رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص اقدامات این بنیاد به خبرنگار ما می‌گوید: حقیقت نظام اسلامی خدمت به مردم است و توصیه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه بر مبنای رسیدگی به محرومان و مستضعفان بوده است.

توسعه مناطق محروم در گرواشتغالزایی پایدار است

قدس آنلاین- رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص اقدامات این بنیاد به خبرنگار ما می‌گوید: حقیقت نظام اسلامی خدمت به مردم است و توصیه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه بر مبنای رسیدگی به محرومان و مستضعفان بوده است.

مهندس محمد سعیدی‌کیا به ویژگی‌های متمایز خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در راستای حکم مقام معظم رهبری به ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مبنی بر کمک به رفع استضعاف و محرومیت زدایی، بنیاد علوی به عنوان نماینده بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی انجام این خدمات را بر عهده گرفت. بنیاد علوی با هدف جلب مشارکت‌های مردمی و توانمندسزای در جهت ایجاد معیشت پایدار، فعالیت‌های خود را در امور اقتصادی، مشارکت‌های مردمی، بهداشت و سلامت، سرمایه انسانی و توانمندسازی متمرکز کرده است.

وی با بیان لزوم توانمندسازی محرومان می‌گوید: خلأ عمده در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، مربوط به بازار محصولات است. این امر موجب ایجاد چالش شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و محلی می‌شود. به همین دلیل این بنیاد برای رفع مشکلات کسب و کارها، در قالب تضمین خرید فرش‌های دستباف تولید شده توسط اهالی روستا یا خرید محصولات زراعی تولیدی در مناطق محروم اقدام می‌کند.

کارهایی ثمربخش برای تعدیل نابرابری‌ها

سعیدی‌کیا در ادامه تشریح می‌کند: توانمندسازی محرومان، بدون مشارکت آن‌ها حتماً شکست خواهد خورد. به همین منظور برای جلب مشارکت و بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه، تلاش می‌شود در مناطقی که بعنوان الگوی اقتصاد مقاومتی انتخاب می‌شوند مثل قلعه گنج با محور قرار دادن مردم و نیز توانمندسازی و بسیج جوامع محلی، تشکیل صندوق‌های خُرد اعتباری، تشکیل تعاونی‌های تولیدی-خدماتی به توانمندسازی آن‌ها کمک کنیم.

وی یادآور می‌شود: توانمندسازی اقتصادی بهبود وضعیت معیشتی مردم در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، در گرو بهبودی وضعیت اقتصادی آن مناطق و مبتنی بر اشتغال زایی معیشت پایدار اسـت. به همین دلیل تلاش می‌کنیم با افزایش میزان درآمد هر خانوار در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، سطح رفاه خانوارها افزایش یافته و وضعیت معیشتی آنان بهبود پیدا کند. در این صورت نه تنها اهداف توانمندسازی در حوزه معیشت پایدار و ایجاد اشتغال به ثمر می‌رسد که حتی از مهاجرت روستاییان در بخش‌های تولید و خدمات نیز جلوگیری می‌کند.

سعیدی‌کیا در خصوص اقدامات مؤثر این بنیاد در زمینه رسیدگی به دانش‌آموزان و دانشجویان محروم کشور نیز می‌گوید: سرمایه انسانی و آموزش سرمای‌ههای بالقوه انسانی و نیروهای کار آینده کشور، دانش‌آموزان و دانشجویان امروز هستند. این بنیاد نیز بنا بر وظیفه خود حمایت از این جوانان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را در دستور کار خود دارد. این کمک‌ها شامل کمک به ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان این مناطق، اعطای وام به افراد مستعد و کمک به ساخت فضاهای آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و پرداخت وام‌های یارانه‌ای به طرح‌های اشتغال زا در روستاها و نقاط محروم است.

رئیس بنیاد مستضعفان در پایان با بیان اینکه خدمات اجتماعی جهت ایجاد رفاه نسبی، کاهش و رفع فقر و محرومیت، صورت می‌گیرد، می‌افزاید: این حمایت‌ها برای کمک به تعدیل نابرابری‌ها از طریق تأمین حداقل نیازهای اساسی جهت گروه‌های آسیب‌پذیر صورت می‌گیرد. کمک به ساخت و تأمین مسکن برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر، کمک به تأمین مسکن محرومان و نیز معیشت خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بیشتر بخشی از اقدامات انجام شده توسط بنیاد مستضعفان برای رفع محرومیت‌زدایی در کشور است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها