قدس: شهرستان ۳۵۰ هزارنفری گنبدکاووس با تنوع اقوام و مذاهب در شرق استان گلستان واقع است و برج قابوس بن وشمگیر، تالاب‌های بین‌المللی، مرقد امامزاده یحیی بن زید (ع)، شهر باستانی جرجان، دیوار تاریخی گرگان، مرز و بازارچه مرزی و مجموعه سوارکاری ازجمله آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

بلندترین برج آجری جهان گردشگران را فرامی‌خواند

قدس: برج آجری قابوس، بنایی با بیش از ۱۰۰۰ سال طول عمر است که به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد شهر ترکمن نشین گلستان، میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

گنبدکاووس به دلیل وجود بلندترین برج آجری جهان سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید از این شکوه معماری اصیل و تاریخی ایران‌زمین به این منطقه جذب می‌کند.

 میل گنبد، بنایی که از هزار سال پیش تاکنون بر فراز تپه‌ای خاکی استوار است در عین سادگی یکی از غرورانگیزترین بناهایی که نه‌تنها در خاک ایران بلکه در سراسر جهان شناخته‌شده و موردتوجه بسیاری از جهانگردان و باستان شناسان است.

بلندترین برج آجری جهان در طول سال رکورددار جذب گردشگر بوده و شمار زیادی از علاقه‌مندان به میراث تاریخی و فرهنگی را به خود جذب کرده است و در اجلاس سی و ششم یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت گردید.

حرف‌وحدیث

درباره اینکه هدف اولیه ساخت بنا چه بوده است، نظریات گوناگونی وجود دارد.

سوتیتر//برج آجری قابوس با یک هزار سال طول عمر بزرگترین نماد شهر ترکمن نشین گلستان و بلندترین برج آجری جهان در استان گلستان خودنمایی می کند

محتمل‌ترین انگیزه ساخت چنین بنایی می‌توانسته مکانی برای آرامگاه  بانی آن قابوس ابن وشمگیر باشد که البته در طی کاوش‌های متعدد کالبد قابوس بن وشمگیر هرگز پیدا نشد و نظریاتی وجود دارد که جسم قابوس ابن وشمگیر در یک تابوت شیشه‌ای از سقف برج آویزان بوده و روزنه‌ای که در قسمت شرق برج قرار دارد، به خاطر این بوده که کالبد قابوس ابن وشمگیر بتواند اولین پرتوهای نور خورشید را دریافت کند.

البته بعید نیست که تنها هدف از ساخت چنین بنای باشکوه و معظمی نمایش قدرت و هنر، که یادآور شکوه و جلال دوره سلطنت بانی آن است، باشد، چراکه پادشاهان بزرگ، همواره در پی باقی گذاشتن نامی جاودانه از خود بوده‌اند.

درباره این برج دریکی از معتبرترین کتاب‌های تاریخی خودمان یعنی تاریخ طبری هم مطالبی نوشته‌شده است. اما حکایت جالبی هم بین مردم درباره این برج وجود دارد. عمرانی دراین‌باره می‌گوید: «گفته می‌شود وقتی‌که نادرشاه به سمت گلستان می‌آید، این برج را می‌بیند و از دیدنش ناراحت می‌شود، درنتیجه دستور می‌دهد برج را خراب کنند. سربازها هم از اطراف برج شروع می‌کنند به کندن آجرها. البته آثار آن کندن‌ها را هنوز هم می‌شود دید.بعد سربازها به نادرشاه می‌گویند که ممکن است این برج روی سرخودمان خراب شود و به همین دلیل نادرشاه از خراب کردن بلندترین برج آجری دنیا منصرف می‌شود

کمبود اقامتگاه

باوجوداینکه نام گنبدکاووس و این برج بلند آجری گردشگران بسیاری را از تمامی نقاط جهان به استان گلستان می‌کشاند اما زیرساخت‌های مهمی ازجمله اقامتگاه‌های پذیرایی در حد استاندارد در این استان خودنمایی نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان در این رابطه اذعان می‌کند: باوجوداینکه گنبدکاووس ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دارد اما هنوز از این ظرفیت‌ها به‌خوبی برای جذب گردشگر استفاده‌نشده و یک دلیل آن کمبود مراکز اقامتی در این شهرستان است.

ابراهیم کریمی یادآور می‌شود: البته از سال ۱۳۹۴  مجوز چندین مرکز اقامتی پذیرایی در شهرستان گنبدکاووس صادرشده است که راه‌اندازی اقامت در کلبه‌ها، خانه‌ها و آلاچیق‌های روستاها در قالب بوم گردی روستایی بخشی از اقدامات انجام‌شده در راستای رفع نقیصه کمبود مراکز اقامتی در گنبدکاووس است.

احساس وظیفه همگانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با اشاره به این موضوع که گنبد جهانی قابوس تنها متعلق به میراث فرهنگی نیست اظهار می‌کند: تمامی دستگاه‌ها برای حراست و صیانت از این برج باید همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی امسال گذشته برای توسعه محوطه گنبد قابوس مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی کرد ادامه می‌دهد: متأسفانه به دلیل مشکلات مالی کشور این رقم به‌طور کامل تخصیص نیافت.

وی می‌افزاید: برای سال جاری نیز مبلغ ۲۰ میلیارد ریال  برای گنبد قابوس  شامل احداث سالن‌های همایش، سرویس بهداشتی و نظایر آن پیش‌بینی‌شده که در صورت تخصیص، طرح‌های پیش‌بینی‌شده اجرایی می‌شود.

درامد قابل‌توجه

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری گلستان و گنبدکاووس اظهار می‌کند: درسال های گذشته این استان مقصد گردشگری نبود و تنها به عنوان معبری برای عبور گردشگران مطرح بود و مسافران کمتر در گلستان اقامت می کردند  اظهار می کند: اما خوشبختانه در نتیجه تلاش های انجام پذیرفته برای آشنایی گردشگران با اثار تاریخی شاهد هستیم درآمدهای این اثر تاریخی از محل بلیط فروشی از مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال در گذشته به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال درسال رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان  با بیان اینکه  بازار هفتگی گنبدکاووس و صنایع دستی این شهرستان مانند قالی‌بافی، گلیم بافی، پلاس، دوتارسازی، زیورآلات، سوزن‌دوزی، رنگرزی، نمدمالی و شیرینی های محلی از جاذبه‌های گردشگری  چشم نواز محسوب می شود اظهار می کند این پتانسیل نقش بسزایی در کمک به معیشت مردم دارد.

برچسب‌ها