درحالی بازار ارز و سکه بعد از اغتشاش های اخیر روزهای ناآرامی را در هفته گذشته سپری کرد که از پنجشنبه تا کنون سیر نزولی قیمت ها در بازار آغاز شده و بنظر می رسد کماکان این روند ادامه داشته باشد.

دلار ارزان شد/ صراف‌ها: کاهش قیمت ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، اغتشاش های اخیر در کشور علاوه بر آنکه موجب انحراف مسیر اعتراض به حق مردم به گرانی شد، ناآرامی هایی را در بازارهای مهم اقتصادی از جمله ارز و سکه به همراه داشت که در پی آن رکوردهایی بالایی برای دلار و سکه ثبت شد.

ناآرامی ها کار را در روزهای گذشته به جایی رساند که خیابان فردوسی بار دیگر شاهد تشکیل صف های طولانی برای خرید دلار و البته رکورد بالای ۴۴۲۰ تومان برای این ارز بود! ولی مردم و دلال ها با سودای گرانی بیشتر ارز، حاضر به ایستادن در صف های طولانی بودن تا دلار با نرخ دولتی ۴۳۵۳ تومان از صرافی های مجاز بخرند.

این روال همینطور ادامه یافت تا آنکه از روز پنجشنبه مسیر بازار ارز کاملاً برعکس شد؛ آخرین روز هفته گذشته نقطه آغاز سیر نزولی دلار و سکه در بازار بود چراکه امروز نیز فعالان هر دو بازار ارز و سکه از ادامه کاهش قیمت در این بخش خبر داده اند.

صرافی ها می گویند: عوامل متعددی در کاهش قیمت دلار نقش داشته ولی مهمترین علت حضور پررنگ بانک مرکزی است! صرافی ها معتقدند توزیع ارز بیشتر از سوی بانک مرکزی باعث سقوط قیمت دلار در بازار شده است.

البته صرافی ها از آغاز ورود دلارهای دپو شده به بازار از سوی مردم و دلال ها نیز خبرداده و می گویند: با ارزان شدن قیمت دلار، کسانی که هفته گذشته با قیمت بالا دلار خریداری کرده اند، از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها،‌ دلارهایشان را از خانه خارج کرده و وارد بازار می کنند.

یکی از صراف ها در این خصوص به خبرنگار تسنیم می گوید: هر سال این روال در بازار ارز حاکم است؛ هر زمان گران می شود همه خریدار دلار می شوند ولی به محض اینکه دلار سیر نزولی پیش می گیرد همه خریداران یکباره فروشنده می شوند.

وی روال حاکم در بازار ارز را کلیشه های این بازار برمی شمارد و تأکید دارد: بعد از کریسمس باید دلار ارزان می شد ولی بنا به اتفاقاتی که هفته قبل رخ داد، سیر نزولی با تأخیر در بازار ارز آغاز شد.

صراف دیگری معتقد است بازار بازهم جای افزایش قیمت دارد ولی بعید است مجدداً به ۴۴۰۰ تومان برسد؛ وی تأکید دارد: عوامل سیاسی و اغتشاش های اخیر موجب شد تا بازار بار دیگر تحت تاثیر جریان سیاسی قرار گیرد ولی این وضعیت پایدار نبود.

صراف ها از تزریق گسترده ارز به بازار از سوی مردم عادی، صراف و دلال و بانک مرکزی خبر میدهند و این عوامل را مهمترین علت کاهش قیمت دلار می دانند. البته صراف ها می گویند سیر نزولی دلار بازهم ادامه خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، کمترین قیمت دلار امروز در بازار ۴۲۸۷ تومان ثبت شده که تا ۴۳۰۳ تومان نیز پیش رفته است؛ این یعنی قیمت دلار که چهارشنبه رکورد ۴۴۲۰ تومان را هم زده بود به فاصله دو روز به ۴۲۹۰ تومان سقوط کرده است.

هم اکنون صرافی ها دلار را با قیمت ۴۲۹۳ تومان،‌یوور را با قیمت ۵۲۵۵ تومان، پوند انگلیس را با قیمت  ۵۹۰۹ تومان و درهم امارات را با قیمت ۱۱۸۸ تومان به متقاضیان می فروشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها