جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش موسوم به «ارزیابی تهدیدهای جهانی» به قدرت نظامی ایران اعتراف کرده است.

اعتراف جامعه اطلاعاتی آمریکا به قدرت نظامی ایران

به گزارش قدس آنلاین، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا، رئیس سیا، رئیس اف‌ابی‌ای و مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست استماع در کمیته منتخب اطلاعاتی سنا از گزارش سالانه موسوم به «ارزیابی تهدیدهای جهانی پیش روی آمریکا» رونمایی کردند. 

در این گزارش، از ایران به عنوان یکی از تهدیدهای پیش روی آمریکا در زمینه‌های سایبری، منطقه‌ای و موشکی یاد شده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا در یکی از سرفصل‌ها به قدرت نظامی ایران اعتراف و از آن ابراز نگرانی کرده است. 

در این گزارش آمده است: «ایران به توسعه توانمندی‌های نظامی خود، به نحوی که تهدیدکننده نیروهای آمریکا و متحدانش در منطقه باشد، ادامه خواهد داد؛ ضمن آنکه مرادوات غیرحرفه‌ای و ناایمن ایران تهدیدی علیه عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس خواهد بود.»

این گزارش می‌افزاید: «ایران به توسعه و ارتقاء مجموعه‌ای از توانمندی‌های جدید نظامی برای هدف قرار دادن تجهیزات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه ادامه می‌دهد که از میان آنها می‌توان به پهپادهای مسلح، موشک‌های بالستیک، مین‌های دریایی پیشرفته، قایق‌های انفجاری بدون سرنشین، زیردریایی و اژدرهای پیشرفته، موشک‌های کروز ضد کشتی اشاره کرد. ایران صاحب بزرگترین نیروی موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است و می‌تواند از مرزهای خود به اهدافی با فاصله تا ۲۰۰۰ کیلومتر حمله کند. تحویل سامانه‌های اس‌۳۰۰ توسط روسیه به ایران در سال ۲۰۱۶ باعث تجهیز این کشور به پیشرفته‌ترین سامانه پدافند هوایی شده است.»

در بخش دیگری از این گزارش از عملیات‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان تهدیدی برای نیروی دریایی آمریکا یاد شده اما اعتراف شده که اکثر رویایی‌‌های سپاه با کشتی‌های آمریکایی حرفه‌ای هستند.

در این گزارش آمده است: «عملیات‌های ستیزه‌جویانه نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز، نیروی دریایی آمریکا را با خطر مواجه می‌کنند. اکثر رویارویی‌های سپاه با کشتی‌های آمریکایی حرفه‌ای هستند، اما نیروی دریایی از میانه ماه اکتبر اقدام به ثبت ۱۴ مورد موارد رویارویی که آنها را «غیرایمن و یا غیرحرفه‌ای» هستند کرده است.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها