قدس: گاهی چنان آسمان به تنگ می‌آید که مردم برای گره‌گشایی و نظر لطف باری‌تعالی دعا و نماز طلب باران از خداوند می‌کنند.

گریستن زمینیان برای گریه آسمان

خشک‌سالی‌های یک دهه گذشته که زندگی را بر مردمان سخت‌کوش ایران‌زمین سخت کرده است موجب شده تا در بسیاری از شهرها و روستاها از کوچک گرفته تا بزرگ برای گریه آسمان دست به دعا بردارند.

تاکنون شهرهای زابل، یاسوج، اصفهان، قم، بیرجند و بسیاری از روستاها در راستای بارش باران مردم دست به دعا برداشتند.

یالایالا بارونی

مردم شهرستان«لنده» در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر نماز دعای شبانه با آداب‌ورسومی خاص به نام«یالایالا بارونی» باران را طلب می‌کنند.

خشک‌سالی‌ زندگی را بر مردمان سخت‌کوش ایران‌زمین سخت کرده و موجب شده تا در بسیاری از شهرها و روستاها مردم برای گریه آسمان دست به دعا بردارندمردم استان کهگیلویه و بویراحمد برابر آداب‌ورسوم گذشتگان خود در سال‌های کم‌بارشی با برپایی نماز و دعا از خداوند بارش باران را طلب می‌کنند که همراه با آداب‌ورسوم خاصی انجام می‌شود.

 شهرستان لنده یا همان دیار اولین‌ها نیز همانند سایر مناطق استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد برای طلب باران از خداوند علاوه بر نماز طلب باران دعای «یالا یالا بارونی» را در نیمه‌های شب سر می‌دهند و از باری‌تعالی طلب باران می‌کنند.

 در این آئین سنتی که در نیمه‌شب صورت می‌گیرد تمامی بچه‌ها و نوجوانان جمع می‌شوند و درحرکتی دسته‌جمعی به در تک‌تک خانه‌ها رفته و با صدای بلند و هماهنگ فریادمی زنند: یالا، یالا بارونی  صاحب خانه بیرون می آمد به سر و روی آنها آب می پاشد.

بعد از اینکه صاحب خانه به بچه های آب پاشید، بچه ها به طورهمزمان فریاد می زنند: «اَوُشَ دایی ، نونِشَ بِیِه »آبش را دادی نانش را هم بده و صاحب خانه به آنها مقداری آرد به آنان می دهد.

آوردن دام به نماز باران

اما آوردن یک بره توسط یکی از روستائیان خراسان جنوبی به نماز باران در بیرجند سوژه ای بود که هفته گذشته تیتر بسیاری از رسانه ها و فضای مجازی شد.

آوردن دام و بره به نماز رسم قدیمی است که در این استان از قدیم الایام مرسوم بوده است. در این رسم روستائیان بره ها را از مادر جدا می کنند و به نماز م یاوردند تا رحمت الهی شامل حال همه موجودا شود.

استدلالی هم که پشت این حرف دارند اینست که شما از خداوند می خواهید به خاطر پاکی و بی گناهی این ها رحمش را شامل حال مردم کند و باران ببارد.

از همین رو در نماز باران که در بیرجند برپا شد بسیاری از مردم دام هایشان نیز با خود آورده بودند.

آئین رسته خواه

شهرستان بشرویه جز یکی شهرستان های کویری استان خراسان جنوبی است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی ،بهره مندی این شهر از برکات الهی کمتر است .

در قدیم آیین های زیبایی برای نزول برکات الهی در بشرویه اجرا می شده است که البته برخی از آنان هم اکنون نیز رایج است از جمله  قرائت دعای باران در مکانی که در گذشته به نام «رَسته خواه» معروف بوده است ( محل آسیاب چهارم منطقه ای که هیچ نوع گیاهی در آنجا نمی روید و مردم در این مکان تجمع کرده و از خداوند طلب رستگاری می کردند ) .

طبق این رسم ؛زنان پاک دامن و کودکان بیگناه پای پیاده به این مکان راهی شده و از چشمه قنات بشرویه وضو می گرفتند و نماز امام زمان (عج) را به نیت نزول باران می خواندند و بعد از آن نیز دعای باران را قرائت کرده و از درگاه ایزد منان تمنای نزول برکاتش را می کردند.

سیاه پوش کردن نخل

از دیگر رسوم زیبایی که برای باریدن باران اجرا می شده است ،سیاه پوش کردن نخل است به این ترتیب که نخل بزرگ شهرستان را بعد از سیاه پوش کردن با حالت عزاداری بین محله های قدیم  بشرویه ( محله میانده ، مقری , سرپل و قلعه نو به خصوص در مسیر روده خانه حرکت داده و به نیت بارش باران،عزاداری می کرندو در این عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را شفیع قرار داده تا پروردگار برکات آسمانی خود را نازل کند و دعای باران  قرائت می کردند

رسوم این خطه کویری برای بارش باران ، پخت کردن حلیم نذری  بود که  عده ای از بانوان شهرستان جمع شده و در تهیه این حلیم مشارکت می کردند و بعد از اتمام پخت و قرائت دعای باران بین مردم  توزیع می شد.

برچسب‌ها