یزد - استان یزد با ۷۶ واحد تولید کاشی و سرامیک فعال پیشتاز این در صنعت کاشی است وکارخانه های کاشی و سرامیک استان یزد نه تنها به صورت مستقیم موجب اشتغال تعداد زیادی از یزدی ها شده اند بلکه قطب صنعت کاشی و سرامیک کشور را به خود اختصاص داده است.

نبود برنامه ریزی صادرات؛ مهمترین چالش صنعت کاشی و سرامیک کشوراست

به گزارش قدس آنلاین، استان یزد با ۷۶ واحد تولید کاشی و سرامیک فعال پیشتاز این در صنعت کاشی است وکارخانه های کاشی و سرامیک استان یزد نه تنها به صورت مستقیم موجب اشتغال تعداد زیادی از یزدی ها شده اند بلکه قطب صنعت کاشی و سرامیک کشور را به خود اختصاص داده است. موضوعی که باید برای توسعه آن توجه ویژه ای شود و نبود زیر ساخت های مناسب برای صادرات، امنیت شغلی  ۳۰۰ هزار یزدی که از طریق کاشی و صنایع وابسته به آن امرار معاش می کنند را با مشکل روبرو خواهد کرد. 

نصرالله شریف فرد نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور در گفتگو با روابط عمومی خانه صنعت معدن استان یزد درباره مشکلات، چالش­ها و راهکارهای برای بهبود این صنعت به گفتگو پرداخت .

تولید کاشی و سرامیک در کشور به چه میزان بوده و در استان یزد سالانه چند متر مربع کاشی و سرامیک تولید می­شود؟

در حال حاضر میزان تولید کاشی و سرامیک کشور ۵۵۰ میلیون متر مکعب است که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به استان یزد است.

مصرف کاشی در کشور چقدر است؟

در بهترین شرایط اقتصادی سرانه مصرف کاشی در کشور در حدود ۴ متر مربع است ولی با توجه به رکود اقتصادی مصرف داخلی به شدت کاهش یافته است که توقف ساخت و ساز خصوصا مسکن مهر مزید بر علت شده به طوری که کارخانجات به اجبار ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند.

زمانی که در رکود به سر نمی­بردیم تمام کاشی تولیدی در کشور به مصرف می رسید؟

خیر. در همان زمان در حدود ۴۰ درصد تولیدات به صادرات اختصاص پیدا می کرد.

پس در نتیجه چاره­ای به جز صادرات نیست. در زمینه صادرات با توجه به تحریم های موجود با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

قطعا تحریم ها در امر صادرات اثر گذار بوده است اما از سوی دولت هم برنامه ریزی اساسی و درستی برای صادرات وجود نداشته است.

نبود رایزن اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان از مهمترین معضلات صنعت کاشی و سرامیک است و با وجود تلاش‌های انجام شده در بدنه صنعت کاشی و سرامیک کشور برای توسعه صادرات، به دلیل نبود رایزن اقتصادی و نبود زیرساخت های مناسب، به اندازه کافی اهداف ایده‌آل در بحث توسعه صادرات کاشی و سرامیک محقق نشده است.

نداشتن تفاهم نامه معادلات تجاری با کشورهای همسایه که باید از اقدامات دولت باشد باعث شده حقوق و عوارض گمرکی برای ایران نسبت به کشورهای دیگر حتی در صادرات برای کشورهایی همچون عراق و سوریه افزایش یابد.

از طرفی عراق و سوریه نیاز به بازسازی کامل دارد و با برنامه ریزی می توان بازار این کشورها را تصاحب کرد و تمام مشکل کاشی و سرامیک کشور را حل کرد ولی متاسفانه علی رغم جلساتی که با دولتی ها در این زمینه داشتیم تاکنون کار خاصی انجام نشده است.

از دیگر مشکلات ما هزینه های بالای حمل و نقل است که قدرت رقابت با دیگر رقبای خارجی را از ما می­گیرد.

همچنین در گذشته دولت مشوق های صادراتی برای تولید کنندگان در نظر می­گرفت که برای اهالی صنعت و تولید دلگرم کننده بود. در حال حاضر نه تنها از مشوق ها خبری نیست بلکه بخشنامه هایی  به تولید کنندگان زده می شود که عملا موجب دلسردی آنها می­شود و به عوامل بازدارنده صادرات تبدیل شده ند. برای مثال هنوز اقدامی برای همکاری بین بانک های ایرانی و کشورهای همسایه در زمینه گشایش اعتبار صورت نگرفته است و در صورتی که صادر کنندگان اجناس خود را با ارز خارجی بفروشند امکان انتقال وجه وجود ندارد.

دیگر مشکلات این صنعت در کشور چیست؟

مشکلات بانکی، مالیاتی، آب، برق، گاز و تامین اجتماعی از جمله مهمترین و جدی ترین مشکلاتی هستند که با آن دست و پنجه نرم می­کنیم و دولت در شرایط بحرانی کنونی از خود نرمشی دراین زمینه­ها برای بهبود شرایط صنایع انجام نمی­دهد.

از طرفی این مشکلات قدرت رقابت ما را با رقبای خارجی گرفته است و در واقع دست ما را بسته اند و به دریا انداخته اند و می­گویند شنا کن!

نرخ سود بانکی در ترکیه بین ۴-۶ درصد و تعداد رایزن های اقتصادی آن در برخی از کشورها قابل قیاس با رایزن های اقتصادی ایران نیست. بعد از ما انتظار رقابت با این کارخانه ها که در این سطح حمایت دولتی می­شوند را دارند.

چه تعداد یزدی در این صنعت مشغول به کار هستند؟

بر اساس بررسی های صورت گرفته اقتصاد حداقل ۳۰ درصد از یزدی­ها با صنعت کاشی و سرامیک گره خورده است که جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر می­شود.

معادن خاک استان، صنایع جانبی از قبیل  صنایع بسته‌بندی، لعاب‌سازی، گلوله‌های سرامیکی و صنعت حمل و نقل از جمله مواردی هستند که به صورت غیر مستقیم با صنعت کاشی و سرامیک در ارتباط هستند و در صورت تعطیلی این صنعت، تمامی آنها نیز تعطیل خواهند شد.

در حال حاضر کارخانه­ های کاشی یزد با چند درصد ظرفیت خود کار می­ کنند؟

کارخانه هایی داریم که با ۵۰ درصد کار می­کنند و کارخانه­هایی هم هستند که با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود کار می­کنند. به صورت میانگین می­توان گفت کارخانه­های یزد با ۷۰ درصد ظرفیت خود کار می­کنند.

این تولیدات به فروش می­رسد؟

خیر. بخشی از این تولیدات در انبار کارخانه جات و برخی دیگر در انبار نمایندگان دپو شده است.

چه تعداد واحد تولیدی در استان یزد وجود دارد؟ با توجه به اینکه در سال های اخیر ۲۲ کارخانه کاشی در کشور ورشکست شده­اند، این خطر کارخانه های یزدی را تهدید می ­کند؟

۷۶ واحد تولیدی در استان یزد فعالیت می­کنند که در حال حاضر ۳ واحد با مشکلات قابل توجه روبرو هستند که امیدواریم مشکلاتشان حل شود. ولی در نهایت آینده این صنعت بستگی به حمایت یا عدم حمایت جدی دولت دارد و با مدیریتی که در بخش خصوصی وجود دارد امیدوارم بر این مشکلات غلبه کنیم.

یکی از این مشکلات قیمت ارز است. در چند ماه اخیر بسیاری از کارخانه ها برخی مواد اولیه و دستگاه های خود را به صورت چک از خارج خریداری کردند و این تفاوت قیمت اخیر باعث ایجاد مشکلات عظیمی برای آنها شده است.

برای مثال نرخ یورو در ابتدای سال ۹۶، ۴۱۱۰ تومان بود اما نرخ آن در ابتدای سال ۹۷ به ۶۰۲۰ تومان رسید و این ۴۵ درصد افزایش قیمت به معنی ضرر ۴۵ درصدی تولیدکنندگان است.

برچسب‌ها