اجلاس سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان زیر سایه حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه با چالش‌های جدی حول دستور کار تنظیم شده برای آن که دستپخت سعودی‌هاست مواجه بود.

تلاش ریاض برای افزایش ایران هراسی

قدس آنلاین-اجلاس سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان زیر سایه حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه با چالش‌های جدی حول دستور کار تنظیم شده برای آن که دستپخت سعودی‌هاست مواجه بود.

عربستان سعودی که در اجلاس دیشب ریاست اتحادیه عرب را از اردن تحویل گرفت، در همین نخستین گام  با چینش گزینشی موضوعات نشست تمامی تلاش خود را بکار گرفت تا همه چالش‌های موجود در برابر کشورهای عربی را به شکلی تسبیح وار، به نحوی کنار هم بنشاند که در نهایت به هدف اصلی خود یعنی متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در همه این مسائل و در نهایت به گفته کریم بیتار، تحلیلگر مؤسسه مطالعات بینالمللی و امور استراتژیک پاریس بسیج اعراب علیه ایران برسد.

اختلافات فاحش سران عرب

موضوع صلح اعراب و اسرائیل و آینده قدس، حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه و بحران ۶ ساله در این کشور، تحولات یمن و آنچه حمایت ایران از حوثی‌ها خوانده شده و در نهایت ادعای ائتلاف عربستان درباره دخالت ایران در منطقه محورهای اصلی نشست سران اتحادیه عرب را تشکیل می‌داد.

بدین منظور ریاض از گنجانده شدن موضوعات مهمی چون اختلافات درون جامعه عربی و بحران منطقه خلیج فارس و پرونده بحرین در این اجلاس جلوگیری کرد.

امیر قطر که کشورش از حدود ۱۰ ماه پیش با عربستان سعودی درگیر یک تنش سیاسی بزرگ بوده در این اجلاس شرکت نکرد. در نشست دیروز همچنین خلیفه بن زائد آل نهیان، حاکم امارات، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر و نیز قابوس بن سعید، پادشاه عمان هم حضور نیافتند.

روزنامه لبنانی النهار خبر داد در حالی که دولت عربستان سعودی تلاش کرد موضع کشورهای عضو اتحادیه عرب را با خود همراه کند، نمایندگان الجزایر، لبنان و عراق، نسبت به بند ضد ایرانی در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه این اتحادیه که برای تصویب در نشست سران تنظیم شده بود و ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرده است اعتراض کردند.

در همان آغاز کار ملک عبدالله پادشاه اردن که ریاست اتحادیه عرب را به عربستان تحویل می‌داد در اظهاراتی کنایه آمیز گفت که تلاش‌های کشورش در در دوره یاست بر اتحادیه عرب در جهت حل مشکلات عربی و به ویژه فلسطین بوده است و تأکید کرد: ما حامی همه طرحهای مربوط به روند سیاسی در سوریه و کاهش تنش در آن هستیم و با تشدید درگیری ها مخالفیم و بر اصل حسن همجواری تاکید می کنیم.

ماهی‌گیری ریاض از آب گل‌آلود

به باور تحلیلگران رسانه‌های مختلف عرب زبان و غربی، ریاض تلاش دارد تا پس از این مواجهه سیاسی و نظامی میان سوریه و متحدان او یعنی ایران و روسیه، به کشورهای عربی فشار وارد کند تا سطح مواضع سیاسی ضد ایرانی خود را افزایش دهند و فضای موجود را نوعی مواجهه با ایران جلوه دهند.

صدای گوشخراش همکاری با اسرائیل

به باور یک کارشناس مسائل جهان عرب تأکید بر اینکه ایران خطری بزرگتر از اسرائیل برای اعراب است و تلاش برای فشار بر فلسطینی‌ها برای پذیرش صلح با اسرائیل در حالی که عربستان سعودی روابط خود را با این رژیم به صورت علنی درآورده و روز به روز به تل‌آویو نزدیکتر می‌شود پروژه‌ایست که در همین مسیر تعریف شده است.

صباح زنگنه می‌گوید: ریاض امیدوار است پس از حمله موشکی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به اهدافی در خاک سوریه به تلافی شکست‌های گروه‌های تروریستی، جنگ جدید را مقابله مستقیم با نفوذ و حضور ایران در سوریه معرفی کند. در حالی که هزینه حملات موشکی شنبه شب به سوریه را مثل سال گذشته عربستان سعودی متقبل شده بود و هزینه ۲ میلیارد دلاری موشک‌های شلیک شد به سوریه را پرداخت.

این کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: این اجلاس به دنبال بقیه تلاش‌های عربستان و بن سلمان است تا از خلا مشکلاتی که برای مصر و عراق و سوریه پیش آمده سوءاستفاده کند و با بهره‌گیری از بیت‌المال مسلمین هژمونی خود را بر کشورهای عربی اعمال کند.

وی می‌افزاید: این اجلاس متأسفانه بحای پرداختن واقعی به موضوع فلسطین و حمله ۳ قدرت غربی به یک کشور عرب یعنی سوریه  به موضعات انحرافی و تلاش برای فرار از مسئولیت عربستان در مشکلاتی که به خصوص برای سوریه بوجود آورده و جنایت‌هایی که در یمن مرتکب شده است پرداخت.

زنگنه با بیان اینکه اتحادیه عرب در دو دهه گذشته از ایجاد اجماع در مورد مسائل جهان عرب ناتوان بوده می‌گوید: در این مقطع محمد بن سلمان برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در داخل و منطقه تلاش دارد تا اجماعی به نفع اسرائیل ایجاد کند اسرائیلی که مدام به کشتار فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد و کشورهای عربی در برابر آن سکوت کرده‌اند یا نسبت به حمله به یک کشور عربی بجای اعتراض به متجاوزان متأسفانه خود حمله را تأیید می‌کنند و از کشورهای متجاوز تشکر می‌کنند.

صباح زنگنه اظهار می‌دارد: خیر و صلاحی از اینگونه اجلاس‌ها انتظار نمی‌رود. عربستان نخواهد توانست با همه پول‌هایی که خرج تروریست‌ها و حملات موشکی آمریکا می‌کند و رشوه‌هایی که به کشورهای عربی می‌دهد اجماعی بین آنها ایجاد کند. چرا که هنوز در میان این کشورها دولتهای ملی و مستقل وجود دارند. هنوز لبنان با تمام مشکلاتی که عربستان برایش ایجاد کرده پایدار و محکم باقی مانده عراق از قدرت منطقه‌ای برای مستقل بودن برخوردار است. الجزایر حضور دارد و می‌تواند نقش متفاوتی ایفا کند و با این نمایش‌های گرایش به اسرائیل قطعاً فاصله خواهد گرفت. همچنین حکومت عمان و قطر و دیگر کشورهای عرب از اینکه ذیل رهبری عربستان قرار بگیرند خودداری می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در گذشته بودند صداهایی در میان سران و رهبران کشورهای جهان عرب که این کشورها را به  همکاری منطقه‌ای با ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه جهان عرب دعوت می‌کردند اما اکنون کمتر شاهد این اقدامات و صداهای حکیمانه و مدبرانه در مدعیان رهبری جامعه عرب هستیم و این حرکت ها در میان صداهای گوشخراش نزدیکی به اسرائیل گم می‌شود.

عربستان تلاش می‌کند با ایجاد یک دشمن فرضی بنام ایران بقیه کشورها را زیر چتر خودش بگیرد. این نوع دشمن تراشی به مصلحت جهان عرب و عربستان نیست. به هر حال از اینگونه تلاش‌ها عربستان طرفی نخواهد بست و بهره‌ای نخواهد برد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها