دونالد ترامپ که در مورد سوریه دچار نوعی پارادوکس و سردرگمی شده، اخیراً از کشورهای مصر، عربستان، قطر و امارات خواسته است تا برای اجرائی کردن سیاستهای آمریکا، نیروی نظامی به سوریه اعزام کنند.

قدس آنلاین: سفر مایک پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا به ریاض از سناریوی جدید آمریکا برای استفاده از نیروهای عربی به عنوان سیاهی لشکر در سوریه پرده برداشت.

دونالد ترامپ که در مورد سوریه دچار نوعی پارادوکس و سردرگمی شده، اخیراً از کشورهای مصر، عربستان، قطر و امارات خواسته است تا برای اجرائی کردن سیاستهای آمریکا، نیروی نظامی به سوریه اعزام کنند.

هدف آمریکا این است تا این کشورها، هزینههای نظامی و سیاسی سیاستهای تخریبی آمریکا در سوریه را مستقیماً پرداخت کنند زیرا به تعبیر رئیس جمهوری آمریکا این کشور دیگر هزینه‌ای بابت حضور نظامی خود در خاورمیانه پرداخت نخواهد کرد.

مصر هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده زیرا سیاست این کشور در بحران سوریه تقریباً یک سیاست بی‌طرفانه است و به مصلحت این کشور نیست که برای دفاع از سیاست‌های نظامی آمریکا نیروهای خود را قربانی کند.

3 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و قطر که از پیشنهاد آمریکا برای اعزام نیرو به سوریه به شدت شگفت زده شده‌اند همچنان

پاسخ صریحی به این خواسته ترامپ نداده‌اند.

اما بیشترین فشارهای آمریکا متوجه عربستان است زیرا این کشور در طول سالهای اخیر همپای آمریکا تلاش کرده تا نقشی فراتر از ظرفیت و جایگاه  سیاسی خود در منطقه ایفا کند.

مقامات  سعودی به خوبی دریافته‌اند که آمریکا قصد دارد تا از عربستان به عنوان «اسب تروای» خود برای تقابل با محور مقاومت استفاده کند.

درگیر ساختن نیروهای عربستان با روسیه، محور مقاومت، ترکیه و سوریه بخشی از سیاستهای آمریکا برای بومی‌سازی جنگ‌های منطقه‌ای تلقی می‌شود.

با اینکه عربستان در طول 3 سال اخیر بشدت درگیر باتلاق یمن است اما ظاهراً فشار آمریکا به عربستان  برای اعزام نیرو به سوریه اخیراً شدت یافته است.

ریاض در جریان سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عربستان تلاش کرد تا کاخ سفید را به تشدید فشار بر قطر برای پرداخت هزینه‌های ماجراجوئی آمریکا در سوریه و اعزام نیرو به این کشور وادار سازد.

اما اختلاف نظر بین عربستان وآمریکا بر سر اعزام نیرو و پرداخت هزینه‌های جنگ سوریه از همینجا آغاز شد. زیرا به اعتقاد مقامات سعودی این کشور به اندازه کافی به آمریکا باج پرداخت کرده است. لذا آمریکا تلاش میکند تا طی دو ماه اینده کشورهای عربستان، قطر، امارات و مصر را به اعزام نیرو به سوریه و پرداخت هزینه‌ های حضور نظامی آمریکا در سوریه را مجبور کند.

اما ظرفیت این کشورها به جز مصر  به لحاظ نظامی در حدی نیست که بتوانند شطرنج نظامی و سیاسی سوریه را تغییر دهند و اگر این کشورها نیرو به سوریه اعزام کنند با یک فاجعه نظامی و سیاسی غیر قابل تصور مواجه خواهند شد.

علت این است که اگر این کشورها یعنی عربستان، امارات و قطر بدون موافقت سازمان ملل، نیرو به سوریه اعزام کنند این نیروها می‌توانند هدف مشروعی برای دولت سوریه، روسیه و محور مقاومت باشند و بیشترین آسیب را خواهند دید.

لذا به نظر نمی‌رسد که آمریکا بتواند در گسترش دام نظامی خود برای کشاندن پای این کشورها  به سوریه موفق شود و طرح دونالد ترامپ برای بومی سازی جنگ‌ای منطقه‌ای با شکست مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها