سنندج- استاندار کردستان گفت: برای توسعه استان کردستان نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که باید با سرمایه گذاری و اجرای پروژه ها و طرح های ملی و کلان به استان وارد شود.

توسعه کردستان نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش قدس آنلاین، بهمن مرادنیا امروز یک شنبه(۱۵ بهمن) در اولین هم اندیشی با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کردستان، اظهار کرد: استان کردستان علی رغم اینکه رشد خوبی در سال ۹۶ داشته است، اما متاسفانه به دلیل عقب ماندگی های بسیاری که وجود دارد کار زیادی برای توسعه استان صورت نگرفته است.

وی افزود: در سال جاری در مجموع اعتبارات ملی و استانی، بالغ بر یک هزار میلیارد تومان برای استان هزینه می شود و علاوه بر این، یک هزار میلیارد تومان دیگر هم در بخش اشتغال فراگیر و روستایی به استان اختصاص یافته است.

استاندار کردستان ادامه داد: اما برای توسعه استان کردستان نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که باید با سرمایه گذاری و اجرای پروژه ها و طرح های ملی و کلان به استان وارد شود.

وی در ادامه از تشکیل پنج شرکت عمران و توسعه در استان خبر داد و عنوان کرد: براساس موافقت های اولیه ای که صورت گرفته، این شرکت ها در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، پتروشیمی و گردشکری در استان راه اندازی خواهند شد.

مرادنیا افزود: در زمینه های مذکور پتانسیل های بسیاری در استان وجود دارد که باید تلاش کنیم بالفعل شوند.

وی اعلام کرد: باید بخش عمده ای از سهام این شرکت ها متعلق به مردم باشد و در شرکت های توسعه و عمران استان سهم داشته باشند.

استاندار کردستان در ادامه به نشست ها و رایزنی‌های خود با وزرا طی چند ماه گذشته اشاره و تصریح کرد: یک شرکت پتروشیمی با سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در استان احداث خواهد شد که در حال پیگیری و ثبت این شرکت هستیم.

وی همچنین از موافقت اولیه برای دو پروژه آهن اسفنجی در راستای پروژه زنحیره تولید فولاد در استان خبر داد و عنوان کرد: این دو پروژه بناست که در قروه و بیجار احداث شوند و در ادامه هم در صورت انجام مطالعات سایر پهنه های استان در نقاط دیگری هم از این نوع پروژه ها خواهیم داشت. 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به بخش کشاورزی و حوزه آب های استان اشاره و بیان کرد: مردم استان به نحوه تخصیص منابع آبی استان معترض هستند و این مسئله یک مطالبه جدی استان است که با توجه به رایزنی های صورت گرفته، وزارت نیرو در حال بررسی مجدد و تجدیدنظر در تخصیص آب های استان است.

وی میزان سرانه مصرف آب استان را ۶۵۴ مترمکعب و پایین تر از میانگین کشوری دانست و بیان کرد: از نظر بهره مندی و سرانه آب، استان بیست و هفتم کشور هستیم که اگر تخصیص آب استان بیشتر شود قطعا در بخش کشاورزی عملکرد بسیار بهتری خواهیم داشت.

مرادنیا گفت: ما در استان دیگر زیاد به دنبال تولید گندم نیستیم چون سود و منفعت زیادی از این مسئله عاید استان نمی شود و بهتر است که در زمینه کارهای گلخانه ای و باغات و تولیدات دیم برنامه ریزی صورت گیرد.

وی در ادامه از کلنگ زنی یک پروژه تولید آهن اسفنجی در شهرستان سقز در هفته آینده خبر داد و گفت: این پروژه به همت سرمایه گذار خارجی در سقز ساخته خواهد شد که با حضور مسئولان کشوری کلنگ زنی می شود.

استاندار کردستان همچنین به پیگیری طرح منطقه آزاد بانه و مریوان اشاره و بیان کرد: این طرح به مرکز پژوهش های مجلس ارائه شده و در حال بررسی است که امیدواریم به صحن علنی مجلس بیاید و با آن موافقت شود.

وی به پروژه منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان هم اشاره و عنوان کرد: موافقت اولیه این طرح در سال ۸۷ صورت گرفته بود که در ۲ ماه گذسته استارت این کار صورت گرفته است.

مرادنیا به اهمیت بازآفرینی بافت شهر سنندج هم اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته که به پیاده راه فردوسی سنندج، منطقه نایسر، مسکن مهرهای استان و ... اختصاص می یابد.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها