مساله اینجاست که در حوادث غیر مترقبه تهران جمله غافلگیری دیگر دلیل خوبی برای تهرانی‌ها نخواهد بود چراکه تحت هیچ شرایطی نمیتوان پذیرفت که علیرغم اینکه شهرداری و ستاد برف روبی بودجه‌های کلانی را برای آمادگی در این شرایط دریافت می‌کنند، با بارش یک برف و باران ساده غافلگیر ‌شوند و عملا زمام کار از دست آنان خارج ‌شود.

خاطره تلخ تهرانی ها از بارش برف باران تکرار می شود؟

قدس آنلاین- کلانشهر تهران با مشکلات بسیاری روبروست که آلودگی هوا، کمبود آب و قرار گرفتن تهران بر روی گسل‌های زلزله تنها بخشی از این مشکلات است؛ آنچه در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است و شاید با ناکارآمدی خود موجب بغرنج تر شدن اوضاع پایتخت می‌شود؛ مساله بحران سازمان مدیریت بحران است که عملا هیچ پیش‌بینی و سازکاری برای مشکلات احتمالی تهران ندارد.

این مساله آنجایی قابل تامل می‌شود که شاهدیم اگرچه تهران با مشکل کم آبی روبروست اما بارش یک روزه باران و برف می‌تواند تهران را به حالت تعطیل و فلج شدن دربیاورد یا اگرچه مشکل آلودگی هوا داریم اما این مساله نیز به این سادگی‌ها قابل حل شدن نیست و اگر باد شدیدی در تهران بیاید ممکن است موجب خسارات بسیاری در تهران شود.

در همین راستا سازمان هواشناسی از وقوع دو سامانه بارشی در هفته اخیر به سمت تهران خبرداده است، مساله‌ای که اگرچه نباید جای نگرانی را به همراه داشته باشد اما عدم مدیریت بحران در سازمان مدیریت بحران موجب شده تا مردم با پیش‌بینی سازمان هواشناسی نگران‌تر شوند، مساله‌ای که بارش یک روزه برف و باران درماه گذشته شاهد خوبی برای آن بود.

افزایش تصادفات رانندگی ، لغزندگی جاده های درون شهری، توقف خودروهای عبوری و اتمام سوخت آن ها در کنار کاهش قابل توجه میزان خدمات حمل و نقل عمومی در سطح شهر، از دسترس خارج شدن تاکسی‌های شهری، ازدحام و شلوغی بی سابقه پمپ بنزین‌ها در بارش برف و باران ماه گذشته تنها بخشی از مشکلاتی بود که در ساعات اولیه برای شهروندان به وجود آمد و عملا سازمان مدیریت بحران در برابر این حوادث اقدام خاصی انجام نداد و تهران به حالت نیمه تعطیل درآمد.

اما اگربخواهیم علت آنچه که برای شهروندان تهرانی را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که این مساله حاکی از این هست که نیروهای خدماتی شهرداری تهران در شرایط بحرانی از آمادگی قابل قبولی برخوردار نیستند و در این شرایط دستپاچه می‌شوند.

مساله اینجاست که در اتفاقات بعدی تهران جمله غافلگیری دیگر دلیل خوبی برای تهرانی‌ها نخواهد بود چراکه تحت هیچ شرایطی نمیتوان پذیرفت که علیرغم اینکه شهرداری و ستاد برف روبی بودجه‌های کلانی را برای آمادگی در این شرایط دریافت می‌کنند، با بارش یک برف و باران ساده غافلگیر ‌شوند و عملا زمام کار از دست آنان خارج ‌شود.

متاسفانه مدیریت شهری در این زمینه ضعیف عمل کرد چراکه یخ زدگی معابر و خیابان‌ها پس از بارش یک روزه برف در پایتخت نشان دهنده ضعف مدیریت بحران ما در پایتخت بود، این مساله در حالی صورت گرفت که علیرغم اینکه سازمان هواشناسی بارش برف را پیش بینی کرده بود و باید از سوی مسئولان و مدیریت بحران اقدامات لازم صورت می گرفت اما  تنها راهکار برای ازبین رفتن یخ زدگی ها و برف ها از روی معابر، افزایش دما، گرم شدن هوا شد.

در هر حال این وضعیت اگر با مدیریت مطلوبی رو به رو می شد چیزی جز خوشحالی در میان نبود ولی شهروندان در بارش برف و باران در تهران ترکیبی از خوشحالی و اضطراب را با هم تجربه کردند، خوشحالی از بابت نعمت الهی و جبران کمبود منابع آبی، و اضطراب به خاطر نبود مدیریت هدفمند و مشکلاتی که می‌تواند دردسر ساز شود اما در نهایت این امر به حادثه‌ای تلخ منجر شد که خاطرات خوبی را برای مردم در روزهای بارانی و برفی به همراه نداشته است  و این ترس در مردم وجود دارد که اتفاقات مجدد تکرار شوند.

برچسب‌ها