وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت در حد توان محدود خود به حوزه پژوهش کمک کرده اما نگاه به پژوهش و رشد علمی در کشور، در حد انتظار نیست.

نگاه به پژوهش و رشد علمی در کشور در حد انتظار نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در نوزدهمین جشنواره ابن سینا در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد دکتر نجات اللهی در ایام الله دهه فجر، گفت: نقش دانشگاه ها در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه و مهم بود.

وی اظهار داشت: امروز مصادف با ۱۵ بهمن است که امام راحل، مهندس بازرگان که دانش آموخته دانشگاه تهران بود را مامور تشکیل دولت موقت کرد و روزهای پرالتهاب در کشور مدیریت شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای انقلاب اسلامی زحمات زیادی کشیده، خونهای زیادی ریخته شده و مادران و پدران شهدا، غصه های زیادی را تحمل کردند و می کنند و امیدواریم افرادی که امور کشور و انقلاب را در دست دارند، بیش از گذشته قدرشناس انقلابی باشند که در قرن اخیر، بی نظیر بوده است.

هاشمی با بیان اینکه شهدای انقلاب به دنبال پیشرفت و ارتقای کشور و دین بودند، افزود: آرمان آنها همان شعار انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. استقلال از فرد و خانه شروع و به خانه میهن ختم می شود و جمهوری اسلامی، چیزی جز حاکمیت اخلاق نیست و پیامبر اسلام نیز برای ارتقای مکارم اخلاقی مبعوث شدند و اخلاق، گمشده بشر و نیاز جامعه امروز است.

وزیر بهداشت یادآور شد: شکل مجاهدت های دیروز عوض شده اما آرمانها همان تامین آسایش و آرامش مردم، پیشرفت ایران و نشان دادن کارایی دین در زندگی مردم است.

هاشمی گفت: امیدوارم اساتید و پژوهشگران، قدر فرصت فراهم شده برای تحصیل و تدریس در دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای ایجاد و بالندگی آن تلاش زیاده شده را بدانند اما شادابی در علم ممکن نیست مگر اینکه عرصه های علمی برای همه به نسبت مساوی تقسیم شود تا استعدادهای برتر، کشف شده و رشد پیدا کنند.

وزیر بهداشت کار کردن در حوزه بهداشت و درمان، سخت تر از سایر حوزه ها دانست و افزود: در این حوزه، همه صاحب نظر و اهل تحقیق و پژوهش هستند و نسخه تجویز می کنند.

هاشمی اضافه کرد: وضعیت علوم پزشکی نسبت به سایر گروه های علمی، بهتر است چون این علوم در خدمت مردم قرار گرفته و تلاش دانشمندان طب در زندگی روزمره آنها ملموس است و دیگر نیازی نیست که برای درمان به خارج از کشور سفر کنند بلکه دیگران به دلیل نیاز علمی، مهارتی، درمانی و برای صرفه جویی در هزینه های شان به ایران می آیند و در حوزه علوم پزشکی، هزینه های کمی شده اما پیشرفت های این حوزه، قابل قبول بوده است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت در حد توان محدود خود به حوزه پژوهش کمک کرده اما نگاه به پژوهش و رشد علمی در کشور، در حد انتظار نیست و در این حوزه، بیشتر از آنچه عمل کنیم، شعار می دهیم و در شعار دادن استاد هستیم.

هاشمی تاکید کرد: باید دید، سهم وزارت بهداشت از بودجه چقدر است و به همان نسبت باید از پژوهش و فناوری انتظار داشت اما سهم وزارت بهداشت از بودجه عمومی کشور کمتر از کارنامه ای مثبتی است که تحویل داده است.

وزیر بهداشت با اشاره به تصویب مالیات پلکانی، گفت: مالیات باید از همه گرفته شود اما مردم از تبعیض ناراحت هستند و اعتراض دارند به عنوان نمونه در صورتی که در بیمارستانهای دولتی فعالیت کنید باید ۳۵ درصد مالیات پرداخت کنید در حالیکه در بخش غیردولتی، چنین وضعیتی وجود ندارد.

هاشمی یادآور شد: جامعه پزشکی حساب بدهی و دین خود به مردم، کشور و باورهای دینی شان را از حساب دیگرانی که دچار انحراف شده اند، جدا کرده اند و برداشت من این است که بسیاری از مردم نیز به همین روش، رفتار می کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ما بخاطر کشور، اسلام، انقلاب و مردم اعتقاد داریم که همه مسافر هستیم و دوره کوتاهی در دنیا حضور داریم و بهتر است به نحوی عمل کنیم که لحظه خداحافظی غصه نخوریم که ای کاش بیشتر تلاش می کردیم یا نگاه مردمی تری داشتیم.

برچسب‌ها