مشهد- تخریب مسجد حوض معجردار در هفته‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین و پر حاشیه‌ترین اقدام‌های مدیریت شهری تبدیل شده است، ولی بسیاری از فعالان فرهنگی و علما دینی بیم آن دارند که این رویه تکرار شود و برهمین اساس خواهان ورود جدی‌تر مسئولان و متولیان رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

شورای شهر جلوی تکرار تخریب مساجد در شهر امام رضا(ع) بگیرد

قدس آنلاین- یکی از افرادی که با ارسال نامه‌ای به شورای شهرخواهان حساسیت بیشتر آنان در موضوعات مشابه شده است، آیت الله اشرفی شاهرودی است که در نامه ایشان آمده است: به نظر نمی‌رسد که شهردار محترم مشهد مقدس و شهردار عزیز منطقه هشت مشهد و اعضای محترم شورای اسلامی شهر مقدس مشهد بی‌اعتنا به دستورات شرع مقدس اسلام باشند؛ چه آنکه این آقایان محترم، فرزندان همین آب و خاک و متولدین از پدر و مادر مسلمان شیعی هستند، بنابراین توجه به مساجد یا سایر اماکن مذهبی که به نام خانه خداوند متعال نامگذاری شده به بهانه خیابان کشی یا توسعه خیابان [نباید] تخریب شود در صورتی که مسجد تا روز قیامت به حال مسجدی خود باقی است.
عجب آنکه در هندوستان، اماکن مذهبی باطل، محترم شمرده می‌شود و در خیابان کشی‌ها، یا خیابان را از برخورد بامکان مذهبی منحرف می‌کنند یا با ساخت فلکه (میدان) آن مکان را نگه می‌دارند، ولی ابداً انتظار نمی‌رود که شیعیان امیرالمؤمین و مجاورین قبر مطهر امام هشتم (صلوات الله علیهما) تأسیس خیابان یا توسعه آن را موجب از بین بردن مسجد و تخریب آن‌ها قرار دهند.
در پایان این نامه آمده است: حتماً تقاضا داریم که شخصیات محترم دست‌اندرکار از تخریب مساجد جداً جلوگیری کنند و عنایات خدای منان و صاحب این قبر مطهر را از شهر مقدس مشهد و شهروندان آن، با این گونه اعمال خلاف شرع قطع نفرمایند.
از سوی دیگر بسیاری از کسبه واهالی محل و جمع زیادی از فعالان فرهنگی در بخش‌های مختلف با ارسال نامه و استشهادیه‌های متفاوت به مراجع مختلف خواهان برخورد با عوامل این موضوع شده‌اند و نیز خواهان احیای مجدد این محل تاریخی مذهبی شد ه‌اند.
به اعتقاد منتقدان این اقدام این مدل از توسعه و بی‌توجهی به کانون‌ها و موقوفات، بی اعتمادی مردم و عدم اقبال مردم به وقف را موجب می شود در حالی که اساس اقتصاد این شهر وقف بوده، اما مدیران ما از یک طرف شعار «همه واقف باشیم» می دهند و ازطرف دیگر موقوفات و مساجد و تکیه.ها و حسینیه‌ها و... تخریب می شوند.
اما آنچه در این بین موجب نگرانی بیشتر شده است، شیوه انجام این کار است چراکه به باور منتقدان مجریان کار قبل از پایان قطعی رسیدگی به موضوع در مراجع قضایی و صدور حکم قطعی مبنی بر تاریخی بودن یا نبودن محل مرتکب این کار شده‌اند.
از سوی دیگر براساس مصوبات مراجع بالادستی طرح طاش ملغی شده و نباید دیگر براساس آن کاری صورت بگیرد و در طرح جایگزینی که تهیه شده و مراحل تصویب آن گذرانده شده نیز مسجد حوض معجر دار باید حفظ می‌شد چراکه در این طرح تأکید ویژه‌ای برتثبیت حریم منظری حرم مطهردارد.
در همین حال نماینده دادستانی در شورای حفظ حقوق بیت المال از پیگیری موضوع در بخش‌های مختلف خبر می‌دهد وبه خبرنگار ما می‌گوید: براساس آخرین تصمیم گیری‌ها مقرر شده این شورا به امر اجرای پروژه مسجد جدید نظارت داشته باشد. بخشی محبی می‌افزاید: پس از مطرح شدن مسئله تخریب و پیامدهای آن شهرداری متعهد شده تا مسجد جدیدی با اندکی فاصله از محل مسجد قدیمی با طرح منطبق با بافت حرم مطهر بسازد.
از سوی دیگر پرونده‌ای نیز تشکیل شده تا به سهل انگاری یا قصور احتمالی مدیران مرتبط با موضوع رسیدگی شود، اما آنچه مسلم است تخریب اولیه براساس اظهار نظر مدیرکل وقت میراث فرهنگی مبنی بر تاریخی نبودن محل صورت گرفته است.
بخشی محبی اظهار می‌دارد: اگر دستگاه‌ها در موارد اختلافی قبل از آنکه موضوع در مراجع قضایی مطرح شود از طریق استانداری یا فرمانداری مباحث پیش آمده را حل و فصل کنند بی تردید بسیاری از تبعات اقدام‌های بعدی کاسته می‌شود.

برچسب‌ها