موضع گیری و حمایت‌های دولت مصر از حکومت بشار اسد می‌تواند در راستای نقش آفرینی بیشتر در معادلات منطقه‌ای باشد، زیرا پس از تغییر و تحولات سیاسی در مصر و کاهش قدرت آن به دلیل بحران داخلی، تأثیرگذاری آن در تحولات منطقه کاهش چشمگیری یافت. بنابراین، حمایت از دولت بشار اسد می‌تواند راهی برای حضور در معادلات منطقه‌ای باشد.

چرخش راهبردی قاهره به سمت دمشق

قدس آنلاین- علا یوسف نماینده مصر در سازمان ملل در جلسه فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل که به منظور بررسی اوضاع غوطه شرقی دمشق برگزار شد، به حمایت از عملکرد نظام سوریه در این منطقه پرداخت.

نماینده مصر در سازمان ملل همچنین بر اهمیت تشریک مساعی جامعه جهانی برای مقابله با گروه‌های افراطی که طبق دسته‌بندی سازمان ملل گروه تروریستی هستند از جمله داعش، النصره و دیگر گروه‌های وابسته به آن، تأکید کرد و گفت، این گروه‌ها درگیری‌ها را شعله‌ور کرده و درد و رنج شهروندان سوری را افزایش داده‌اند و در برابر تلاش‌های صورت گرفته برای حل‌وفصل سیاسی مانع‌تراشی می‌کنند.

این موضع گیری نماینده مصر در حالی است که اغلب دولت‌های عربی در بحران سوریه موضعی ضد دولت بشار اسد اتخاذ کرده‌اند و خواستار تغییر نظام این کشور هستند.

همچنین یوسف علا در اعلام حمایت از دولت سوریه با تأکید بر توقف هرگونه حمایت خارجی از گروه‌های افراطی، افزود: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم به منظور توقف اعمال خصمانه به عنوان اساس احیای ثبات در سوریه و اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت مبنی بر اجرای آتش بس انسانی ۳۰ روزه در غوطه شرقی وارد عمل شود. این توافق آتش‌بس به منظور ایجاد گذرگاه‌های انسانی امن و تضمین خروج امن غیرنظامیان برای تأمین نیازهای انسانی‌شان و تخلیه پزشکی بیماران و زخمی شدگان به منظور برقراری آرامش در سراسر کشور صورت گرفته است.

اهداف پیدا و پنهان مصر از گرایش به دولت سوریه

با پایان حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک و روی کار آمدن اخوان المسلمین در مصر، مقام‌های این کشور تغییراتی در اتخاذ مواضع دیپلماتیک خود در رابطه با دولت‌های همسایه دادند و به گروه‌های مقاومت روی آوردند. گرچه فراز و فرود این موضع گیری سبب شد این کشور در ارتباطات خود با کشورهایی مانند عربستان دچار مشکل شود.

این درحالی است که مصر در بسیاری از تحولات و ائتلاف‌های دولت‌های عرب علیه کشورهایی همچون یمن و سوریه با آن‌ها همراهی نکرد و این اقدامات آن‌ها آشکارا بیانگر این بود که مسیری غیر از دولت هایی همچون عربستان و بحرین پیش گرفته‌اند.

مقام‌های مصری در بحران سوریه همواره گروه‌های افراطی را عامل بی ثباتی منطقه می‌دانند، چنان که الازهر مصر که وهابیت را دشمن و رقیب منطقه‌ای خود می‌داند، از اقدام‌های عربستان در انتشار وهابیت انتقاد کرده است.

حال با ورود بحران سوریه به مرحله جدیدی از تحولات و پیش آمدن وقایع غوطه شرقی بار دیگر دولت مصر از عملکرد دولت سوریه حمایت کرد و از ادامه محاصره، مانع‌تراشی در کمک‌رسانی‌ها و بی‌توجهی به هدف قرار دادن غیرنظامیان در مناطق مختلف سوریه از جمله دمشق که شاهد عملیات، مداخله‌های نظامی و حملات هوایی هستند، ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات فوری در این زمینه شده است.

این موضع گیری مصر در حالی است که چندی پیش نیز شماری از احزاب و گروه‌های سیاسی مصر برقراری روابط دیپلماتیک کامل بین سوریه و مصر را خواستار شده و نقشه‌های آمریکا برای تقسیم کشورهای عربی را محکوم کردند. تهدیدهای تروریستی گروه‌های افراطی در نزدیکی مرزهای مصر سبب نگرانی مقام‌های این کشور شده و آن‌ها خواستار حکومتی با ثبات در برابر گروه‌های افراطی هستند تا از گسترش و انتقال آن‌ها به خاک مصر و دیگر مناطق خاورمیانه جلوگیری کند.

به گونه‌ای که چندی پیش احمد محمود دیپلمات مصری در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره موضع مصر در حمایت از دولت سوریه و ثبات این کشور تأکید کرد، موضع قاهره در این باره تغییر نخواهد کرد، بویژه اینکه مصر بر این نظر است که امنیت سوریه به امنیت ملی آن مربوط است و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز بارها این موضوع را اعلام کرده است.

البته موضع گیری و حمایت‌های دولت مصر از حکومت بشار اسد می‌تواند در راستای نقش آفرینی بیشتر در معادلات منطقه‌ای باشد، زیرا پس از تغییر و تحولات سیاسی در مصر و کاهش قدرت آن به دلیل بحران داخلی، تأثیرگذاری آن در تحولات منطقه کاهش چشمگیری یافت. بنابراین، حمایت از دولت بشار اسد می‌تواند راهی برای حضور در معادلات منطقه‌ای باشد.

فضای جدید روابط سوریه و مصر

یک کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است که دولت مصر از سیاست‌های کنار زدن بشار اسد فاصله گرفته و بر این تصور است که استقرار و ادامه حکومت بشار اسد به ثبات و استقرار منطقه کمک می‌کند. برعکس راهبردی که برخی کشورها در رابطه با کناره گیری بشار اسد از قدرت دارند، سیاست مصر طی سال‌های اخیر چرخشی راهبردی داشته است و این را می‌توان به روی کار آمدن اخوان المسلمین و اصول آن مرتبط دانست.

صباح زنگنه اظهار داشت: در دوران مبارک روابط میان مصر و سوریه گاهی قوی و گاهی ضعیف می‌شد، اما با تغییر تفکر نظام حاکمیتی شاهدیم مصر به سمت ارتباطات بیشتر با سوریه می‌رود، چنان که در بحران سوریه این دولت کمک‌های قابل توجهی برای حل و فصل تنش‌ها انجام داد. گرچه از نزدیک شاهد نوسان‌هایی در روابط میان دوکشور بودیم، اما هیچ گاه مصر از سوریه به لحاظ اتخاذ مواضع فاصله زیادی نداشته است. با سقوط مبارک، فضای جدیدی به وجود آمد که سوریه احساس کرد می‌تواند ازاین فضا در برابر رژیم صهیونیستی استفاده کند، اما این یک حربه دولت بود، زیرا سرکار آمدن اخوان المسلمین در مصر با گرایش‌های ضد اسرائیلی قوی و همچنین گرایش به احزاب خواهرخوانده آن‌ها در سوریه، در موضع گیری مصری‌ها تأثیر داشت.

این کارشناس مسائل جهان عرب همچنین تصریح کرد: دولت مصر در مسئله غوطه شرقی هم با اتخاذ موضع مستقل از دولت قانونی بشار اسد حمایت کرد و گرچه در بحران غوطه شرقی بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای همچون عربستان به خاطر اهدافشان در جبهه معارضان دولت قرار می‌گیرند، اما مقام‌های مصری به خوبی می‌دانند جنگ افروزی و افزایش تنش‌ها به منافع مصر ضربه می‌زند، بنابراین دولت مصر برای مقابله با تروریست‌ها به حمایت از اسد می‌پردازد.

وی افزود: البته نزدیکی مصر به دولت سوریه برای حل بحران این کشور نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. ورود مصر به عرصه مسائل سوریه می‌تواند به خاطر ضداسرائیلی بودن مصر و همچنین نزدیک بودن به اخوان المسلمین سوریه، راه حل بحران را سریع‌تر به مقصد هدایت کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها