۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 595919

نزدیک به ۹ ماه تلاش نمایندگان مجلس برای به جریان انداختن سؤال‌های متعدد طرح شده از رئیس جمهور درباره مسائل مختلف که عمدتاً هم اقتصادی هستند، کماکان بی‌نتیجه مانده است و آن‌ها نتوانسته‌اند از سد هیئت رئیسه مجلس و آنچه لابی دولت برای جلوگیری از قرارگرفتن روحانی در جایگاه بازخواست مجلس می‌نامند، عبور کنند.

زورآزمایی نمایندگان با لابی دولت

قدس آنلاین-نزدیک به ۹ ماه تلاش نمایندگان مجلس برای به جریان انداختن سؤال‌های متعدد طرح شده از رئیس جمهور درباره مسائل مختلف که عمدتاً هم اقتصادی هستند، کماکان بی‌نتیجه مانده است و آن‌ها نتوانسته‌اند از سد هیئت رئیسه مجلس و آنچه لابی دولت برای جلوگیری از قرارگرفتن روحانی در جایگاه بازخواست مجلس می‌نامند، عبور کنند.

سه طرح استیضاح وزیران کابینه در روزهای پایانی سال ۹۶ که ناکام ماند، در عمل سبب شد تا پنج طرح مختلف سؤال از رئیس جمهور به حاشیه برود. حال آنکه به اعتقاد طراحان استیضاح این نتیجه نیز نتیجه لابی دولت و هماهنگی پاستوری‌ها با طیف نزدیک به خود در پارلمان بود، تا با هموار کردن مسیر عملی شدن استیضاح و سه رأی اعتماد مجدد که در عمل هم با ترکیب امضاهای پای نامه استیضاح همخوانی نداشت، باب استیضاح‌های دیگر را در دولت دوازدهم ببندد.

نمایندگان عقب نشینی نکردند

حالا اما نمایندگان در سال جدید با شروع به کار مجلس دوباره تلاش دارند طرح پنج سؤال از رئیس جمهور را به جریان بیندازند. مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس با اعلام این خبر گفت: این سؤال ها پیش از سال جدید از آقای رئیس جمهور مطرح شد، اما دو عامل موجب شد که کار در ارتباط با این سؤال ها به پیش نرود؛ یکی فضای نامناسبی بود که هیئت رئیسه مجلس ایجاد کرد و ما معتقدیم که هیئت رئیسه در ارتباط با این موضوع به حق عمل نکرد و دیگر، تلاش و لابی گری شدید دولت بود. بعضاً وزیران و همچنین معاونان آن‌ها، استاندارها، مدیرکل‌های دولت در استان‌ها به جان نماینده‌ها افتادند، بعضی از نماینده‌ها را تشویق کردند، به بعضی‌ها وعده پروژه هایی را دادند، بعضی‌ها را تهدید کردند، بعضی‌ها را به برخی اقدام ها تهدید کردند، بعضی‌ها عزل و نصب مدیران را منوط به پس گرفتن امضا از سوی نمایندگان کردند و اتفاقات ناخوشایندی افتاد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه امضاها را در مورد سؤال از رئیس جمهور از ۱۰۴ امضا به ۵۹ امضا کاهش دادند و امضاها از حدنصاب افتاد، اما ما مأیوس نشدیم، ما بار دیگر با نمایندگان صحبت کردیم و آن‌ها مجدد طرح را امضا کردند و تعداد امضاها به ۹۳ مورد افزایش یافت و این پنج سؤال به همراه امضاها به دستور رئیس مجلس رسید تا به کمیسیون اقتصادی ارسال شود.

از لابی تا اقناع

با این حال از مجلس خبر می‌رسد که لابی‌های دولتی‌ها برای از نصاب انداختن امضاهای این طرح کماکان با شدت ادامه دارد. سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس دیروز در نطق میان دستور خود، گفت: دولت و رئیس‌جمهور به جای کوشش برای پس گرفتن امضای سؤال از رئیس‌جمهور از فرصت سؤال برای توضیح به مردم بهره گیرد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور اما در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حاشیه جلسه هیئت دولت اساساً مدعی شد برخی سؤال‌های طرح شده از رئیس جمهور در مجلس در جلسات نمایندگان رئیس جمهور با نمایندگان حل و فصل شده و پس از آن هیچ سؤال جدیدی مطرح نشده و به اطلاع دولت نرسیده است. وی به خبرنگار ما گفت: تاکنون سه سؤال به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شده که سؤال اول در مورد مؤسسات مالی و اعتباری با توضیحات نمایندگان دولت و اقناع نمایندگان از حد نصاب افتاد. سؤال دوم هم در مورد وضعیت اقتصادی، قاچاق کالا و... هم به همین شیوه با پس گرفتن امضای شماری از نمایندگان از دستور خارج شد و هیئت رئیسه هم این مسئله را به دولت ابلاغ کرد.

امیری افزود: سؤال سوم که در پنج محور تنظیم شده و این روزها سخن از به جریان انداختن آن است، بحث‌های حقوقی دارد که ما در روزهای آینده به نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره پاسخ‌های لازم را خواهیم داد تا ملاحظات حقوقی این سؤال‌ها روشن شود. البته جلسه‌ای هم با کمیسیون اقتصادی خواهیم داشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره اعتراض برخی نمایندگان به لابی‌گری دولت در مجلس که در استیضاح‌های پایان سال ۹۶ هم رخ داد، گفت: وظیفه معاونت پارلمانی تنظیم روابط بین دولت و مجلس است و در این مسیر ما سعی می‌کنیم نمایندگان را قانع کنیم تا تعامل خوبی شکل بگیرد تا در مورد لوایح، استیضاح، سؤال و دیگر موارد به یک تصمیم مشترک برسیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها