پروین محمدی: نخستین گیرنده قلب مرکز پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از دو هفته از زمان عمل در شرایط مطلوبی بسر می‌برد.

 حال عمومی بیمار پیوند قلب در مشهد رضایتبخش اعلام شد


این مطلب را دکتر محمد عباسی مدیر گروه بخش جراحی قلب و عضو پیوند دانشگاه و رئیس بیمارستان امام رضا (ع) در نشست خبری تیم پیوند دانشگاه عنوان کرد و افزود: خانم زهرا حاجی آبادی 31 ساله با علایم نارسایی قلبی، تنگی نفس در نوبت پیوند قلب بود که با تلاش پزشکان قلب یک مرگ مغزی 21 ساله به وی پیوند شد.
وی با بیان اینکه اولین پیوند قلب در سال 83 در این بیمارستان انجام شده و اکنون پس از یک وقفه چند ساله دوباره با تشکیل یک تیم مجرب پیوند قلب و تجهیزات پیشرفته برای مرکز پیوند قلب، نخستین بیمار پیوند شده در سلامت کامل بسر می‌برد، خاطر نشان کرد: مدت یکسال ونیم است که برای کار پیوند زیر ساخت‌های لازم را آماده و تیم پیوند آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و تا بیست روز آینده مرکز پیوند قلب و ریه برای انجام پیوند آماده خواهد شد.
دکتر عباسی از «آی.سی.یو» بسیار مجهز مرکز پیوند قلب یاد کرد و گفت: این بخش در تمام کشور بی نظیر است و با 23 تخت و اتاقهای مجهز به دستگاه دیالیز، دستگاه برونکوسکوپ، اتاق عمل پیوند و سایر تجهیزات از بهترین نوع، تمام امکانات را برای مراقبت‌های پس از پیوند مهیا می‌کند از این رو عوامل مرگ و میر پایین آمده و موفقیت پیوند بیشتر می‌شود.
دکتر رضا باقری فوق تخصص جراحی قفسه سینه و عضو تیم پیوند نیز با اعلام این خبر که بیمار پیوندی از وضعیت عمومی خوبی برخوردار است، اظهار داشت: این بیمار پس از پیوند به مدت ده روز در بخش بستری و توسط تیم مجرب مراقبت شده و هم اکنون مرحله خطرناک را پشت سر گذاشته و دچار عوارض پس زدن عضو نشده است. چون عوارض زود رس طی 48 ساعت یا حتی در اتاق عمل (پس زدن فوق حاد) با پس زدن تدریجی بیمار را تهدید می‌کند که با داروها و تمهیدات لازم این خطر رفع شده است.
دکتر باقری از حمایت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مسؤولان استان قدردانی کرد و گفت: برای انجام یک عمل پیوند موفقیت آمیز باید همه امکانات حتی داروهایی که بیمار باید تا شش ماه مصرف کند فراهم باشد و گرنه فقط صرف هزینه‌های فراوان به خاطر هیچ خواهد بود، از این رو تجهیزات آزمایشگاهی که آزمایش‌های فوری و بموقع و در داخل بیمارستان انجام شود و سایر امکانات لازم از عمده مشکلاتی است که ممکن است کار پیوند را با مشکل رو به رو سازد باید مد نظر مسؤولان قرار گیرد.
وی یادآور شد: با توجه به گرانی داروهای بیماران دریافت عضو تأمین بودجه شش ماه اول پس از پیوند با توجه به مشکلات اقتصادی بیماران حتماً باید پیش بینی شود.
دکتر فروه وکیلیان فوق تخصص نارسایی قلب و پیوندنیز در این جلسه گفت: انتخاب بیمار برای پیوند از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا تشخیص و شناسایی قبل از عمل و مراقبت پس از عمل مهمترین موضوع پیوند است.
وی با بیان این مطلب که شیوع نارسایی قلبی رو به افزایش است، اضافه کرد: به منظور شناسایی بیماران قلبی و تأمین امکانات برای درمان بموقع آنها در حال راه اندازی سایت اطلاعات بیماران قلبی هستیم تا با ارجاع بیماران از سوی متخصصان قلب و پزشکان معالج به ترتیب اولویت و نیاز بیماران جهت پیوند سریع صورت گیرد.
وی افزود: براین اساس درخصوص بیماران مرگ مغزی که اعضای آنها اهدا می‌شود تلاش خواهد شد تا قلب آنها را نیز مورد استفاده بیماران قلبی نیازمند قرار دهیم.
وی به پیگیری و مراقبتهای بعد از پیوند تأکید کرد و گفت: حداقل مدت شش ماه تا یکسال مراقبت از بیماران پیوند قلبی ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: در همین راستا ساخت و راه اندازی بخش توان بخشی برای بیماران پیوندی درحال انجام است. دکتر خرسند مسؤول هماهنگی تیم پیوند فرهنگ سازی برای اهدای عضو از مرگ مغزی را وظیفه رسانه ها دانست و گفت: اکنون سیصد و بیست و دومین پیوند از مرگ مغزی در مرکز جامع پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و جا دارد از مردم نوعدوست و هموطنان قدردانی شود که در این امر خدا پسندانه مشارکت دارند، اما برای جلب مشارکت بیشتر و اهدای عضو از مرگ مغزی به فرهنگ‌ سازی و اطلاع رسانی صحیح توسط رسانه‌ها نیاز داریم تا بتوانیم حیاتی دوباره به بیماران نیازمند عضو ببخشیم.
دکتر سلطانی متخصص و مدیر گروه بیهوشی دانشگاه به هزینه پیوند قلب در فرانسه و آمریکا اشاره کرد و گفت: 300 هزار یورو برابر 400 میلیون تومان هزینه پیوند قلب در فرانسه است و در آمریکا نیز یک میلیون و دویست هزار دلار که در ایران نیز با توجه به آغاز راه و مشکلات موجود هزینه زیادی برای این پیوند باید صرف شود، از این رو انتخاب بیمار که برای پیوند مناسب باشد، کار کردن گروهی و تیمی، مراقبت پس از پیوند و توان بخشی بیمار مهمترین عواملی است که می تواند به موفقیت پیوند بینجامد، بنابراین برای نجات جان بیمار و پیشرفت علم باید هزینه کرد، اما مراقبت‌های لازم را نیز انجام داد.
دکتر باقری در پایان از هماهنگی با دانشگاه UCLA آمریکا و پروفسور عباس اردحالی رئیس دپارتمان پیوند قلب و ریه دانشگاه UCLA آمریکا و استاد جراحی قلب که یک پزشک ایرانی 47 ساله و وطن دوست است یاد و تصریح کرد: برای انجام پیوند با این پزشک هموطن هماهنگ کردیم و ارتباط تنگاتنگ ایشان با تیم پیوند کمک بزر گی برای موفقیت ما بود و با هماهنگی و هدایت ایشان توانستیم یک پیوند موفق انجام دهیم که قابل تقدیر است.
یادآور می شود همه هزینه های پیوند قلب برای پیوند اول از سوی منابع مالی بیمارستان، خیران، بودجه زیارت، استانداری و دانشگاه پرداخت شده و هیچ هزینه ای به این بیمار وارد نشده است.

پخش زنده