۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 594488

معنی «حق‌الناس» چیست؟

سید مصطفی حسینی راد

در راه آمدن به محل کار هستم البته در روزی که عموم مردم برای رفتن به دامن طبیعت بار و بندیلشان را بسته‌اند. روز ۱۳ فروردین است و توی خیابان‌ها، سبزه‌های پژمرده مربوط به سفره هفت سین، پخش و پلا شده است. سعی می‌کنم چرخ خودرو از روی سبزه رد نشود تا کار رفتگر زحمتکش برای جمع کردن آن سخت‌تر نشود.

قدس آنلاین۱) در راه آمدن به محل کار هستم البته در روزی که عموم مردم برای رفتن به دامن طبیعت بار و بندیلشان را بسته‌اند. روز ۱۳ فروردین است و توی خیابان‌ها، سبزه‌های پژمرده مربوط به سفره هفت سین، پخش و پلا شده است. سعی می‌کنم چرخ خودرو از روی سبزه رد نشود تا کار رفتگر زحمتکش برای جمع کردن آن سخت‌تر نشود.

شاید باورتان نشود! در همین روز طبیعت، خودروی جلویی که یک سواری لبریز از دوستداران «روز طبیعت» است(!) بشدت در حال دود کردن و آلوده کردن محیط زیست است. پلیس و قانونی هم که در کار نیست. هنوز چشمم از اگزوز ماشین جلویی برداشته نشده و دارم در دلم از برخی هموطنان گلایه می‌کنم که یک نفر دیگر از شیشه خودروی خود دستمال کاغذی‌اش را به بیرون پرتاب می‌کند. دستمال کاغذی می‌افتد وسط بزرگراه و هموطن عزیز راهش را می‌کشد و می‌رود. حتماً با خودش فکر می‌کند مسئول جمع کردن این زباله رها شده در خیابان، آقای «باد» است و نه رفتگر بیچاره‌ای که باید برای برداشتن آن دستمال بی‌ارزش، جان باارزشش را به خطر بیندازد و به وسط بزرگراه برود. از خودم می‌پرسم معنای «حق‌الناس» چیست؟

۲) برای انجام یک کار اداری خودروی خود را در قسمتی از خیابان که اجازه توقف داده شده، پارک کرده‌ام. پس از چند دقیقه، وقتی برای سوارشدن به خودرو برمی‌گردم می‌بینم بزرگواری که نام و نشان و شماره تلفنی از خود بر جای نگذاشته، احتمالاً هنگام دور زدن یا دنده عقب رفتن به در عقب خودروی من برخورد کرده و آن را دچار تورفتگی کرده است! توی خودم فرو می‌روم و از خودم می‌پرسم معنای «حق‌الناس» چیست؟

۳) در حال برگشتن از زیارت، توی یکی از کوچه‌های منتهی به حرم مطهر که یکطرفه هم هست، آن هم در این روزهای شلوغ زواری، دوست محترمی خلاف جهت آمده و راه را بند آورده است. ترافیک در کوچه تنگ و شلوغ، بدجوری گره خورده و مردم کلافه شده‌اند. دو سه نفر دیگر هم پشت سر متخلف اولی آمده‌اند و حالا دیگر نه راه پس هست و نه راه پیش. وقت زائران در حال تلف شدن و اعصاب آن‌ها در خال خُرد شدن است! صدای بوق‌های اعتراض لحظه به لحظه بلندتر می‌شود. از خودم می‌پرسم معنای «حق‌الناس» چیست؟

۴) برای تماشای طبیعت در یکی از روزهای تعطیلات نوروزی به دامنه کوه‌های اطراف شهر رفته‌ایم. هنگام برگشتن، باقی مانده خوراکی‌ها و زباله‌ها را درون نایلون و داخل خودرو می‌گذرام. چشمم به انبوه زباله‌ها، پلاستیک‌ها، پوشک بچه، بطری‌های آب و نوشابه و شاخه‌های شکسته شده بوته‌های ارغوان می‌افتد که از بی‌نظیرترین ذخیره‌های زیستی شهر و کشورمان هستند که در حال نابودی‌اند. از خودم می‌پرسم معنای «حق‌الناس» چیست؟

۵) روحانی عزیز، روی منبر از رعایت «حق‌الناس» می‌گوید. او حدیثی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که: «هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست». عده زیادی هم دارند سخنانش را گوش می‌کنند. شاید در میان همین جمع هم افرادی باشند که خودروی آنها دودزاست یا زباله‌شان را از خودرو به بیرون پرتاب می‌کنند؛ و من از خودم می‌پرسم به‌راستی معنای «حق‌الناس» چیست؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها