یک رسانه غربی با اشاره به سیاست های عربستان سعودی در سال های اخیر، اشتباهات انجام شده از سوی «محمدبن سلمان» را دلیل انزوای این کشور دانست.

به گزارش قدس آنلاین،  میدل ایست آی در گزارش خود می نویسد: سیاست های منطقه‌ای عربستان سعودی یک شکست کامل بوده است و تا حد زیادی این کشور را در انزوا قرار داده است.

در ۱۹ دسامبر سال جاری میلادی، عربستان سعودی موشک‌هایی را رهگیری کرد که مدعی شده بود انصارالله یمن به سمت کاخ «یمامه»، اقامتگاه رسمی ملک سلمان در ریاض، پرتاب کرده بودند. این حمله احتمالاً پاسخ محکم به یک ویدئوی انیمیشنی است که چند روز قبل از آن در فضای مجازی پخش شده بود. در این نوار ویدئویی، حمله عربستان به ایران و تغییر نظامی در تهران به تصویر کشیده شده بود.

این نشریه انگلیسی ادامه داد که حمله مستقیم به عالیرتبه‌ترین مقام سیاسی پادشاهی عربستان و نماد اقتدار این کشور، حائز اهمیت است. چنین حمله‌ای تا همین دو سال پیش غیرقابل تصور بود اما سیاست‌های ضعیف منطقه‌ای و خارجی عربستان سعودی اخیراً تا حد زیادی، احترام ریاض را از بین برده است و این کشور را در منطقه در معرض انزوا قرار داده است.

انطباق ترکیه

در حالیکه ترکیه در حفظ روابط مثبت با عربستان سعودی بسیار مشتاق است، اما در سطح دیپلماتیک، پادشاهی عربستان چندان از چنین رویکردی حمایت نمی‌کند و دلیل آن این است که ترکیه به طور محکم در کنار قطر ایستاد و ارتش خود را بعد از بحران دیپلماتیک ماه ژوئن کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، به قطر اعزام کرد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در اقدامی مشترک تصمیم به قطع روابط با قطر گرفتند و عملاً این کشور را در محاصره قرار دادند.

میدل ایست آی در ادامه در خصوص انزوای عربستان اینگونه نوشت، حضور کمرنگ دیپلماتیک عربستان سعودی در نشست سازمان همکاری اسلامی یکی دیگر از نشانه های کناره‌گیری عربستان از اتحاد و یکپارچگی منطقه‌ای است و در واقع این امر نمایانگر نزدیکتر شدن ریاض به آمریکا و اسرائیل در منطقه است.

دو روز قبل از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی، روزنامه سعودی «عکاظ» مصاحبه‌ای را با «رضا آلتون» عضو شورای رهبری «پ ک ک» منتشر کرد که ترکیه آن را یک سازمان تروریستی می‌داند. چنین مصاحبه‌ای نمی‌تواند بدون تأیید مستقیم مقامات سیاسی عربستان صورت گرفته باشد.

جدایی کشورهای همپیمان از عربستان

رویکرد افراطی عربستان در قبال قطر، موجب هراس دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس شد و آنها را وادار کرد تا به دنبال حامیان قدرتمندی در منطقه باشند. بعنوان مثال، کویت بعد از این قضیه، روابط نزدیک‌تر خود را با ترکیه گسترش داد و قصد دارد تا همکاری نظامی با این کشور را توسعه بخشد.

بنا بر این گزارش، پادشاهی کویت از سیاست خارجی عربستان سعودی دلزده شده است و همین امر توضیحی برای نزدیک‌تر شدن این کشور به ترکیه است.

عمان دیگر کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که روابط بهتری با ایران در مقایسه با دیگر کشورها دارد. این کشور عجله‌ای برای برقراری روابط با ترکیه ندارد اما به دنبال تقویت امنیت خود در مقابل طرح‌های سعودی‌ها است.

میدل ایست آی با اشاره به این موارد اینگونه ادامه داد، اقدامات غیرمسئولانه حاکمیت عربستان، «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان را وادار به استعفا کرد و عملاً این فرد را مقابل خواست و اراده‌اش در ریاض نگه داشت. همین امر موجب شد که نخبگان سیاسی لبنان و عموم این کشور به شیوه‌ای بی‌سابقه در تاریخ روابط دو کشور عربستان و لبنان، مقابل ریاض قرار بگیرند.

ریاض همچنین میلیاردر اردنی را بعنوان بخشی از تحقیقات خود درباره فساد مالی دستگیر کرد تا به اردن فشار بیاورد که تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را بپذیرد.

این گزارش ادامه داد که این اقدامات ریاض موجب شده است که اردن نیز به طور قطع از عربستان دور شود و به دنبال نزدیک شدن به ترکیه و ایران شود و به طور خلاصه می‌توان گفت که قطر، کویت، عمان، لبنان و اردن جزء‌کشورهایی هستند که در حال خروج از چرخه عربستان و دور شدن از این کشور هستند.

طبق این گزارش، عربستان نه تنها  قدرت‌های منطقه‌ای چون ترکیه را از خود دور می‌کند بلکه کشورهای کوچکتر را از خود دور می‌کند و همچنین در حال تضعیف وجهه خود در جهان عرب و در میان افکار عمومی مردم عرب است.

جدا از سهمی که ولیعهد عربستان در فاجعه انسانی یمن داشته است، نمایش بی‌احترامی به حاکمیت سعودی در سراسر منطقه قابل مشاهده است.

این گزارش توضیح داد، هفته گذشته در حین مسابقه فوتبال در الجزایر، تصاویر ترامپ و ملک سلمان بعنوان «دو روی یک سکه» در قضیه قدس به تصویر کشیده شده بود.

در تظاهرات غزه علیه اعلام ترامپ درباره قدس، تظاهرات‌کنندگان فلسطینی تصاویر ترامپ، ملک سلمان و ولی‌عهد عربستان را به آتش کشیدند.

میدل ایست آی گزارش کرد که عربستان سعودی از قبل با بحران داخلی روبرو بوده است و هم‌اکنون مجبور است که با یک معضل دیگر مواجه شود و آن حس ناامنی است که تا حد زیادی رو به رشد است.

این گزارش در پایان نوشت، سیاست‌های منطقه‌ای عربستان یک شکست کامل بوده است و تا حد زیادی این کشور را منزوی کرده است و اگر ریاض به همین رویه ادامه دهد، بیشتر در انزوا فرو می‌رود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها