رشت- رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: با پیدایش منطقه آزاد انزلی زمینه های بالفعلی در گیلان شکل گرفت که در آینده نه چندان دور می تواند نویدبخش اقدامات منسجم و سازمان یافته برای جذب سرمایه گذار در گیلان باشد.

منطقه آزاد انزلی  نویدبخش اقدامات سازمان یافته برای جذب سرمایه گذار در گیلان است

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، کیوان محمّدی رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در سی و سومین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با موضوع "تحلیل ریسک‌های پیشرو کسب و کار با رویکرد بین‌المللی، ملّی و منطقه‌ای" با اشاره به پیشینه تاریخی استان ما در حوزه اقتصاد و تجارت گفت: گیلان یکی از مبادی ورود و خروج کالا در دوران صفویه تا قاجاریه و بعد از آن، انقلاب ۱۹۱۷ روسیه بوده است. با بسته شدن مرزها، تجارت در بنادر شمالی خصوصا بندر انزلی کمرنگ شد، اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمینه های بالقوه ای به وجود آمد و با پیدایش منطقه آزاد انزلی زمینه های بالفعلی شکل گرفت که در آینده نه چندان دور می تواند نویدبخش اقدامات منسجم و سازمان یافته برای جذب سرمایه گذار در گیلان باشد.

کیوان محمدی افزود: اولین اولویت و مهمترین دغدغه ای که امروز سازمان ما و استان گیلان دارد، محیط زیست است چرا که  همه فعالیت‌های انسان در محیط زیست اتفاق می‌افتد و اگر به آن توجه نکنیم، قطعا زمینه سایر فعالیت‌هایمان دچار مشکل و رکود خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه گیلان به طور سنتی یک استان کشاورزی است، تصریح کرد: کشاورزی دومین اولویت استان است و لذا باید استراتژی و رویکردهای ما حول این محور تدوین و تبیین گردد، زیرا عمده برنج، چای، زیتون و فندق کشور در این استان تولید و به ایران عرضه می‌شود.

وی صنعت را سومین اولویت استان دانست و گفت: برخی با کم لطفی استان گیلان را دارای ظرفیت‌های لازم جهت گسترش صنعت قلمداد نمی‌کنند، این در حالی است که اگر دهه های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ را بررسی کنیم، درمیابیم که قوی ترین صنایع خصوصا نساجی در گیلان وجود داشته و صنایع تبدیلی استان دارای مزیت نسبی است.

 محمّدی با اشاره به تعارض صنعت و محیط زیست ادامه داد: اینکه چه راهکارهایی را پیش بگیریم، جزو یکی از حیطه‌های کاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است تا این تعارض به وجود نیاید.

 وی با اشاره به تاکید ویژه استاندار گیلان بر مقوله گردشگری و بوم گردی، از گردشگری به عنوان سومین اولویت استان یاد کرد و افزود: همواره گیلان به عنوان استان گردشگرپذیر مطرح بوده است، اما ظرفیت های گردشگری استان فراتر از سطحی است که امروز از آن بهره می بریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به پیشینه تاریخی استان ما در حوزه اقتصاد و تجارت به عنوان اولویت پنجم، گفت: گیلان یکی از مبادی ورود و خروج کالا در دوران صفویه تا قاجاریه و بعد از آن، انقلاب ۱۹۱۷ روسیه بوده است. با بسته شدن مرزها، تجارت در بنادر شمالی خصوصا بندر انزلی کمرنگ شد، اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمینه های بالقوه ای به وجود آمد و با پیدایش منطقه آزاد انزلی زمینه های بالفعلی شکل گرفت که در آینده نه چندان دور می تواند نویدبخش اقدامات منسجم و سازمان یافته برای جذب سرمایه گذار در گیلان باشد.

اقتصاد کشور نیازمند کار جهادی مد نظر مقام معظم رهبری است

رضا مسرور مدیر عامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی، استان گیلان و کشور ما هر کدام یک بنگاه اقتصادی هستند گفت: ریسک از جنس پیش بینی است، اما باید با پیش بینی اتفاقات آینده کسب و کار در ایران و جهان از امروز برای بنگاه های اقتصادی مان برنامه ریزی داشته باشیم.

وی یکی از ریسک های کسب و کار را شاخص ارز (دلار) دانست و افزود: بعد از جنگ جهانی اول، جنگ ارزی اتفاق افتاد و آلمان به عنوان بازنده جنگ، متعهد به پرداخت غرامت شد لذا آلمان با چاپ پول قرض‌های خودش را داد که باعث پایین آمدن ارزش پول ملی این کشود شد، اما چون زیرساخت های صنعتی بالایی داشت، خیلی زود بازارهای اروپا توسط کالاهای آلمانی پر شد و در نتیجه آلمان جنگ ارزی را برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به رقابت خوب کالاهای آلمانی، انگلیسی و فرانسوی نسبت به سایر کشورها از جمله آمریکا در بازارهای اروپا در سال ۱۹۲۸ ادامه داد: به خاطر بالا رفتن ارزش پول ملی آمریکا، دیگر تولید در این کشور مقرون به صرفه نبود و لذا در سال ۱۹۲۹ شاهد فروپاشی اقتصاد آمریکا بودیم.

وی تصریح کرد: با حمله آلمان به فرانسه چیزی از اقتصاد فرانسه باقی نماند و دچار ورشکستگی ناشی از سیاست غلط اقتصادی شد، اما اقتصاد انگلیس توانست کالاهای خودش را به رقابت بگذارد. امروز نیز به نوعی شاهد شکل گیری جنگ ارزی در جهان هستیم و رئیس جمهور فعلی آمریکا بر روی این مقوله تاکید دارد.

 رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد  تجاری صنعتی انزلی  با بیان اینکه آمریکا بعد از جنگ جهانی اول یازده بار رکود و یازده بار رونق اقتصادی را تجربه کرده است، متذکر شد: همزمان با موج انتقال فناوری دوم و سوم، آمریکایی‌ها سهام شرکت‌ها و کارخانجات دارای تولید را وارد بورس و ریسک تمرکز را منتقل کردند، زیرا در اقتصاد دنیا ریسک تمرکز بسیار حائز اهمیت است. در سال ۲۰۰۱ خانوارهای آمریکایی ۷ هزار میلیارد دلار و خانوارهای اروپایی ۱۵ هزار میلیارد دلار از طریق بورس دچار ورشکستگی شدند.

مسرور با اشاره به مفهوم جهانی‌سازی مالی به عنوان دومین ریسک در کسب و کار، عنوان کرد: در جهانی‌سازی مالی، سرمایه به سمت کشورهایی می رود که مالیات، هزینه نیروی انسانی و هزینه تامین اجتماعی آن کمتر باشد. در واقع کشورهایی که گران اداره می شوند، دچار مشکل خواهند شد و پیش بینی می شود طی چند سال آینده اتفاق بیفتد.

وی کاهش شاخص دلار را موجب ارزان تر اداره شدن آمریکا دانست و تاکید کرد: شاخص دلار به نسبت ارزش دلار با ۶ ارزش دیگر (یورو، پوند، ین، فرانک و...) تلقی می‌شود. هم اکنون ارزش دلار نسبت به سایر ارزها در حال پایین آمدن است و لذا شاخص دلار کاهش پیدا می‌کند. شاخص دلار باعث رکود یا رونق اقتصادی می شود که بر اقتصاد ما بی‌تاثیر نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی جهانی‌سازی به عنوان آمریکاسازی را یک برداشت غلط دانست و گفت: آمریکا در تجارت جهانی بازنده بوده است. با رشد ۳۰ درصدی شاخص دلار طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، تولید در آمریکا از رقابت کمتری برخوردار شده است، اما رئیس جمهور جدید آمریکا به دنبال رقابتی کردن اقتصاد این کشور با کاهش شاخص دلار است. البته این کاهش شاخص دلار اقتصاد چین را دچار بحران می‌کند.

مسرور با اشاره به ریسک فروپاشی موسسات مالی سایه، اضافه کرد: موسسات مالی سایه بانک نیستند، اما کار بانک را انجام می دهند؛ در حالی که پروتکل بال ۳ را رعایت نمی کنند. براساس این پروتکل، بانک ها حداکثر تا ۶ برابر میزان سرمایه شان می توانند سپرده جذب کنند، اما برخی بانک ها تا ۱۳ برابر پیش رفته‌اند. در واقع ریشه مشکلات بانکی همین عدم رعایت پروتکل بال ۳ است. همچنین میزان بدهی به بانک یا بازار نسبت به فروش نباید بیش از ۵۰ درصد باشد.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید ریسک های جهانی کسب و کار را بدانند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ریسک‌ها، بحران بانکی پیش روست، زیرا ۸۰ درصد سپرده های بانکی متعلق به ۲ درصد افراد است و ۴۰ درصد منابع مالی بانکی را به حدود ۲۰۰ شرکت وام دادند. این در حالی است که تامین منابع مالی در دوره رکود با دوره رونق خیلی تفاوت دارد لذا نیازمند نصمیمات جدی در حوزه نظام بانکی هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به تغییر شرایط کشور نسبت به ۱۵ سال گذشته، یادآور شد: در کشور ما قیمت نفت با رونق اقتصادی رابطه مستقیم دارد. متاسفانه در حوزه مسکن هم پول زیادی هزینه شده است. در حال حاضر ۲۸ میلیون خانه داریم که سالانه ۵۰۰ هزار واحد در حال فروش است، یعنی تنها ۲ درصد خانه ها امکان به فروش رفتن دارند. بخش اعظمی از منابع مالی بانک ها سپرده های بانکی است و لذا با سپرده های مردم خانه ساخته شده است.

مسرور با بیان اینکه در شرایط پیچیده اقتصادی کشور نیازمند کار جهادی مد نظر رهبر انقلاب هستیم گفت: هر کسی در هر مسندی قرار دارد باید ویژه کار انجام دهد تا اعتماد مردم به مسئولان را تقویت کنیم، زیرا «اعتماد» مهمترین سرمایه اجتماعی است که کشور بدان نیاز دارد و امیدواریم این اعتمادسازی شکل بگیرد.

 وی مزیت‌های نسبی گیلان را ویژه دانست و اظهار کرد: در تمام دنیا برای شکوفایی اقتصادی بر روی مزیت‌های نسبی برنامه‌ریزی می‌کنند. استان گیلان نیز که در مسیر کریدورهای بین المللی قرار دارد، به دلیل موقعیت استراتژیک از این مزیت نسبی بهره مند است و لذا باید بتواند با ایجاد زیرساخت‌ها نیازمندی کشورهای این مسیر جهانی را تامین کند تا به اقتصاد استان و کشور رونق ببخشیم.

 وی منطقه آزاد انزلی را یکی دیگر از مزیت‌های نسبی گیلان دانست و افزود: با آغاز مبادلات تجاری بندر کاسپین از سال جاری، شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود و نقش این بندر و منطقه آزاد انزلی در توسعه استان و کشور ملموس‌تر خواهد شد.

مسرور افزود: محصولات چینی از چهار مسیر به اروپا منتقل می شود و ما هم مسیر کریدور چین، آکتائو، انزلی را پیشنهاد داده‌ایم و در سال‌های اخیر با انعقاد تفاهم‌نامه‌های با طرف چینی و توسعه زیرساخت پیگیر راه‌اندازی این کریدور هستیم، لذا باید با ایجاد مزیت‌های رقابتی این مسیری که از گیلان عبور کند را فعال کنیم و این مزیت‌ها شامل امتیازات ویژه و کاهش هزینه‌ها می شود که باید به اجماع برسیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار امیدواری کرد که کریدور شمال – جنوب با بندر کاسپین فعال شود و افزود: درصدد هستیم که با ایجاد پارک لجستیک و شهرک صنعتی با محوریت صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی در پسکرانه بندرکاسپین مبادلات تجاری کشور با کشورهای حاشیه خزر توسعه یابد.

مسرور از گردشگری (خشکی و دریایی) به عنوان یکی دیگر از مزیت های نسبی گیلان یاد کرد و ادامه داد: گردشگری در هیچ نقطه ای از دنیا بدون زیرساخت متحول نشده است لذا در حوزه گردشگری دریایی، با احداث اسکله «مارینا» طرح گروشگری دریایی را تعریف کردیم و امیدواریم با توسعه اسکله های مارینل در بنادر گیلان از آستارا، انزلی و کاسپین تا تالش و چمخاله را به هم متصل می کند و موجب اشتغالزایی از این حوزه شود.

 وی ایجاد سردخانه، انبار و سیلو در پسکرانه را جزو مهمترین نیازهای بنادر گیلان دانست و یادآور شد: بنادر نسل سوم و چهارم دارای شهرک های صنعتی و پارک لجستیک در داخل بندر هستند لذا ما نیز در مرحله ایجاد و توسعه زیرساخت ها هستیم و به زودی دستارودهای آن نصیب استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد محصولات عرضه شده در مجتمع‌های تجاری منطقه آزاد انزلی ایرانی است، خاطرنشان کرد :در حوزه فاز تجارت و گردشگری این منطقه برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است و از سوی به دنبال حضور بیشتر برندهای معروف داخلی هستیم تا حمایت از کالای ایرانی را تقویت کنیم.

برچسب‌ها