با وجودی که بیشتر سوانح رانندگی که در جاده های بین شهری رخ می دهند به دلایل خطای انسانی همچون حواس پرتی، خواب آلودگی، سبقت های غیر مجاز و انحراف به چپ و ... می باشند اما نمی توان از نقش تاثیرگذار فرسودگی جاده ها و نامناسب بودن مسیر نیز چشم پوشی کرد.

جاده های کردستان چشم انتظار ساماندهی

شیما صادقی خبرنگار - سنندج: استان کردستان یکی از استان های تفریحی با گردشگری بالا است خصوصا فصل تابستان، فصل آغاز مسافرت به شهرهای این استان است. اما وجود جاده های نامناسب خانواده های بسیاری را داغدار کرده است. راهای ارتباطی و جاده ای در هر استانی یکی از مهم ترین بخش های توسعه و پیشرفت در آن استان می باشد که متاسفانه این مسئله در استان کردستان به مسئله ای مهم برای مردم و دغدغه اصلی برای مسئولین تبدیل شده است. سال های متمادی است دولت برای رفع این موضوع تلاش های بسیاری کرده است اما تا به امروز این موضوع مهم همچنان معضل اصلی استان شده است و طبق آمار رسمی در سال ۹۵ حدود ۳۱۴ نفر تلفات جاده ای در اثر تصادفات در راه های استان کردستان رخ داده است. جاده های استان کردستان در سال ۱۳۹۶ همچنان تلفات زیادی را به همراه داشته پس لازم است با برنامه ریزی درست توسط مسئولان استانی این معضل حل شود. با توجه به شرایط ویژه استان در گزارشات راهنمایی و رانندگی استان، درصد قابل توجه ای از تصادفات جاده های استان به دلیل انحراف به چپ است که منجر به مرگ و میر می شود و دلیل قاطع آن می تواند نبود بزرگراه باشد.

وضعیت نامناسب جاده های استان کردستان

یکی از شهروندان کردستانی پیرامون مشکلات جاده های استان اظهار می کند: وضعیت جاده های استان بسیار نامناسب است و با وجود دست اندازهای بی موردی که در جاده ها نصب شده است این معضل دو چندان شده است و امروزه با ترافیک و تردد ماشین های سنگین بر مشکلات آن افزوده شده است.

«زانا کریمی» ادامه می دهد: نبود تابلوهای راهنمایی و رانندگی در برخی از تقاطع های سطح جاده ها با سرعت زیاد منجر به اتفاقات ناگواری می شود و متاسفانه در روزهای آخر هفته شاهد تلفات زیادی در آنها هستیم.

وی می گوید: جاده های استان کردستان با توجه به کوهستانی بودن و پیچ های خطرناکی که دارد، به صورت کارشناسی و تخصصی کار نشده است زیرا عرض جاده ها بسیار کم می باشد و برای افراد ناشناس به جاده مشکلات و تصادفات را به همراه دارد و نمی توان با خیال راحت در این مسیرها تردد کرد.

کاهش رونق گردشگری در استان

یکی از رانندگان درون جاده ای استان می گوید: اکثر خودروهای استان کردستان به دلیل نامناسب بودن جاده های درون شهری و برون شهری با مشکلات فنی مواجه است و در اکثر مواقع نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

«عدنان محمدی» ادامه می دهد: مردم استان کردستان به وضعیت و توپوگرافی جاده های استان آشنایی دارند اما برای مسافران و گردشگرانی که به این مناطق سفر می کنند بسیار ناخوشایند است و این می تواند به بخش گردشگری و توریست به استان لطمه های جبران ناپذیری را خواهد داد.

وی می افزاید: با وجود مسیرهای جاده ای استان با عرض کم و پیچ های خطرناک در صورت سبقت خودروی مقابل راه فراری برای رانندگان وجود ندارد.

کلیه محورهای استان تغییراتی اساسی خوبی خواهد داشت

معاون عمرانی استاندار استان کردستان  با اشاره به چالش مهم جاده های استان کردستان می افزاید: بستر حمل و نقل استان حمل و نقل جاده ای است لذا باید این موضوع بیشتر مورد توجه مسئولین استانی قرار گیرد اما با اشاره به هزینه اجرای ترانزیستی استان مانند بزرگراه، آزاد راه و راه های روستایی و کل راه های استان از لحاظ توپوگرافی با سایر جاده های استان متفاوت است و هزینه اجرا در استان کردستان با توجه به شرایط جغرافیای آن، چند برابر می باشد.

قادری ادامه می دهد: علی رغم  اقدامات بسیار خوبی که در جاده های استان کردستان اتفاق افتاده است اما همچنان در زمینه حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۱۴ نفر از شهروندان استانی و غیر استانی ما که در این جاده ها تردد کرده اند جان خود را از دست داده اند لذا به دلیل اهمیت این موضوع در سال ۹۵ کلیه محورهای استان کردستان به همت مسئولان متولی تغییراتی اساسی خوبی داشت.

معاون عمرانی استاندار استان کردستان با اشاره به جاده سنندج- همدان اظهار می کند:  گردنه صلوات آباد سنندج از اسفند ماه سال گذشته به صورت جدی کار تعریض و ارتقای آن که یکی آرزو های دیرینه مردم استان است با جدیت تمام توسط سه پیمانکار در حال فعالیت و در دست اقدام است و در آینده ای نزدیک به پایان خواهد رسید و علاوه بر آن پروژه جاده مریوان هم با جدیت فعال می باشد.

تحول در حوزه حمل و نقل

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به آمارهای ناخوشایند محورهای مواصلاتی استان اظهار می کند: طبق برنامه سال گذشته تا به امروز با دستور میثاق نامه استاندار استان کردستان، مبنی بر همکاری کل مسئولان متولی در ارتباط با این مهم، وضعیت شاخص های حوزه راه های استان، ارتقا و توسعه داده خواهد شد.

ملکی می گوید: تحول در حوزه حمل و نقل صرفا با ورود سازمان راه و شهرسازی استان به نتیجه نخواهد رسید و باید با سیاست گذاری و راه بردهای خاصی در حوزه راه و شهرسازی برنامه دقیقی تنظیم شود، لذا برای اجرای این برنامه ها باید از همه منابع استانی و ظرفیت های ملی در استان استفاده کرد.

مدیرکل اداره راه و شهر سازی استان می گوید: تصادفات یک بحث جهانی است و فقط مختص استان کردستان نیست اما با این وضعیت باید تلاش شود جاده های استان را توسعه دهیم.

برچسب‌ها