جوین_ فرماندار شهرستان جوین گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس شهرستان جوین با تمام کاستی ها در ایام دهه فجر افتتاح و آماده بازدید علاقه مندان است.

مرکز فرهنگی-هنری موزه دفاع مقدس جوین افتتاح شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین اعلام کرد:مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس شهرستان جوین در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد.  

حسین جمشیدی در جمع مسئولین شهرستان جوین خاطر نشان کرد: مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس که یاد و خاطره دلاور مردان جبهه وجنگ را به نمایش می گذارد، یکی از مهمترین موزه های تاریخی در سطح استان خراسان می باشد.  

وی تصریح کرد: در ابتدای تشکیل مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس این مجموعه مورد بازدید سردار نجاتی رئیس حفظ آثار موزه های دفاع مقدس فرهنگی کشور قرار گرفت و وی قول مساعدت های لازم را برای توسعه وگسترش این موزه اعلام کرد، ولی از کمک ها خبری نشده است.  

جمشیدی اظهار امیدواری کرد: وقتی مسئولین قولی می دهند، به وعده خود عمل کنند. 

واقف این مرکز فرهنگی طی گفتگویی با خبر نگار ما گفت:  از چندی قبل با این تصور که دیگران کاشتند و ما خوردیم ما کاری کنیم تا نتیجه کار آنها ماندگار تر شود، با وقف قطعه زمین و مجموعه ای به ارزش قیمتی حدود ۴۵۰ میلیون تومان، این شهر را صاحب موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس نمودم.  

 محمد علی شمس آبادی ادامه داد: شهرستان جوین  حدود ۲۵۰ شهید و هزاران رزمنده و جانباز و آزاده در دوران دفاع مقدس تقدیم دین و وطن کرده است، و این مجموعه امروز به عنوان اولین  مرکز و موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی به همت مدیران و واقفانش برای نشر فرهنگ ایثار و شهادت بتواند، گام های بلندی بردارد. 

این واقف گفت: با تدبیر برادر بزرگوارم سردار شهید مدافع حرم حاج حسن علی شمس آبادی، طرح ایجاد  مرکز فرهنگی دفاع مقدس جوین کلید خورد،   یک روز برادرم به من گفت، چرا خودتان را برای این موضوع اذیت می کنید؟ من گفتم: مشکل این جاست که  نیت من از وقف زمین مسکونی خودم  فقط کار فرهنگی است،  او گفت:   شما که اهل قلم و فعالیت های فرهنگی هستید، و تمکن مالی هم به لطف خدا مناسب است،  پس بیا در حوزه شهدا  کار و تلاش فرهنگی کن،  که رهبری هم در این باره بسیار تاکید دارند.  ایجاد موزه فرهنگی در همان زمان قطعی شد، که این کار را انجام دهیم.  

شمس آبادی ادامه داد: مسائل شرعی وقف و  موضوع وقف زمین را که برای کتابخانه نیت شده بود،  سئوال و پیگیری کردیم، که پاسخ دادند، چون عملیات ساختمانی  کتابخانه شروع نشده،  مخیر  هستید، تصمیم و نیت وقف خود را تغییر دهید که کار جدی تر شد  و  منزل مسکونی ام را  موقتا به موزه دفاع مقدس اختصاص دادیم و زمین مجاور آن را نیز برای ساخت ساختمان دویست متری برای مرکز و موزه فرهنگی دفاع مقدس وقف کردیم.  

وی تصریح کرد: ازآن جا که ما مامور به ادای تکالیف مان هستیم، با تدبیر شهید و پیشنهاد ایشان در زمینه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران فعالیت هایی انجام دادیم،  از همان موقع پیگیری و مشورت می کنیم که مصادیق زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا چگونه میسر می شود،  با چاپ عکس، کلیپ، کتاب و خاطره گویی و ایجاد نمایشگاه و حتی ساخت یک جاسوئیچی با تصویر شهیدتا در این مجموعه گام های موثری برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت برداریم.

شمس آبادی اضافه کرد:در این زمینه اقداماتی شامل جمع آوری آثار و نماد های دفاع مقدس مثل تصاویر و دست خط ها، نوشته ها، وصیت نامه ها، لوازم شخصی رزمندگان و حتی تجهیزات فردی و رزمی را در دستور کارمان داریم، و تا حدود زیادی نیز موفق به جمع آوری آثار شده ایم تا نسل حاضر و نسل های آینده  از آن بهره ببرند. 

شمس ابادی گفت:حفظ و نشرآثار و ارزش ها ی دفاع مقدس،  تدوین خاطرات و روایت گری از  دفاع مقدس، مهم ترین اهداف این مرکز فرهنگی است. جای تاسف و تاثر  عمیق باقی است نزدیک به چهار دهه از شروع دوران دفاع مقدس می گذرد و بر اساس شنیده ها و بیانات مدیران اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان، در هیچ شهرستانی مرکز فرهنگی دفاع مقدس تاسیس نشده است و ما بر خود می بالیم که اولین مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان رادر این شهرستان ایجاد نمودیم.  

یکی دیگر از فعالیت های مان که برآن اهتمام داریم، ثبت و ضبط خاطرات شفاهی رزمندگان است، که آن را در آرشیو مستندات نگهداری می کنیم، و درآینده نیز در اختیار پژوهشگران قرار خواهیم داد.  

وی در خاتمه اظهارامیدواری کرد: فرهنگ وقف میان خانواده های شهدا و ایثارگران گسترش بیشتری بیابد و روزی فرابرسد که در تمامی شهرها موقوفه هایی ویژه یاد و نام شهدا و زنده نگه داشتن  فرهنگ ایثارگری ایجاد و این فرهنگ برای همیشه در این سرزمین ماندگار شود.
 

برچسب‌ها