ظاهر ماجرا به اکران فیلم جدید استیون اسپیلبرگ در سینماهای لبنان برمی گردد. فیلم «پست» که درباره افشاگری روزنامه واشنگتن پست در خصوص جنگ ویتنام ساخته شده و واکنش های منفی را در لبنان به راه انداخته اما نه به خاطر خود فیلم بلکه به دلیل سابقه سیاه کارگردان این فیلم در حمایت از جنایات اسرائیل

ماجرای فیلمی که آقای دبیرکل روی آن دست گذاشت

قدس آنلاین- «مشکل ما با خود فیلم نیست بلکه با کارگردان آن است، این کارگردان در لیست سیاه اتحادیه عرب قرار دارد و تصمیم ستاد تحریم اتحادیه عرب که نماینده لبنان نیز در آن جلسه حضور داشت بر تحریم این کارگردان و آثار وی تاکید دارد چرا!؟ نه به خاطر فلسطین فقط بلکه به خاطر لبنان، این کارگردان در سال ۲۰۰۶ حمایت خود از تجاوز اسرائیل به لبنان را اعلام کرده بود»

این جملات که ده روز قبل به مناسبت چهلمین روز درگذشت حاج فائز مغنیه و سومین سالگرد شهدای قنیطره بر زبان دبیرکل حزب الله لبنان جاری شد کافی بود تا جنجال اخیری که به نقل محافل رسانه ای و اجتماعی جریان مقاومت تبدیل شده رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد اما به راستی ماجرا از چه قرار است!؟

ظاهر ماجرا به اکران فیلم جدید استیون اسپیلبرگ در سینماهای لبنان برمی گردد. فیلم «پست» که درباره افشاگری روزنامه واشنگتن پست در خصوص جنگ ویتنام ساخته شده و واکنش های منفی را در لبنان به راه انداخته اما نه به خاطر خود فیلم بلکه به دلیل سابقه سیاه کارگردان این فیلم در حمایت از جنایات اسرائیل.

کارگردانی به سبک اسپیلبرگ، وقتی هنر رنگ خون می گیرد

در بحبوحه جنگ ۳۳ روزه لبنان بود که استیون اسپیلبرگ کارگردان مشهور هالیوود که دست بر قضا از پیروان دین یهودیت می باشد با اعلام حمایت کامل خود از این جنگ خانمان سوز، مبلغ یک میلیون دلار از ثروت خود را در اختیار ارتش اشغالگر قدس قرار داد. بعد از این اقدام اسپیلبرگ، اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۷ با صدور فرمانی، پخش فیلم های این کارگردان را ممنوع کرد، گرچه بعدها با حذف اسم وی، فیلم هایش بی سر و صدا به اکران عمومی در آمد. خوش خدمتی اسپیلبرگ به اسرائیلی ها به همین جا نمی شود، وی در آثار خود همیشه هوای دوستان صهیونیستش را داشته و همواره سعی در القای حق قانونی تشکیل اسرائیل در سرزمین فلسطین را داشته است.

عادی سازی، پروژه ای پیچیده

پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و عادی کردن وجود این رژیم اشغالگر در بین جوامع اسلامی سالهاست که کلید خورده اما همواره با واکنش های منفی جوامع اسلامی روبرو شده است.

«باقر کرکی» کارشناس امور رسانه ای و استاد دانشگاه المعارف بیروت در خصوص چرایی عدم پخش فیلم پست ساخته استیون اسپیلبرگ و سختی های این مسئلهبه خبرنگار بیت المقدس می گوید: مقاومت مسلحانه و همچنین جامعه متدین و نیازهای جامعه مقاومت همه و همه یک سری اولویت ها برای ما درست کرده است که ما را مجبور می کند که خارج از موسسات و سازمان دولت لبنان به فعالیت خود ادامه دهیم. این مسئله باعث شد که ما از نظر فرهنگی از سایر گروههای اجتماعی لبنانی که از نظر فرهنگی کاملا غرب زده هستند تاثیر پذیری نداشته باشیم  چرا که ما در نقطه مقابل غرب زدگی اغلبیت جامعه قرار داریم.

کرکی در خصوص جریان شناسی فرهنگی در داخل لبنان گفت: جریان فرهنگی در داخل لبنان بین این دو محور(غرب زده – مقاومت) تقسیم می شود البته بعد از جنگ ۳۳ روزه که باعث تقویت روابط بین گروههای مختلف مردم در داخل لبنان شد، برخی سعی در ایجاد نوعی نفوذ فرهنگی در میان پایگاه مردمی جریان مقاومت داشتند که به برکت مقاومت و خون شهدا این نفوذ ها به مرحله تهدید نرسید.

وی ادامه داد: سینما یکی از وسایل اساسی جنگ نرم است و سینمای جهانی و خصوصا هالیوود یکی از سلاح هایی است که صهیونیسم بر آن تسلط کامل دارد. صهیونیستها حتی یک روز را هم برای ارائه یک چهره نمونه  از صهیونیسم غفلت نکردند و این در حالی است که متاسفانه امروزه گروههای فرهنگی در داخل جریان مقاومت که اغلب افراد وابسته به آنها افراد لیبرال و لائیک و چپ گرا هستند مشکلی با نوع فیلم هایی که در این صنعت جهانی منتشر می شود ندارند و الان برایشان سخت است که قبول کنند جلوی پخش فیلمی گرفته شود که کارگردانش یکی از ستون های فقرات این صنعت را تشکیل می دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما امروز در یک نبرد فرهنگی هستیم، نه برای اینکه خودمان را از بقیه جدا کنیم  بلکه می خواهیم به طرف مقابل بفهمانیم که ما چگونه فکر میکنیم و دلیلی که باعث می شود در اثر پخش این فیلم احساس اهانت کنیم و اینکه کارگردان فیلم یک صهیونیست است  که بعد از جنگ ۳۳ روزه همواره صهیونیست ها را با فعالیت های خود حمایت می کرده و اینکه هر کسی از ستاره های جهانی این صنعت تا زمانی که فیلم هایی بسازد که به حکومتی کمک کند که ما را کشته و آواره کرده باید با آن برخورد شود.

این فعال فرهنگی محور مقاومت با اشاره به اینکه ایجاد فشار برای جلوگیری از این فیلم کار آسانی نبود، افزود: تا به حال سابقه نداشته که محور مقاومت مسئله ای از این دست را در اولویت کاری خود قرار دهد تا جایی که دبیرکل حزب الله علنا وارد میدان شده و موضع گیری کند. امروزه حتی در داخل این سوال را از ما می پرسند که چه اتفاقی افتاده؟ چرا الان یادتان افتاده که اعتراض کنید؟ با اینکه ما هیچ وقت در برابر چنین فیلم هایی سکوت نکرده ایم و سعی کرده ایم بدون ایجاد تنش با سایر گروههای سیاسی و اجتماعی لبنانی به اعلام موضع خود بپردازیم. موفقیت ما در پخش نشدن این فیلم صفحه جدیدی را در تحریم دشمن صهیونیست باز خواهد کرد و جلوی هرگونه تلاشی برای عادی سازی روابط با صهیونیست ها را خواهد گرفت.

کرکی در پایان اشاره کرد: فعال سازی تحریم فرهنگی هر شخصی که از کم رنگ شدن مقابله با عادی سازی روابط با صهیونیست ها حمایت می کند، امری ضروری است، باید جنبش های تحریم ادامه پیدا کند و باید به مردم عادی اهمیت تحریم و چگونگی آن را یاد بدهیم و به آنها بگوییم که تحریم چنین فیلم هایی چه اثری در امنیت جامعه مقاومت از یک طرف و اهمیت نگاه نکردن به دشمن به چشم یک انسان عادی تا زمانی که او ما را می کشد و می خواهد سرزمین ما را غصب کند، چه اهمیتی دارد.

نتیجه

نمی توان جریان مقاومت را جریانی ضد هنر یا ضد سینما معرفی کرد، اغلب هواداران و نقش آفرینان جبهه مقاومت با علاقه و جدیت این صنعت را دنبال می کنند و در سالهای اخیر شاهد تولید محصولات تلویزیونی و سینمایی مختلفی در همین حوزه از سوی فعالان جبهه مقاومت بوده ایم، اما نمی توان از کسانی که برادران و خواهران خود را زیر بمباران های سنگین صهیونیست ها از دست داده اند انتظار داشت که به شخصی که از قتل آنها حمایت کرده اجازه دهند به راحتی در سرزمین آنها وارد شده و آثارش را پخش کند.

* منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها