یک دیپلمات سازمان ملل متحد گفته سه کشور اروپایی به ایران گفته‌اند بایستی برای گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی‌اش پای میز مذاکرات حاضر شود.

دیپلمات سازمان ملل: به ایران گفته شده باید پای میز مذاکرات موشکی حاضر شود

به گزارش قدس آنلاین، یک دیپلمات سازمان ملل متحد که خواسته نامش پنهان بماند به بلومبرگ گفته فرانسه، آلمان و انگلیس همگی به ایران گفته‌اند برای گفت‌وگو درباره مسائل موشکی خود پای میز مذاکره حاضر شود.  

این خبر در شرایطی منتشر شده که کشورهای اروپایی در روزهای گذشته فشارها بر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به منظور مجاب کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جهت نگاه داشتن این کشور در توافق هسته‌ای با ایران را شدت بخشیده‌اند.  

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده روز دوشنبه از توافق با کشورهای اروپایی جهت تشکیل کارگروهی با مأموریت بررسی «نقائص» توافق هسته‌ای برجام و اصلاح آن مطابق خواسته ترامپ خبر داده است.  

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته دولت‌های اروپایی در پرتو تهدیدهای ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برجام فشار بر برنامه موشکی ایران را راهی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام می‌دانند.  

بلومبرگ نوشته مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس، در حال همکاری با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا بر سر رسیدن به راهکارهایی جهت مهار توسعه موشکی ایران هستند. انجام این کار می‌تواند به خریداری زمان برای حفظ توافق هسته‌ای کمک کند.  

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در لندن درباره ضرورت مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: «ما فکر می‌کنیم می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. فکر می‌کنیم می‌توانیم با همدیگر به آن هدف برسیم. »

وی علی‌رغم این تصریح کرد که چنین اقداماتی نباید به اجرای برجام لطمه بزنند. جانسون گفت: «مهم این است که ما این کار را به موازات (اجرای برجام) انجام دهیم و به بنیان‌های توافق هسته‌ای ضربه نزنیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم آن را انجام دهیم. »

بلومبرگ نوشته تمرکز بر موشک‌های بالستیک ایران آسان‌ترین کار برای سران کشورهای اروپایی جهت دست‌نخورده نگاه داشتن برجام است. در برجام اشاره‌ای به ممنوعیت اقدام علیه توسعه موشکی ایران نشده است.  

مطابق این گزارش، توافقات آمریکا-اروپا برای تحدید برنامه موشکی ایران، لزوماً نیازمند مذاکره مجدد بر سر برجام، که به شدت با مخالفت آمریکا، ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین رو به رو شده، نیست.  

برچسب‌ها