اصفهان- شهردار اصفهان بر صیانت از هویت، میراث و آثار باستانی شهر اصفهان تاکیدکرد و گفت: اگر فعالیتی دستاوردهای شهری را تخریب کند، توسعه پایدار محقق نخواهد شد، زیرا باید در مسیر توسعه همواره به دنبال حفظ شهر موزه اصفهان باشیم و از آن پاسداری کنیم.

تحقق توسعه پایدار در حفظ میراث اصفهان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، قدرت الله نوروزی ظهر یکشنبه در نخستین نشست خبری خود اظهارکرد: به عنوان شهردار همه مردم شهر، سعی کرده‌ام برای آبادی و ساختن شهری پایدار با تمامی سلایق گفتگو کنم، البته در این راه رویکردهای خاص خودمان را داریم. به عنوان مثال اولین رویکرد شهرداری در حوزه شهری، توسعه پایدار است و این مهم یکی از اصلی‌ترین مواردی است که برای ساختن شهر باید در نظر باشد، در توسعه پایدار هدف تامین حقوق مردم این دوره و دوره‌های بعدی است و هیچ توسعه‌ای نمی‌تواند اکنون را به قیمت تخریب آینده بسازد.

نوروزی تاکید کرد: محیط زیست محور توسعه پایدار است، زیرا اگر در توسعه پایدار حقوق شهروندی رعایت نشود و نگاه‌ها کیفی نباشد مثمرثمر نخواهد بود،  ممکن است توسعه به صورت فیزیکی در شهرها برقرار باشد، اما توسعه پایدار واقعی نیست.

وی با بیان اینکه محور توسعه ابزار و ماشین‌ها نیستند، تصریح کرد: در توسعه پایدار انسان محوری مد نظر است، در توسعه پایدار قصد داریم فعالیت‌های عمرانی را به سمتی ببریم که افراد بیشتری از امکانات ایجاد شده استفاده کنند و در سرمایه‌گذاری در شهر همه شهروندان بتوانند از دستاورد سرمایه بهره مند شوند.

شهردار اصفهان در ادامه بر صیانت از هویت، میراث و آثار باستانی شهر اصفهان تاکیدکرد و گفت: اگر فعالیتی دستاوردهای شهری را تخریب کند، توسعه پایدار محقق نخواهد شد،  زیرا باید در مسیر توسعه همواره به دنبال حفظ شهر موزه اصفهان باشیم و از آن پاسداری کنیم،  مجموعه شهرداری اصفهان باید پاسداران واقعی حفظ دستاوردهای تاریخی شهر باشند و البته با این نگاه همه مدیران شهری فعالیت می‌کنند.

نوروزی با بیان اینکه توسعه مورد هدف مدیریت شهری، توسعه ای متوازن است، تصریح کرد: قرار نیست نقطه ای از شهر را به قیمت نابودی نقطه دیگری آباد کنیم، زیرا مبنای توسعه متوازن، عدالت است و عدالت محوری باید محرومیت زدایی کند، این مهم در برنامه‌های مدیریت شهری مطرح است.

وی افزود: باید زیرساخت ها در شهر به گونه ای آماده شود تا همه شهروندان به صورت عادلانه از آنچه تولید می‌شود، بهره مند شوند،  به عنوان مثال سامانه بی. آر. تی، قطار شهری و حمل و نقل عمومی باید به گونه ای بسترسازی شود که همه ساکنان شهر بتوانند از آنها استفاده کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: مدیریت شهری برای رعایت توازن جلسات شورای معاونان را به صورت جدی در مناطق مختلف شهری تشکیل داده و به بسیاری از مناطق محروم شهر سر زده ایم، جلساتی تشکیل داده ایم، گزارش شهرداران را شنیده‌ایم، مسائل را بررسی کردیم و پس از حضور در محل پروژه‌ها و بررسی نقایص و پیشرفت‌ها تصمیمات لازم را با شناخت واقعیات اتخاذ کرده‌ایم.

وی با تاکید بر استفاده از جوانان در سیستم مدیریتی شهرداری تصریح کرد: نمی شود عده ای ۳۰ سال مدیر باشند و بعد از بازنشستگی جایگزینی نداشته باشند، در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم،  در این خصوص مدیران تربیت نشده و نگاه علمی دقیقی نداشته ایم،  هنوز کسی آماری ندارد که چقدر از مدیران جوان هستند، چه تعداد بازنشسته شدند و چه کسانی چه قابلیت‌هایی را دارند.

نوروزی با بیان اینکه مدیریت شهری بر این باور است که اگر در اداره امور شهر نگاه تغییر و تحولی صورت می‌گیرد باید از جوانان استفاده شود، اظهارکرد: سعی کرده ایم در این زمینه در اموری که ممکن بود از ظرفیت جوانان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تعدد و تکثر نیرو و تعدد فعالیت‌ها در شهرداری نیاز به انضباط مالی و اداری دارد، افزود: سیستمی که می‌خواهد برای انجام وظایفش حرکت کند باید چابک سازی شود تا اهداف خود تحقق یابد.

نوروزیشفاف سازی را یکی از مولفه‌های نظام های دموکراسی دانست و اظهارکرد: اگر این تفکر در همه شهرهای کشور تعمیم یابد و همه بدانند دارایی های شهرداری چقدر است، چه میزان از بودجه محقق شده و عوارض صرف چه کارهایی می‌شود، مردم بیشتر اعتماد می‌کنند، البته رسانه‌ها باید در این مسیر مدیریت شهری را همراهی کنند.

شهردار اصفهان در خصوص پروژه‌های شهرداری گفت: هرگز در پروژه‌ها قفلی نداشته‌ایم، بلکه ما قفل توقف پروژه‌ها را شکسته‌ایم و مشکلات مالی و فنی پروژه ها را برطرف کرده‌ایم. هر چند برخی گفته‌اند که من دستور تعطیلی برخی پروژه‌ها را داده ام که در این زمینه قضاوت را بر عهده شهروندان و رسانه ها که دید بازتری دارند، واگذار می کنم.

وی با اشاره به شرایط دروازه های ورودی اصفهان گفت: ورودی شهر بیانگر ماهیت شهر است، ما در نظر داریم معماری‌های ورودی را به گونه ای تعریف کنیم که آنچه در اصفهان موجود است را به صورت آبرومندانه ای به گردشگران نشان دهیم.

نوروزی در خصوص مرکز همایش‌های بین المللی شهر اصفهان اظهارکرد: پیگیری های لازم برای تحقق اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی دولت که قرار بود برای اجرای این پروژه پرداخت کند، در حال حل شدن است.

وی اظهارکرد: باید پل هفتم اصفهان را نیز برای این پروژه احداث کنیم تا بخش عظیم جمعیت آینده شهید کشوری را مدیریت شود.

شهردار اصفهان  در خصوص مشکلات مالی ایجاد شده بین شهرداری اصفهان و شرکت عقاب اسکانیا برای وارد کردن اتوبوس‌های خریداری شده توسط شهرداری اضافه کرد: بر اساس قرار داد موجود شرکت عقاب اسکانیا قرار بوده که ۴۸۷ دستگاه اتوبوس را به شهرداری اصفهان تحویل دهد که تاکنون ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر اصفهان شده و ۵۰ عدد دیگر نیز آماده شده که در صورت برطرف شدن مشکلات مالی به اصفهان وارد می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: البته سیاست شهرداری حمایت از تولیدات داخلی در استان اصفهان است و چنانچه کیفیت تولیدات استان بهتر باشد از ظرفیت‌های آنها استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری پاسدار میراث تاریخی این شهر است و در این راه بیشتر از یادمان‌های شهر مراقبت می‌کند، شهرداری جایی را تخریب نکرده بلکه بودجه هایش را صرف بازسازی این مکان‌ها می‌کند، آنچه که در مورد تخریب برخی بناها گفته شده، مسئول مربوطه در زمان خودش تکذیب کرد.

برچسب‌ها