کرج- استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ارتباطات گفت: پیام رسان های داخلی برای این که با استقبال مردم مواجه شود ابتدا می بایست اعتماد آن ها را در اقشار مختلف جلب کنند.

پیام رسان های داخلی به دنبال جلب اعتماد مردم باشند

دکتر اکبر نصرالهی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد : ایجاد پیام رسان های داخلی  و تشویق مردم به استفاده از آن اگرچه با تاخیر و فرصت سوزی همراه بود اما با توجه به اقبال و حضورگسترده مردم در فضای مجازی اقدامی ضروری، پسندیده‌ و راهبردی است  .

وی  با انتقاد ازاتخاذ راهبرد انفعالی در برخورد با تکنولوژی های ارتباطی از جمله اپلیکیشن های موبایلی و تعلل در پذیرش و مواجهه با آنها  تصریح کرد: مواجهه به موقع و صحیح  و همه جانبه با  پیام رسان ها و ایجاد مشابه داخلی  آن ها و تشویق مردم به استفاده از آن ها  می بایست همزمان با آغاز به کار شبکه های اجتماعی صورت می گرفت.

به گفته نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری بخش های مختلف از جمله  حاکمیتی، رسانه ای و دانشگاهی  در خصوص مواجهه با تکنولوژی های ارتباطی پیام رسان های موبایلی رویکرد سنتی و راهبرد واکنشی داشتند به همین دلیل با توجه به استفاده گسترده مردم از پلت فرمهای خارجی، کیفیت و سابقه و اطمینان مردم از آن ها، تشویق مخاطبان  به استفاده از پیام رسان های ایرانی بسیار دشوار و احتمالا  پذیرش و جلب اطمینان  مردم در این زمینه ، زمان بر و سخت  خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر تلگرام  بخشی از زندگی و سبد مصرفی مهم  و وابستگی مردم  شده است بنابراین نباید انتظار داشت  مردم در زمان کوتاهی با توصیه، موعظه یا دستور بدون کسب اطمینان لازم در مورد پیام رسان های داخلی و کیفیت آن ها، از این پیام رسان ها استفاده کنند   .

وی با بیان این که انجام فعالیت فرهنگی یک بازه زمانی طولانی را می طلبد گفت: برای انجام امور فرهنگی باید زمان طولانی در نظر گرفته شود چرا که این فرایند با زندگی مردم رابطه مستقیم دارد و به یقین عجله در انجام امور فرهنگی آن را با شکست مواجه خواهد کرد.

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ارتباطات تصریح کرد: بدون شک با دستور یا بخشنامه نمی توان مردم را مجبور به استفاده از پیام رسان های ایرانی کرد لذا هم باید جایگزین های این پیام رسان ها کیفیت خوبی داشته باشند و هم اینکه مردم به آن ها  اعتماد کنند.

نصرالهی  در خصوص آینده فرهنگ سازی برای استفاده از پیام رسان های داخلی گفت: در صورتی که متولیان رسانه های داخلی حسن نیت خود را نسبت به مردم ثابت کنند و طبق فرموده مقام معظم رهبری به حریم خصوصی مردم تجاوز نشود به طور حتم مردم نیز در بلند مدت با علم به اینکه پیام رسان های داخلی ارزان تر و مناسب تر است به استقبال آن ها خواهند رفت.

وی با تاکید بر اهمیت صبر و حوصله در انجام فعالیت های فرهنگی،   به تجربه برخورد و وضع قانون در مورد ویدئو و ماهواره  اشاره کرد و گفت: مواجهه با پدیده های فرهنگی و رسانه ای باید فرصت طلبانه، بموقع و هم عرض باشد و هرگونه تعلل در پذیرش و برخورد غیرفرهنگی با پدیده  های فرهنگی  نتایج مخرب و معکوس خواهد داشت.

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ارتباطات دلایل اعتماد ناکافی و پایین مردم به پیام رسان های موجود داخلی را متعدد و متنوع  می داند و معتقد است : در حال حاضر بخش اعظم بی اعتمادی و مقاومت مردم در مورد پیام رسان ها مشابه داخلی  به عملکرد متولیان پیام رسان ها و دستگاه هایی که پیش تر فعالیت رسانه ای انجام داده اند باز می گردد .

وی ابراز امیدواری کرد مسئولان بدون عجله و برخورد سلبی و شعارهای بدون پشتوانه، با بالابردن کیفیت و افزایش اطمینان، مردم را به استفاده از پیام رسان های داخلی ترغیب کنند.

برچسب‌ها