خرم‎آباد- با توجه به تصمیم دولت و اختصاص اعتباراتی در بودجه سال آینده، طرح روستای بدون بیکار در کشور به اجرا درآمده است، با توجه به بیکاری مشهودی که در لرستان وجود دارد اجرای طرح مذکور با اتکا به برنامه ریزی ‏های مبسوط و مدون می ‏تواند منشأ خیر و برکت برای مناطق روستایی باشد.

آغاز طرح «روستای بدون بیکار» همزمان با دهه‏‏ فجر در لرستان

قدس آنلاین- گروه استان ها- اکبر بابایی مفرد: با توجه به تصمیم دولت و اختصاص اعتباراتی در بودجه سال آینده، طرح روستای بدون بیکار در کشور به اجرا درآمده است، با توجه به بیکاری مشهودی که در لرستان وجود دارد اجرای طرح مذکور با اتکا به برنامه ریزی ‏های مبسوط و مدون می‌تواند منشأ خیر و برکت برای مناطق روستایی باشد.

در استان لرستان نیز به مانند کل کشور این طرح در دست بررسی و پیگیری بوده و متولیان امر در تلاش هستند تا هر چه سریع‏تر این طرح در سطح روستاهایی که به عنوان پایلوت انتخاب شده ‏اند، اجرایی گردد.

قبل از پرداختن به این طرح لازم است برخی جوانب زندگی روستاییان، موانع و چالش ‏های پیش روی آن‏ها و مشکلاتی که تصمیم گیرندگان با آن مواجه هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از مهمترین چالش ‏های پیش روی تصمیم گیران در تمام دنیا مسئله بیکاری و تأمین معیشت و اقتصاد خانواده‏ هاست و به دلیل محدودیت منابع در کشورهای کم‏تر توسعه یافته و در حال توسعه، عناصر و سلول‏ های تشکیل دهنده ‏ی جامعه که همان خانواده ‏ها محسوب می‏ شوند به تدریج دچار تنگناهای معیشتی شده، نیازها و مصرف به شدت در حال گسترش بوده و با توجه به محدودیت منابع و ابزارها، آمادگی برای تأمین معیشت کم و کند شده است.

دولت‏ ها در کل دنیا به این نتیجه رسیده ‏اند که یکی از مشکلاتی که می‏ توانند با آن مواجه شوند مشکلات ناشی از بیکاری و تأمین معیشت خانواده ‏هاست.

توسعه پایدار نیز یکی دیگر از مشکلاتی‏ ست که تصمیم گیران دولتی با آن مواجه هستند، یکی از الزامات این مقوله این است که به اندازه ‏ای از منابع برداشت نماییم که رفاه، معیشت، اقتصاد و زندگی درست نسل آینده به مخاطره نیفتد.

عدم توزیع عادلانه منابع، یکی از مشکلاتی ‏ست که در سطح روستاها بیش‏تر مشاهده می‏ شود، روستاها از بارزترین مناطقی هستند که نیاززمند توزیع عدالت اجتماعی و اقتصادی می‏باشند.

آن‏ها که از طرفی به دلیل بهره مندی از امکانات و منابع تصمیم به مهاجرت به شهرها می ‏گیرند از سوی دیگر بافت شهری گنجایش پذیرش جمعیتی بیش از حد مورد انتظار را ندارد، همین موضوع سبب شده که امروز در برخی شهرهای لرستان با پدیده‏ای به نام حاشیه نشینی مواجه باشیم، پدیده‏ای که منشأ مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فقر، سرقت، اعتیاد، بزه کاری‏ها و نابسامانی ‏هایی از این قبیل است.

عمده‏ ترین دلایل مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها این است که روستاییان از نگاه عدالت اجتماعی برخوردار نیستند، بنابراین اگر آموزش، بهداشت، حمل و نقل مناسب و رفاه نسبی برای ساکنین مناطق روستایی ایجاد شود می‏توان ادعا کرد که عمده ‏ترین مسئله مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها چاره شده است.

در راستای اجرای طرح روستای بدون بیکار تمامی این زمینه ‏ها در نظر گرفته شده و به نظر می ‏رسد نگاه دولت به روستاها نگاهی توسعه ‏ای و فراگیر خواهد بود، در همین رابطه و برای کسب اطلاعات بیش‏تر در راستای ارائهی آموزش‏های لازم به روستائیان جزئیات آن را از زبان مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ ای لرستان پی گیری کرده‏ ایم که در ادامه می ‏خوانید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ‏ای لرستان در گفت و گو با قدس آنلاین از آغاز اجرای طرح روستای بدون بیکار همزمان با آغاز دهه‏ ی مبارک فجر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ۲۶۰۰ نفر از آموزش‏ های فنی و حرفه‏ ای متناسب با ظرفیت ‏های روستایی بهره مند خواهند شد.

رحمن قلاوند با بیان این‏که تعداد ۱۲ روستا به عنوان پایلوت اجرای طرح انتخاب شده اند، افزود: با استخراج شاخص ‏های جمعیتی و فهرست مشاغل بومی و امکان پذیر با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی، جدول توسعه مشاغل آن روستا تهیه و برنامه‏ های آموزشی مناسبی اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: با ساماندهی اهالی روستا در قالب تعاونی ‏ها با اعطای تسهیلات لازم از سوی کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در حرفه‏ ها و مشاغل، روستائیان در کار مورد علاقه خود فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای لرستان هدف کلی اجرای این برنامه را رفع موانع و توسعه اشتغال روستاهای پایلوت، اصلاح روش ‏های اجرایی و تعمیم نتایج آن به سایر نقاط روستایی برشمرد.

وی در ادامه با بیان این‏که ما به عنوان یکی از بخشهای دولتی وظیفهی تأمین آموزش ها و مهارت‏ های فنی و حرفه‎ای به روستاییان را برعهده داریم، گفت: اگر بتوانیم در روستاها نوعی از آموزش‏های مهارتی را ارائه نماییم که منجر به توانمندی شغلی  و حرفه‏ ای اهالی روستا شود و مشاغل متناسب با روستا را تقویت نماید در واقع می ‏توانیم ادعا کنیم که به تأمین و بهبود معیشت خانوارها کمک کرده‏ ایم.

قلاوند هم‎چنین بافت روستایی را بافت مولد جامعه معرفی کرد و خاطر نشان نمود: آموزش ‏های مهارتی فنی و حرفه ‏ای به کاهش نرخ مهاجرت روستایی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر ارائه آموزش ‏های لازم به جمعیت بیکار روستاها، مشاغل موجود را نیز تقویت می‏ کنیم تا بلکه تعدادی از بیکاران تحت پوشش همان مشاغل قرار گیرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ ای لرستان در رابطه با نوع آموزش ‏ها نیز گفت: پرورش دام سبک، پرورش گل، آموزش خیاطی و تولید پوشاک، پرورش گاو شیری، باغبانی، دوخت چرم، کشت زعفران، پرورش زنبور عسل، گیاهان دارویی، پرورش طیور، قالیبافی، پرورش قارچ و تولید عسل از جمله آموزش‏هایی هستند که در این روستاها قابلیت اجرا دارند.

قلاوند با بیان این‏که یک سری رسته‏ های شغلی در سرفصل‏ های اجرای این طرح اعمال شده است که بایستی آن‏ها را رعایت کنیم، افزود: مشاغلی بایستی در روستاها ترویج یابند که موجب تثبیت جمعیت و ماندگاری بافت روستایی شوند.

وی با اشاره به این‏که با تمرکز بر روی پتانسیل‏ های بومی، زنجیره‏ ای از مشاغل روستایی ایجاد خواهد شد، گفت: با توجه به بافت هر روستا چند شغل تعریف می ‏شود و مردم در قالب همان مشاغل سازمان دهی خواهند شد.

قلاوند یادآور شد: سعی بر این است آموزش‏ های فنی و حرفه‏ ای در محل روستاها صورت گیرند.

وی با اشاره به این که دولت برنامه اشتغال فراگیر را ابلاغ کرده و پرداختن به اشتغال روستایی یکی از بخش ‏های این برنامه است، افزود: اگر با تمرکز بر روی این طرح موفقیتی حاصل شود و نرخ بیکاری در روستاها به حداقل برسد، می‏ تواند الگوی مناسبی برای کل کشور باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ ای لرستان ادامه داد: برنامه‏ های دولت در راستای اشتغال روستاییان منجر به کاهش مهاجرت و کاهش حاشیه نشینی خواهد شد و امید به زندگی افراد بالاتر خواهد رفت و بافت روستایی به عنوان قشر مولد جامعه حفظ خواهد شد.

وی اضافه کرد: این موارد همه جزیی از منافع این طرح هستند که البته به عنوان یک زیر مجموعه در کنار دیگر، اشتغال و اقتصاد معنی و مفهوم پیدا خواهند کرد.

قلاوند تصریح کرد: طرح روستای بدون بیکار طرح بسیارخوبی است به شرط آن که تمامی دستگاه‏ های مرتبط با این طرح به دور از حواشی با همکاری همه جانبه به موفقیت این طرح کمک نمایند.

برچسب‌ها