البته برخی افراد به جریان افتادن استیضاح سه وزیر در یک هفته را به دلایل سیاسی ارتباط می‌دهند و شائبه سیاسی کاری را برای امضا کنندگان استیضاح مطرح می‌کنند. از سوی دیگر نیز عنوان می‌شود که برگزاری جلسات استیضاح در ایام پایانی سال عملاً وزارتخانه‌های مربوط را دچار مشکل و بدون مسئول می‌کند که تبعات زیانباری خواهد داشت. با این حال ۳ استیضاح کنونی از معدود مواردی هستند که شمار امضاهای آنها با وجود لابی های دولت نه تنها ریزش نداشته که شمار آن نیز بالا رفته است.

شمارش معکوس استیضاح سه گانه

قدس آنلاین- مردم از امروز استیضاح سه تن از وزرای کار، راه و کشاورزی را بررسی می‌کنند و این وزرا راه سختی برای جلب اعتماد دوباره نمایندگان در پیش دارند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه و از امضاکنندگان طرح‌ استیضاح وزیر کار و راه خبر داده است که مجلس سه‌شنبه در دو نوبت صبح وعصر جلسه علنی خواهد داشت و در نوبت صبح استیضاح علی ربیعی و در نوبت بعد از ظهر استیضاح عباس آخوندی را در دستور کار دارد. بررسی استیضاح محمود حجتی در دستور کار جلسه علنی چهارشنبه مجلس قرار دارد.

البته برخی افراد به جریان افتادن استیضاح سه وزیر در یک هفته را به دلایل سیاسی ارتباط می‌دهند و شائبه سیاسی کاری را برای امضا کنندگان استیضاح مطرح می‌کنند. از سوی دیگر نیز عنوان می‌شود که برگزاری جلسات استیضاح در ایام پایانی سال عملاً وزارتخانه‌های مربوط را دچار مشکل و بدون مسئول می‌کند که تبعات زیانباری خواهد داشت. با این حال ۳ استیضاح کنونی از معدود مواردی هستند که شمار امضاهای آنها با وجود لابی های دولت نه تنها ریزش نداشته که شمار آن نیز بالا رفته است. همچنین مجلس برای رسیدگی به این ۳ طرح زمان سخنرانی استیضاح کنندگان و وزرا را کاهش داده تا قبل از پایان سال این ۳ دستور را نهایی کند.

حضور استیضاح کنندگان از طیف‌های مختلف

گرچه اغلب نمایندگان نظری برخلاف آنچه عنوان شده دارند و سیاسی کاری مجلس را در این باره رد کرده و اظهار می‌کنند که استیضاح و مطالبه شفاف سازی از حقوق نمایندگان است.

فاطمه ذوالقدردر این باره به رسانه‌ها گفته است: برای پاسخ به این شائبه باید دید کسانی که طرح استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، راه، مسکن و شهرسازی و کار و رفاه اجتماعی را امضا کرده‌اند از چه طیف‌هایی هستند. حداقل درباره آقایان ربیعی و آخوندی که بنده در جریان امضاکنندگان طرح استیضاح آنان هستم، به صراحت می‌گویم این‌طور نیست و نمایندگانی از طیف‌های مختلف در بین امضاکنندگان وجود دارند و این طرح تنها محدود به جمع نماینده‌های مخالف دولت در مجلس نیست.

با توجه به فضای مجلس، درخواست کنندگان استیضاح از طیف و گروه‌های مختلف سیاسی هستند و وزرا برای ابقای خود در وزارتخانه مربوط باید دفاع قوی از خود نشان دهند و عملکرد آن‌ها هم در این باره مؤثر است. گرچه برخی از نمایندگان در رابطه با ربیعی وزیر کار نظر دیگری دارند و طرح استیضاح وی را به مطالبات شخصی مرتبط می‌دانند، چنانچه نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در این باره به قدس گفت: استیضاح آقای ربیعی از جنس نظارت بر عملکرد وزیر نیست. جنس استیضاح وی با دیگر استیضاح‌ها فرق دارد و مبتنی بر مطالبات شخصی است. اینکه مطرح می‌شود استیضاح سه وزیر در آخر سال به صلاح کشور نیست، گفته کسانی است که نمی‌خواهند منافع آن‌ها با استیضاح وزرا به خطر بیفتد.

با تمام این اظهارات، اینکه ربیعی بتواند از سد استیضاح عبور کرده و در مسند خود باقی بماند مسئله‌ای است که به نظر می‌رسد با توجه به برخی اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها از وضعیت حقوقی و معیشتی بازنشستگان و کارگران کمی دشوار است. گرچه از سوی دیگر برخی نمایندگان همچون علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان عملکرد وزارت کار در واگذاری برخی شرکت‌های پتروشیمی را نامناسب دانسته و آن را علت استیضاح ربیعی می‌داند.

سلیمی در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: در بحث پتروشیمی‌ها نگرانی این است که رانت خواری پیش بیاید. در واگذاری برخی از واحدهای پتروشیمی شفافیت وجود ندارد؛ بنابراین از وزیر کار می‌خواهیم در این باره شفاف سازی کند. اگر اشکالات در نحوه واگذاری پتروشیمی‌ها حل شود ما بحثی ندارم.

لابی وزرا برای رای موافق نمایندگان

نمایندگان دلیل طرح استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی را تعلل و تعویق در پرداخت خسارت به کشاورزان و باغداران آسیب دیده در حوادث طبیعی، سختگیری بیش از حد به دیم کاران، نداشتن نسخه مناسب برای حل مسائل مربوط به آب و کهولت سن وزیر و معاونانش را از مهم‌ترین دلایل در لزوم برکناری او می‌دانند.

با توجه به اظهاراتی که نمایندگان درباره استیضاح سه وزیر دارند، این گمانه زنی شدت می‌گیرد که حجتی وزیر جهاد کشاورزی نتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد. چنانچه نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، شانس رأی آوری حجتی را ضعیف دانسته و به قدس گفت: آقای حجتی وضعیت نامناسبی دارد و عملکرد ایشان در نهادهای وابسته ضعیف بوده است.

وی افزود: ما از آقای حجتی انتظار داریم مدیران کل هر شهری از افراد بومی همان شهر باشند. مدیران پروازی به نفع استان کار نمی‌کنند و به ضرر وزارتخانه هستند. در حوزه امور تعاونی روستایی و همچنین امور اراضی مشکلات جدی و عدیده‌ای وجود دارد که همان هم به ابقای حجتی ضربه می‌زند.

در این بین برخی از لابی و رایزنی آخوندی وزیر راه با عده‌ای از نمایندگان خبر می‌دهند به گونه‌ای که برخی از نمایندگان طیف مقابل نیز با طرح استیضاح وی مخالف هستند. گرچه از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان نیز به عملکرد آخوندی انتقادات اساسی وارد می‌کنند و حوادث هواپیمای آسمان و نیز نفتکش سانچی یا برخی بی تدبیری‌ها در بحران اخیر جاده‌ای را دلیل استیضاح آخوندی می‌دانند.

آزادی خواه نماینده مردم همدان در گفت‌وگو با قدس، ضعف مدیریتی را علت درخواست عنوان کرده و می‌افزاید: با توجه به اطلاعاتی که به دستمان رسیده وضعیت وزارت راه در موضوعات شرکت‌های هواپیمایی و مسیل جاده‌ای نگران کننده است. برف اخیری که آمد ضعف وزارت راه را کاملاً عریان نشان داد؛ بنابراین فکر می‌کنم آقای آخوندی زمینه رأی آوری نداشته باشد و استیضاح ایشان رقم بخورد.

البته برخی دیگر از نمایندگان نظری متفاوت داشته و مطرح می‌کنند که آخوندی در وضعیت بهتری از دو وزیر دیگر قرار دارد و با کمی تلاش می‌تواند از سد استیضاح براحتی عبور کند.

یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در این باره به خبرنگار قدس گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان به آقای آخوندی برای ادامه کار رأی اعتماد بدهند و فکر می‌کنم وزیر راه از این ماجرا راحت خارج خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها