ایلام- سال آبی ۹۶ کم بارش ترین سال آبی ثبت شده در ایلام است، سالی که پاییزی خشک و زمستانی خشک تر از خود به یادگار گذاشته، خشکسالی که هم کشاورزان و هم شهرنشینان را با مشکل مواجه ساخته است، مشکل تأمین آب!

خشکسالی محض!

قدس آنلاین گروه استان ها وحید صدر: آب مایه حیات! حتی فکر نبود و نداشتن آن وحشتناک است، چه برسد به اینکه آب در لوله ها جاری نباشد و یا رودخانه آبی برای کشاورزی در خود جاری نداشته باشند!

* تنها ۱۰۵ میلی متر بارش سال جاری!

مدیرکل هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه در سال زراعی جاری، از ابتدای مهرماه تا پایان بهمن ماه، تنها ۱۰۵ میلی متر بارندگی در استان صورت گرفته است، می گوید: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۱۹۸ میلی متر بارش در استان به ثبت رسیده است.

یوسف شیخ الملوکی با اشاره به اینکه میانگین بارش ایلام در بلند مدت، ۲۸۲ میلی متر بوده است،   اظهار می دارد: میزان بارش در استان ایلام نسبت به بلند مدت ۴۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد کاهش داشته است و خشکسالی امسال به نوعی بی سابقه بوده و مصرف آب بایستی به درستی توسط همه مردم مدیریت شود.

وی به انباشت کاهش بارندگی در سال های اخیر اشاره می کند و می افزاید: آمار میزان بارندگی کل کشور نشان دهنده کاهش ۵۰ میلی متری بارندگی در طی ۵۰ سال اخیر است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام با تأکید بر اینکه خاورمیانه و کشورمان به سمت کمبود بارش پیش می روند، ادامه می دهد: در این منطقه به طور میانگین ۱.۵ درجه افزایش دما داشته ایم که خود در کاهش میزان بارندگی و ورود به دوره خشکسالی بی تأثیر نیست.

یوسف شیخ الملوکی با تأکید بر مدیریت صحیح مصرف منابع آب در بخش های مختلف همچون بخش کشاورزی و خانگی، تصریح می کند: بحران آب در کشور، غیرقابل کتمان است و به دوره بحران آبی وارد شده ایم و ما نمی توانیم اقلیم را تغییر دهیم اما بایستی با تغییرات اقلیمی خود را وفق دهیم.

وی به لزوم داشتن برنامه صحیح و علمی مدیریت مصرف آب تأکید می کند و یادآور می شود: کشور ما در منطقه گرم و خشک واقع شده و اکنون که بارش ها به طور چشمگیری کاهش یافته بایستی استراتژی علمی و درستی برای گذر از بحران کم آبی داشته و با اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این چالش را سپری کنیم.

* وضعیت آب در استان مطلوب نیست

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای استان ایلام با بیان اینکه اگر روند خشکسالی و کمبود بارش ها ادامه داشته باشد، وضعیت آبی استان مطلوب نخواهد بود، می گوید: پیش بینی شده که در اسفندماه بارش های خوبی در استان رخ دهد که امیدواریم این پیش بینی درست باشد و بارش نزولات جوی به حد نرمال برسد.

علی پوراحمد با اشاره به اینکه ممنوعیت برداشت از دشت های ممنوعه استان کماکان ادامه خواهد داشت، می افزاید: بلعت کمبود شدید بارش باران در سال جاری، قطعا اصلاح پروانه بهره برداری از چاه های آب صورت می گیرد و مجوز برداشت از چاه ها کاهش می یابد.

وی با تأکید بر اصلاح الگوی مصرف آب در همه بخش ها، خصوصاً بخش کشاورزی، اظهار می دارد: کاهش سطح آب های زیرزمینی در استان از سال های گذشته صورت گرفته و امسال نیز تشدید شده و در مناطقی که آب شرب از طریق آب چاه تأمین می شود، احتمال قطعی آب و کمبود آن وجود دارد و مصرف بایستی بهینه شود.

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای استان ایلام به احتمال ممنوعیت آب از برخی رودخانه ها اشاره می کند و بیان می دارد: علی رغم کمبود بارش در پاییز و زمستان امسال، برای سال آتی مشکل تأمین آب شرب چندان نخواهد بود هر چند که در برخی مناطق احتمال کمبود و قطعی آب وجود دارد.

علی پوراحمد با بیان اینکه سدهای استان در سال زراعی جاری تقریبا ورودی نداشته اند، ادامه می دهد: جبران نشدن آب ذخیره پشت سدها به همراه تبخیر و استفاده مداوم از آنها، قطعا باعث کاهش کیفیت آب شهرها خواهد شد.

* محدودیت منابع آبی برای کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این باره می گوید: بارش ها برای کشاورزی زمانی ارزشمند است که هم مقدار و هم پراکنش آن متناسب باشد و تمامی اراضی دیم را سیراب کند.

سیدمحمدتراب میری با بیان اینکه در سال زراعی جاری قطعا با محدودیت منابع آبی روبرو هستیم، ادامه می دهد: کشت برنج، سبزی و صیفی جات و هندوانه بصورت سنتی ممنوع است و سبزیجات، صیفی جات و ... بایستی یا در محیط گلخانه کشت شوند و یا از طریق آبیاری طیفی و یا میکرو صورت گیرد.

وی با اشاره به خسارت ۴۰ درصدی خشکسالی به کشاورزان استان ایلام، اظهار می دارد: ضروری است که کشاورزی و آبیاری اراضی و باغات به سمت مکانیزه شدن و استفاده از روش های نوین آبیاری پیش برود.

* تأکید بر صرفه جویی در مصرف آب!

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز در این باره با بیان اینکه خوشبختانه بارندگی های اخیر وضعیت آبی استان را مطلوب تر کرده است، می گوید: خشکسالی های چند سال اخیر و عدم بارش مناسب نزولات جوی در پاییز امسال، صرفه جویی در مصرف آب را ضروری تر کرده است.

افشین مظاهری با اشاره به اینکه برای تأمین آب شرب شهر ایلام ۶ حلقه چاه در حال حفاری است، اظهار می دارد: ظرفیت این چاه های آب ۲۰ لیتر در ثانیه است که با بهره برداری از آنها مشکلی برای تأمین آب شرب در سال آتی نخواهیم داشت، اما اگر مشترکان صرفه جویی نکنند، در برخی نقاط استان با مشکل تأمین آب شرب مواجه خواهیم شد.

وی شستشوی خودروها و کوچه و معابر با آب آشامیدنی را از معضلات این دستگاه عنوان می کند و می افزاید: برای کنترل بحران آب، همه مردم خصوصا والدین باید با استفاده صحیح از آب و صرفه جویی در مصرف آن، فرهنگ استفاده صحیح از منابع آبی را به فرزندان و نسل های آینده، عملاً آموزش دهند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان ایلام همچنین به اصلاح ۳۸۰ کیلومتر شبکه آب در استان اشاره می کند و ادامه می دهد: حدود ۳۰ کیلومتر دیگر از شبکه آبرسانی در سطح شهر ایلام باقی مانده که اصلاح این شبکه های فرسوده نیازمند تزریق اعتبار است و در دیگر شهرها و مراکز شهرستان های استان، اصلاح شبکه آبرسانی در دستور کار قرار دارد.

* ایلام در کمربند خشکسالی و کم آبی

هرچند که بارش های هفته اخیر در ایلام نویدبخش روزهای خوب و سرسبز بهاری را می دهد و این بارش ها سبب خوشحالی کشاورزان و باغداران شده و منابع آبی پشت سدها را هم اندکی افزایش داده است، اما با این حال استان ایلام جزو استان های کم بارش در کشور محسوب می شود و منابع آبی زیرزمینی آن در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و سطح این آب ها، افت چشمگیری داشته است.

فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب، بایستی از خانواده ها شروع شود و آموزش و پرورش و دانشگاه ها بعنوان متولیان آموزش در کشور نباید این وظیفه ذاتی خود در گسترش فرهنگ صرفه جویی را فراموش کنند و دولت و دستگاه های متولی زیر مجموعه وزارت نیرو نیز بایستی با اصلاح شبکه های آبرسانی و حذف شبکه های فرسوده و همچنین ترویج و تشویق شهروندان به استفاده از شیرآلات مدرن و هوشمند حتی با دادن یارانه به مشترکان زمینه صرفه جویی در مصرف آب را بیش از پیش فراهم کند.

در پایان یادآور می شود که آب هست ولی کم هست!

برچسب‌ها