رهبر معظم انقلاب امسال را به نام «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند؛ عنوانی که نشان می‌دهد با وجود تأکید مکرر ایشان بر ضرورت حمایت از تولید داخلی، هنوز در عمل حمایت‌های لازم از تولید کنندگان انجام نشده است.

حمایت از تولید داخلی زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است

قدس آنلاین-رهبر معظم انقلاب امسال را به نام «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند؛ عنوانی که نشان می‌دهد با وجود تأکید مکرر ایشان بر ضرورت حمایت از تولید داخلی، هنوز در عمل حمایت‌های لازم از تولید کنندگان انجام نشده است. حمایت‌هایی که اگر عملی شود، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های موجود در جامعه برطرف می‌شود.

کاهش معضلات اجتماعی با حمایت از کالای ایرانی

مریم احمدی شیروان:دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: حمایت از کالای ایرانی، نیازمند همکاری و تعامل مردم، کارخانه‌ها، بازاریان و مسئولان است. تولید داخلی و کاهش واردات کالاهای غیرضروری با داشتن مشابه داخلی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است که نیازمند اقدام، عمل و ابتکار است.

هادی ابوی اضافه می‌کند:طبق آنچه پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بیشتر معضلات جامعه مانند اعتیاد، طلاق، سرقت، حتی افزایش نرخ تورم یا کاهش تولید، به دلیل کاهش توان خرید مردم یا همان مصرف‌کننده‌هاست. بر اساس براورد کارشناسان، سرانه معیشت هر فرد برای داشتن رفاهی نسبی مبلغی حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده، اما رقم مصوب برای کارگران با آن عدد فاصله بسیار داشته و حدود یک سوم آن است. بدیهی است که مصرف‌کنندگان تولیدات داخلی که همین کارگران هستند و ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند آن کالاها را تهیه کنند.

وی تأکید می‌کند: عدالت اجتماعی در توزیع دستمزد درآمدها ناهمگون است. به گفته نمایندگان مجلس ۵/۳ میلیون جمعیت حقوق‌بگیر داریم که ۵۰۰ هزار نفر آن‌ها معادل ۳ میلیون نفر دیگر دستمزد می‌گیرند، که این نشان از ناعدالتی است. آن ۵۰۰ هزار نفر افراد تصمیم‌گیر و یا تصمیم‌ساز هستند که در میزهای مذاکره و تصمیم‌گیری برای تولید و خرید نقش دارند. بی‌شک فردی که حقوق نجومی دریافت می‌کند، نمی‌تواند حرف کارگر را درک کرده و برای او تصمیم‌گیری کند.

این فعال حوزه کارگری در پایان توضیح می‌دهد: اگر از تولید داخلی حمایت شود، اقتصاد کشور رونق پیدا کرده، کارخانه‌های داخلی تقویت شده و برای جوانان اشتغال ایجاد می‌شود. بی‌شک با رونق تولید، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی کاهش پیدا خواهد کرد. حمایت از تولید ملی و داخلی، بخش درونی اقتصاد است و باید تلاش کنیم واحدهای کوچک اقتصادی فعال شود و در همین راستا از واردات غیرضروری نیز کاسته شود.

حمایت از کالای ایرانی نباید شعاری باشد

آنچه که می‌تواند ریشه آسیب‌های اجتماعی را خشک کند، رفع تبعیض است. دکتر ایرج حریرچی، استاد جامعه‌شناس در توضیح بیشتر به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه جامعه ما تبعیض زده شده است. جامعه‌ای که در آن عدالت اجتماعی کمتر دیده می‌شود و وجود تبعیض‌ها در اقشار مختلف، بخصوص جوان‌ها سبب بروز ناامیدی شده است.

وی بیان می‌کند: در گذشته نه چندان دور از آنجا که کار برای جوانان نداشتیم، دانشگاه‌ها را ایجاد کردیم، اما اکنون بیش از ۱۰ میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی بیکار داریم؛ افرادی دارای تحصیلات که هیچ کار، درآمد و دورنمایی برای آینده خود ندارند.

این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: باید ابتدا تکلیف خودمان را روشن کنیم. اگر مایل هستیم در کشور توسعه انسانی داشته باشیم، باید در نظر داشته باشیم که این توسعه همه جانبه است. از سلامت جسمی گرفته تا اشتغال، آموزش و... همه باید هدفمند باشند. تولید داخلی بخش کوچکی از علل کاهش آسیب‌های اجتماعی است. باید تمام ابعاد آسیب‌ها را بررسی و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

حریرچی در پایان با ابراز تأسف از واردات پیش پا افتاده‌ترین محصولات و کالاها حتی تولیدات کشاورزی به کشور، می‌گوید: متأسفانه هنوز حتی در میوه‌فروشی‌ها می‌بینیم که به طور نمونه لیموترش از برزیل وارد می‌شود. ما باید از کشاورزان و تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم. این حمایت نباید تنها در حد شعار باقی بماند، بلکه باید عملیاتی شود. باید صادرات و واردات کنترل شود. از آن مهم‌تر اینکه از بازتولید تبعیض در جامعه ممانعت شود تا احساس ناامیدی و بی‌انگیزگی در جامعه رفع شود؛ در آن صورت می‌توانیم امیدوار باشیم آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، سرقت و... کمرنگ‌تر شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها