رشت- ورود برنج‌های بی‌کیفیت خارجی به بازار ایران بدون تردید به اقتصاد پویای کشاورزی در شالیزار ضربه هولناکی وارد می‌نماید که به دنبال آن اقتصاد برنج و برنج‌کاری از رمق و رونق افتاده است

«واردات» در برابر برنج ایرانی قد کشیده است

قدس: با توجه به دستورالعمل‌های مسئولین ذی‌ربط هنوز شالیزارها به مرحله برداشت نرسیده که بازار ایران پرشده از انواع برنج‌های بی‌کیفیت و فقط دهان‌پرکن خارجی که جای پایی برای برنج‌های بومی و محلی نمی‌گذارد.

واردات بی‌رویه برنج از سوی دلالان و سودجویان موجب برهم زدن تعادل چرخه برنج‌کاری در کشاورزی داخلی گردیده که این امر سبب نارضایتی کشاورزان و به دنبال آن ناامیدی و یاس در جامعه زحمت‌کش کشاورزی هست.

اگرچه طی این دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید کارهای چندجانبه‌ای چون جلوگیری از تبدیل اراضی، تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی صورت گرفته اما ظاهراً این اقدامات دردی از رنج‌های کشاورزان را با واردات بی‌رویه برنج در زمان برداشت برنج کاهش نداده است.

واردات بی‌رویه

طبق اطلاعیه سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ ورود ۴۳۳ هزارتنی برنج به‌عنوان چهارمین اقلام وارداتی به کشور توانسته است تا حدود زیادی به بازار داخلی برنج لطمات جبران‌ناپذیری وارد نماید که همین امر موجب رکود شالی‌کاری در ایران گردیده است.

قیام واردات برنج علیه تولیدات داخلی به معضلی دست و پاگیر تبدیل‌شده است که هیچ‌کدام از متولیان امر در این راستا توان بازگویی این مشکل را ندارند و این درد مزمن  ویروس وار در کالبد جامعه رسوخ پیداکرده است.

واردات برنج ایران عمدتاً از سه کشور امارات، هند و پاکستان انجام می‌شود.

بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۸۴۰ هزار و ۹۱۱ تُن انواع برنج به کشور واردشده است. بر اساس این آمار واردات این حجم از برنج بیش از ۲۱ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال هزینه در برداشته و موجب خروج ۶۹۰ میلیون و ۷۳۷ هزار دلار ارز از کشور شده است.

جای تعجب

علی وقف چی عضو گروه کشاورزی مجلس می‌گوید: وقتی قانون به‌صراحت اعلام می‌دارد که مجوز وارداتی همچون برنج بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است جای تعجب است که چرا این اتفاق نامیمون رخ می‌دهد؟

وی اظهار می‌کند:  این جای بحث و بررسی دارد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی واردات برنج به کشور باشند.

عضو گروه کشاورزی مجلس بابیان اینکه در این رابطه تاکنون بارها به وزارت جهاد کشاورزی تذکر داده‌شده است می‌افزاید: اما مبارزه با این پدیده احتیاج به قاطعیت دارد که در دستگاه اجرایی وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: کار مجلس تصویب قانون در این زمینه بود که تصویب‌شده است  و مشکل قانونی برای مقابله با آن وجود ندارد اما دستگاه اجرایی باید آن را اجرا کند.

وقف چی ادامه می‌دهد: البته کارهایی همچون جشنواره برنج که از اهداف آن نشان دادن زحمت کشاورزان و عرضه مستقیم این محصول هست از گام‌های ابتدایی در رفع این موانع می باشد که هنوز هم پاسخگوی معضلات این حوزه نیست و نیاز است که مسئولان با توجه بیشتری نسبت به رفع این معضلات اهتمام ورزند.

سوداگران برنج

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه روند واردات و از طرفی عرضه برنج‌های خارجی بانام ایرانی و تقلب در این زمینه نه‌تنها سلامت مردم را به خطر انداخته است بلکه کشاورزان و تولیدکنندگان را فلج می‌کند.

 سوداگران برنج با مخلوط کردن برنج داخلی با برنج های نا مرغوب خارجی در هرکیلو ۷ هزار تومان به جیب می زنند و سلامت مردم را به مخاطره می اندازندمحمدصادق حسنی جویباری بیان می‌کند: افرادی که با استفاده از رانت برنج وارد می کنند، علاقه ندارند تا ما در عرصه  تولید برنج به خودکفایی برسیم و از  همین رو دستگاه های تولیدی  خارجی  وجود دارند که از ترکیب آرد  ،مواد شیمیایی ویکسری مواد اولیه برنج ،برنج بدون کیفیت خارجی را آماده ورود به بازار می کنند بنابراین باید در این راستا اقدامات نظارتی  بالقوه ای تدارک دیده شود.

وی اظهار می کند: برخی‌ها با مخلوط کردن برنج ایرانی با برنج‌های بی‌کیفیت خارجی ازجمله تایلندی نه‌تنها سلامت مردم، بلکه اقتصاد برنج‌کاران داخلی را نیز به تاراج می‌برند.

وی ادامه می‌دهد: مافیا، برنج تایلندی را بنام ایرانی در بازار بفروش می‌رسانند و این در حالی است که  بنده در کلان‌شهرها تهران مشاهده کردم؛ برنج ناب گیلان کیلویی ۸ هزار تومان  در صورتی  بفروش می‌رود که برنج از کشاورز در شالیزار ۱۱ هزار تومان کیلویی خریداری می‌شود.

عضو گروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس بابیان اینکه فروش برنج خارجی بنام برنج وطنی در بازار در جریان است اظهار می‌کند: سوداگران برنج با مخلوط کردن برنج داخلی با برنج‌های نامرغوب خارجی ، هر کیلو ۷ هزار تومان سود کسب می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: نرخ برنج تایلندی در هر کیلو نهایتاً ۲هزار و پانصد تومان است اما با ادغام با برنج‌های داخلی بنام برنج وطنی با نرخ ۱۰ الی ۱۱ تومان در هر کیلو بفروش می‌رود.

حسنی جویباری می‌افزاید: زمانی که برنج ایرانی از مزرعه کیلویی ۱۱ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود،چگونه می‌توان باور کرد،برنج ایرانی که کیلویی ۸ هزار تومان بفروش می‌رود، برنج اصیل ایرانی است. عضو گروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس ،یادآور شد: وزارت کشاورزی هیچ نوع کنترلی در بازار استراتژیک برنج ندارد.

برچسب‌ها