت و امکانات خود برای مواجهه با بحران آمادگی دارد» گفت: گاهی گفته می شود اگر زلزله ۷ ریشتری در تهران اتفاق بیفتد ۹۰ درصد تخریب می شود،   این در حالی است که میزان انرژی، شتاب و عمق زلزله همه در میزان تخریب تاثیر دارند؛ چه بسا زلزله هفت ریشتری هیچ تخریبی ایجاد نکند همچنانکه در همین زلزله سر پل ذهاب شاهد بودیم بسیاری از ساختمان های مقاوم سر پل ذهاب تخریب نشدند.

وی با تاکید بر اینکه «برخی حرف ها جنبه شعاری و خالی کردن دل مردم دارد» گفت: بر اساس رصد ها و لرزه نگاری هایی که دائما انجام می شود، هیچ کدام از گسل های تهران فعال نشدند. اگرخدای ناکرده هر کدام از گسل ها فعال شوند نیز میزان آن معلوم نیست. با این وجود حتی در صورتی که زلزله هفت ریشتری اتفاق بیفتد، این حرف که ۹۰ درصد ساختمان ها تخریب می شود اصلا درست نیست و در این شرایط شهرداری و بقیه ارگان ها آمادگی دارند به کمک مردم بروند.

وی در پایان گفت: حتی در یک مسافرت نیز ممکن است تصادف کنیم و اتفاقی رخ دهد از این رو اینکه بترسیم ممکن است زلزله بیاید و یا مردم را دچار اضطراب کنیم، درست نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها