همدان - رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: با توجه به تجارب به دست آمده از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در نظر داریم انقلابی در سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری و خدمت‌رسانی عمومی به مردم شهر همدان داشته باشیم.

انقلابی در خدمت رسانی به شهروندان همدانی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از  روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، ابراهیم مولوی در جمع خبرنگاران با محوریت گزارش دستاوردهای بازدید اعضای شورا و مسئولان شهرداری از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات مدیریت شهری ترکیه، اظهار کرد: تیم اعزامی برای انجام عملیات خود به ۲ گروه برای بازدید از شرکت خودروسازی و تجهیزات حمل‌ونقل و همچنین برای بازدید از شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات خدمات شهری و مدیریت پسماند مأمور شدند.

وی در جمع‌بندی دستاوردهای بازدید در یک نگاه بیان کرد: میزان کارآیی و نحوه عملکرد ماشین‌آلات خدمات‌رسان حوزه پسماند در شهرداری استانبول، قدرت مانور آنها در سطح شهر و نیز بازدید میدانی فرآیند تولید و سنجش برند محصولات مورد بررسی قرار گرفت.

مولوی با اشاره به بازدید دو مورد از کارخانه‌های ماشین‌آلات و خدمات شهری در دو شهر استانبول و ازمیر افزود: با توجه به کیفیت و کارایی و قیمت مناسب محصولات بازدید شده، امیدواریم این ماشین آلات در صورت خرید توسط شهرداری همدان، نقش مهمی در افزایش کیفیت عملکرد مدیریت شهری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به بازدید از شرکت اطلس واقع در شهر استانبول، توضیح داد: این شرکت قراردادی در زمینه مدیریت پسماند با شهر عثمانی -شهری که از لحاظ جمعیت و مساحت شرایط بسیار مشابهی با شهر همدان دارد- داشته است که تمامی فرآیندهای بازیافت زباله این شهر اعم از جمع آوری، تفکیک و تبدیل پسماندهای شهری به کمپوست، برق و کودهای آلی را انجام می دهد.

رئیس شورای شهر همدان در ادامه گفت: برخی از ماشین‌آلات بازدید شده شامل دستگاه مکانیزه جمع‌آوری برگ درختان و تجهیزات شستشوی باکس‌های زباله های شهری، جاروهای مکنده ای بودند که همانند جاروبرقی در سطح شهر به راحتی کاربرد داشته و منجر به سهولت تنظیف سطح شهر خواهند شد. البته اهمیت این تجهیزات به‌ویژه در پیاده‌راه‌های طویلی که در سطح شهر همدان در مسیر بوعلی- میدان امام(ره) و اکباتان احداث شده اند و به لحاظ حفظ اصول بهداشتی و تسریع پاکسازی از اولویت برخوردار هستند، دو چندان می‌شود.

مولوی با بیان اینکه سایت پسماند این شهر در مقایسه با سایت شهر کرمانشاه در مباحث مدیریت پسماند یکی از موفق ترین و پیشگام ترین سایتهای داخلی است، افزود: میتوان گفت بهره گیری از تجارب و تجهیزات حوزه پسماند کشور ترکیه در بین گزینه های موجود یکی از مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین اقدامات شهرداری همدان خواهد بود که باید هزینه های صرف شده به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت تلقی شوند.

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از تکنولوژی روز می‌توان شاهد اتفاقات و تغییرات مناسب در بخش پسماند و افزایش رضایتمندی شهروندان بود، عنوان کرد: متأسفانه تاکنون گامی موثر در زمینه بهبود مدیریت پسماند در سطح شهر از لحاظ آشنایی با تجربیات کشورهای موفق در حوزه پسماند، تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات نوین و پیشرفته در راستای بهره‌گیری از این فرصت‌ها و استفاده از انرژی نهفته در زباله‌های شهر همدان، نداشته‌ایم. همچنین در خصوص مباحث پردازش و تفکیک زباله نیز اقداماتی کاملاً اصولی و مکانیزه بکار نگرفته‌ایم.

رئیس شورای شهر همدان همچنین با توجه به بازدید از چگونگی جمع‌آوری و حمل زباله در شهر استانبول و بازدید میدانی تعدادی از ماشین‌آلات فعال در این حوزه، اضافه کرد: طی برگزاری چندین جلسه کارشناسی در بخش مدیریت پسماند -که شامل بازیافت و تفکیک زباله و تولید انرژی از پسماندهای باقی مانده است؛ مقرر شد کارشناسان این حوزه در شرکت اطلس، سفری به شهر همدان داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با وضعیت موجود شهر از لحاظ مدیریت پسماند، مشاهده چگونگی تولید و جمع آوری زباله در شهر همدان، برنامه ای متناسب با شرایط شهر همدان در قالب «طرح توجیهی بازیافت زباله در شهر همدان» را برای انجام همکاری بیشتر به مجموعه مدیریت شهری همدان پیشنهاد دهند.

مولوی در ادامه با اشاره به اینکه اتوبوس های بازدید شده تحت لیسانس و گارانتی شرکت بنز آلمان هستند، گفت: قطعات مرغوب ساخت این شرکت در این اتوبوس‌ها به کار گیری می شوند. همچنین در بازدید از مراکز پس از فروش مجموعه آکیا در شهر استانبول، توضیحات کارشناسان این شرکت را استماع کرده و با نحوه خدمات رسانی و سرویس دهی گارانتی این مجموعه آشنا شدیم.

وی در ادامه از بازدید خط تولید کارخانه مجموعه شرکت اتوبوس‌رانی آکیا گفت و افزود: این شرکت، ایرانی- ترکیه ای است که حدود ۸۰ درصد سهامداران آن را ایرانیان و ۲۰ درصد مابقی را ترک‌ها تشکیل می دهند؛ بنابراین موضوع از تمامی زوایای فنی به بحث و مذاکره کارشناسی گذاشته شد و کارشناسان این مجموعه هم توضیحات مبسوطی برای بازدیدکنندگان ارائه دادند.

مولوی همچنین گفت: با توجه به بررسی کارشناسی خرید اتوبوس‌های متروباس که به عنوان خودرو دوستدار محیط زیست و خودروی سبز شناخته شده و بهره گیری از محصولات و خدمات پس از فروش آنها با توجه به کارخانه ای که در ذیل این شرکت در شهر تبریز دایر و مشغول ارائه خدمات است، نگرانی و مشکلی از لحاظ مباحث پس از خرید، تحریم ها و شیطنت های سیاسی نخواهد بود.

وی اظهار کرد: قابلیت خرید اتوبوس‌های متروباس می‌تواند در باغ شهر همدان نیز به منظور جلوگیری از افزایش آلاینده‌های محیطی نقش موثری ایفا کند. البته تمامی ابعاد این پروژه توسط کارشناسان شرکت تولیدکننده برای تیم بازدیدکننده تبیین و شفاف‌سازی شده است و مقرر شده در صورت تصویب موضوع توسط اعضای شورای اسلامی شهر ، حداقل تعداد ۱۵ مورد دستگاه متروباس برای این شهر خریداری شود. همچنین لازم به توضیح است که متروباس در اصل مترو درون‌شهری بدون ریل و تجهیزات جانبی است که هزینه‌های کمتری به مدیریت شهری تحمیل می‌کند.

مولوی با تأکید بر اینکه خرید متروباس می تواند یکی از وجوه بارز توسعه مدرن در شهر همدان باشد، ابراز امیدواری کرد: طی مذاکراتی که در صحن شورا انجام خواهد شد در این زمینه به نتیجه مطلوب برسیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با توجه به برنامه های آتی شهرداری در حوزه حمل و نقل، یکی دیگر از اهداف اصلی شهرداری را کاهش طول اتوبوس های فعال در سطح شهر به منظور مناسب سازی ساختار آنها با شرایط درون شهری برشمرد و افزود: در همین زمینه، میدل باسهایی با طول ۸ الی ۹ متر توسط شرکت آکیا در حال تولید و بهره‌برداری هستند که برای شرایط شهر همدان بسیار کاربردی هستند، البته مذاکراتی برای خرید این تجهیزات انجام و مقرر شده یک نمونه از آنها به صورت آزمایشی در سطح شهر همدان به کار گرفته شود که در صورت دستیابی به نتایج موفق، می توانیم وارد مراحل بعدی عقد قرارداد و خرید تعداد دستگاه های بیشتری خواهیم شد.

احتمال حضور نمایندگان شرکت‌های ترک در همدان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این زمینه گفت: با توجه به متناسب بودن کیفیت و قیمت تمام شده محصولات بازدید شده و تمایل طرفین ایرانی و ترکیه ای به مشارکت و همکاری بیشتر، طی چند روز آتی احتمال حضور قریب‌الوقوع نمایندگان این شرکتها در شهرداری همدان برای ادامه مذاکرات بصورت حرفه ای تر و بررسی شرایط عقد قرارداد فروش محصولات منتخب شهرداری همدان در صورت تایید شهردار شهر همدان و تصویب نهایی اعضای شورای شهر همدان، وجود دارد.

علی فتحی با تأکید بر اینکه بخش اعظم سهام شرکت آکیا در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی توسط یک شرکت ایرانی خریداری شده، معتقد است: شرکت بازدید شده یکی از قوی‌ترین شرکتها در حوزه پسماند است و با توجه به شرایط و منابع مالی موجود شهرداری شهر همدان، امکان سرمایه گذاری و همکاری دوجانبه شرکت مذکور با شهرداری همدان وجود دارد.

وی با اشاره به بازدید از شرکت اطلس که در حوزه خدمات شهری فعالیت دارد، ادامه داد: تاکنون تجهیزات مناسب دستگاه مکانیزه جمع‌آوری برگ درختان که به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان کاربرد بالایی در شهر خواهد داشت، توسط شهرداری همدان خریداری نشده است.

فتحی ادامه داد: دستگاه درخت‌کن برای جلوگیری از قطع درختانی که در محل نامناسبی در معابر واقع شده اند و نیازمند جابجایی هستند، از اهمیت بالایی برخوردارند که معتقدم با توجه به خواص بی‌شمار درختان و وقت و هزینه بالای تبدیل نهال به درخت تنومند، خرید چنین دستگاهی حتی با صرف هزینه به نسبت زیاد نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

وی ادامه داد: سطل های زباله دفنی که درون زمین تعبیه می‌شود و در کاهش آلودگی های بصری و دسترسی حیوانات موذی تاثیر به سزایی خواهند داشت، هم از دیگر تجهیزات ضروری خدمات شهری است. البته شرکت سازنده سطلهای مذکور، پیشنهاد آموزش و انتقال تکنولوژی ساخت سطلها به منظور بومی کردن تولید این تجهیزات در شهرداری همدان را نیز ارائه کرده است.

 توجه ویژه ترکیه به سلامت و زیبایی زیست‌محیطی و حفظ فضای سبز شهری

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان در ادامه به بخشی از دستاوردهای جانبی این سفر اشاره کرد و گفت: فضای سبز موجود در شهر استانبول به گونه ای بود که در سطح بسیار بالایی در این شهر به سلامت و زیبایی زیست‌محیطی و حفظ فضای سبز شهری اهمیت داده می‌شود و رسیدگی و مراقبت کاملی از پتانسیل‌های موجود در این زمینه صورت می‌پذیرد.

به گفته حمید بادامی‌نجات؛ سیما و منظر شهری مدیریت شده در شهر استانبول نیز به شیوه‌ای است که پوشاندن حتی کوچکترین آلودگی‌های بصری و خارج از دید قراردهی آنها یکی از اولویت‌های شهرداری این شهر است، هرچند معتقدم این اقدام با حداقل هزینه توسط شهرداری همدان قابل الگوبرداری و حتی برون‌سپاری به شرکتهای تبلیغاتی است.

وی ادامه داد: بحث فنی و عمرانی به کار رفته در سطح شهر استانبول؛ به شکلی است که تقریباً اغلب میادین اصلی، خیابان‌های اطراف و کوچه‌های منتهی به آنها در سطح شهر از سنگ‌فرش به جای آسفالت استفاده کرده‌اند؛ بنابراین بهتر است ضمن الگوبرداری از این کار در سطح شهر همدان، سعی در سنگ‌فرش کردن سالیانه چند مورد از کوچه‌های منتهی به خیابانهای اصلی داشته باشیم و با عملیاتی کردن این پیشنهاد به کاهش هزینه های شهرداری در بلندمدت دست یابیم، زیرا سنگ‌فرش علاوه بر ماندگاری و دوام طولانی‌مدت، در شرایط نیاز به ترمیم زیرساخت‌های شهری و فنی، مانند آسفالت، نیاز به آسفالت‌ریزی مجدد و پرهزینه نخواهد داشت.

بادامی‌نجات همچنین گفت: سیستم حمل‌ونقل درون شهری؛ پیشرفت بالای کشور ترکیه در مباحث حمل و نقل است؛ به گونه ای که شهر استانبول با بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارای سیستم حمل‌ونقل بسیار متناسب، روان و بدون ترافیک‌های سنگین است.

وی با اشاره به بازدیدهای تیم اعزامی به کشور ترکیه، اظهار کرد: سکسان، شرکت فعال در حوزه تولید ماشین‌آلات خدمات شهری، باکس شورها و جارو برقی های بزرگ شهری در شهر ازمیر ترکیه است که تولیدات خود را به بیش از ۵۰ کشور ارسال می‌کند و اکثر استانداردهای جهانی برای این نوع ماشین‌آلات را کسب کرده است.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه قیمت تولیدات این شرکت در سطح معقول و مناسبی قرار دارد، افزود: روند کارکرد دستگاه ها و خط تولید ماشین آلات شرکت سکسان مورد بازدید و بررسی کارشناسانه قرار گرفت که عملکرد قابل‌قبول و رضایت‌بخشی داشتند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارگاه‌های شرکت سکسان، تولید جاروبرقی های بزرگ شهری است که برای جمع آوری برگها در سطح شهر به کار می روند. همچنین شرکت اطلس واقع در شهر استانبول به منظور جمع آوری، تفکیک و بازیافت زباله فعالیت دارد.

 تجهیز مدیریت شهری همدان برای ارائه خدمات بهتر به مردم

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم هدف از اعزام برخی اعضای شورا همراه با چند نفر از مسئولان شهرداری همدان برای بازدید از چند شرکت ترکیه‌ای تولیدکننده ماشین‌های خدمات شهری، بررسی میزان کارآیی و نحوه عملکرد این ماشین آلات خدمات رسان در شهرداری استانبول و قدرت مانور آنها در سطح شهر و نیز بازدید میدانی فرآیند تولید و سنجش برند محصولات، بوده است.

سید مسعود عسگریان ابراز امیدواری کرد: با توجه به بازدیدهای انجام شده، نسبت به خرید تجهیزات مورد نیاز شهر همدان تصمیم گیری صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به بازدید از ۲ کارخانه ماشین آلات و خدمات شهری در شهرهای استانبول و ازمیر گفت: با توجه به کیفیت و کارآیی مناسب محصولات بازدید شده، امیدواریم این ماشین آلات در صورت خرید توسط شهرداری شهر همدان، نقش مهمی در افزایش کیفیت عملکرد شهرداری همدان و ارائه خدمات بهتر به مردم همدان داشته باشند.

عسگریان ادامه داد: فرصتی به شهردار همدان داده شده است تا با توجه به بازدید صورت گرفته از کشور ترکیه، مشاوره دریافت شده از سوی اعضای شورای شهر در خصوص تجهیزات متناسب با شرایط شهر همدان و بررسی کارشناسی گزینه های متعدد داخلی و خارجی توسط شهرداری همدان بر مبنای منابع مالی موجود، نتیجه گیری نهایی خود را در ارتباط با نوع و تعداد متناسب ترین تجهیزات مورد نیاز شهرداری به صحن شورا ارائه دهد.

وی اظهار کرد: در صورت تأیید نهایی پیشنهادات شهردار از سوی اعضای شورای شهر همدان، در اسرع وقت اقدامات مربوطه برای تجهیز شهرداری همدان در سال آتی صورت خواهد پذیرفت و در سال ۹۷ شاهد بهره برداری بهینه از دستگاه‌های تهیه شده در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان شهر همدان باشیم.

برچسب‌ها