سنندج- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه تمام نقاط ایران دارای گسل است، گفت: ۴ زلزله از ۲۰ زلزله بزرگی که در جهان اتفاق افتاده، مربوط به ایران است.

تمام نقاط ایران دارای گسل است

به گزارش قدس آنلاین، آرش سیاری عصر امروز در چهارمین جلسه شورای فنی استان در سنندج اظهار کرد: متأسفانه عامه جامعه با بحث زلزله آشنایی ندارند.

وی اضافه کرد: خلاف آنچه مطرح می‌شود، زلزله پدیده کاملاً طبیعی مانند باد و ... است و همه افراد جامعه باید به این زلزله‌ها عادت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با مروری بر آسیب‌های ناشی از زلزله اظهار کرد: در طول ۱۱۷ سال گذشته زلزله‌های زیادی به بزرگی ۴ ریشتر در منطقه صورت گرفته که زلزله اخیر کرمانشاه از جمله این زلزله‌ها بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تصریح کرد: هرچه به سرپل نزدیک می‌شویم، میزان آسیب‌ها و خسارت‌ها و تأسیسات آب، برق، گاز و غیره بیشتر می‌شود.

سیاری  با بیان اینکه تأسیسات آب و فاضلاب شهری حدود ۲۶۰ میلیارد تومان خسارت دیده است، بیان کرد: بیش از ۳۰۰ مورد شکستگی فاضلاب و بیش از ۶۵۲ کیلومتر شبکه آب و ۳۰۰ چاه آب روستایی دچار خسارت شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج متذکر شد: ۵۰ میلیارد تومان در این زلزله به تأسیسات برق‌رسانی در شهرهای زلزله‌زده کرمانشاه خسارت وارد شده است.

 ۱۶۰ میلیارد تومان به راه‌های شهرهای زلزله‌زده کرمانشاه خسارت وارد شد

سیاری تبیین کرد: ۱۶۰ میلیارد تومان میزان خسارت به راه‌ها، ابنیه، پل‌ها و ... در این شهرها خسارت وارد شده است، در یکی از روستاهای کرمانشاه با عنوان کویک بیش از ۷۰ نفر تلفات جانی داشته‌اند.

وی اظهار کرد: سازه‌های فولادی در شهرهای مختلف حتی در مناطق دورتر از زلزله کرمانشاه آسیب‌های جدی دیده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در مورد لرزه خیزی استان کردستان نیز گفت: بیشترین قسمت های ایران لرزه خیز است و روی کمربند زلزله قرار گرفته است.

سیاری تصریح کرد: کشور ایران در محل تقاطع سه صفحه عربستان، اورآسیا و هندوستان قرار گرفته است و در بین این رشته‌ها ما باید انتظار زلزله را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تقریباً تمام نقاط ایران دارای گسل است، یادآور شد: ۴ زلزله از ۲۰ زلزله بزرگی که در جهان اتفاق افتاده، مربوط به ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به اینکه نصف استان کردستان در مناطق پرخطر زلزله هستند، عنوان کرد: بانه، مریوان و کامیاران از جمله شهرستان‌هایی است که بیشترین پرخطری را به لحاظ وقوع زلزله دارند.

گسل‌های موجود در کردستان تا ۶۰۳ دهم ریشتر زلزله ایجاد می‌کنند

سیاری متذکر شد: در شهرهای سقز، مریوان، سنته و بانه گسل‌هایی داریم که می‌توانند تا ۶.۳ دهم ریشتر زلزله ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در نزدیکی بانه و سقز گسل‌های داریم، گفت: ۶۳ درصد ساختمان‌های روستایی استان بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در مقابل زلزله تخریب خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با تأکید بر اینکه در توسعه شهری باید بحث زلزله را مد نظر قرار دهیم، گفت: بررسی آسیب‌پذیر احتمالی ساختمان‌های مهم مثل بیمارستان‌ها و سایر مراکز خدماتی، بررسی وضعیت شریان‌های حیاتی، بررسی وضعیت جاده‌های برای امدادرسانی، وضعیت ترافیک در خیابان‌های درون شهری برای دسترسی در مواقع اضطراری و بررسی وضعیت ساختمان‌های مرتفع در مجاورت خیابان‌های اصلی و شناسایی محل های اسکان موقت برای مقابله با زلزله‌های احتمالی ضروری است.

وی، آموزش همگانی در راستای آشنایی افراد جامعه با زلزله را ضروری دانست و توضیح داد: مردم باید یاد بگیرند که با زلزله زندگی کنند و در این راستا باید از بستر رسانه‌های مختلف استفاده شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها