حدود هفتاد سال پیش، اثری بدیع و شاهکاری بی‌نظیر پیرامون حضرت ولی عصر(عج)همت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و به توصیه زعیم حوزه های علمیه شیعه، آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) به رشته تحریر درآمد. این کتابِ گرانسنگ، منبعی جامع برای محققان عرصه مهدویت از دیرباز تاکنون بشمار می‌آید.

 توصیه آیت‌الله بروجردی برای نگارش یک اثر علمی

علامه آقا بزرگ طهرانی در موسوعه بزرگ «الذّریعه» پس از معرفی کتاب، به مصادر «منتخب الأثر» اشاره کرده و می‌نویسد: «همه این احادیث از کتب اهل سنت و بعضی از کتب شیعه ... آورده شده است که به بهترین روش و شیوه، تألیف شده» و باز ایشان در نامه‌ای به مؤلّف، اظهار می‌دارد که «هرگز کتابی به این جامعیت در این رابطه ندیده است. »

شیخ حبیب آل ابراهیم مهاجر عاملی کتاب‌شناس و نویسنده شهیر لبنان و مدیر مسئول نشریه معروف «املإسلام فی معارفه و فنونه»، در یکی از شماره‌های این مجله، در وصف کتاب «منتخب الأثر» می‌نویسد: «سوگند به جان خودم که مؤلّف در تحقیق این هدف، بسیار نیکو ظاهر شده و عالی کار کرده است. »

وی در آخر مقاله‌اش، می‌نویسد: «این کتاب، کتابی بی نظیر در باب مهدویت است و سزاوار نیست برای هر مؤمنی مگر اینکه یک نسخه از این کتاب را نزد خویش داشته باشد. »

تقدیر دانشمند مصری از کتاب مهدوی

علامه رضوی از دانشمندان معاصر، مؤسس مکتبة النّجاح قاهره، در کتاب خود به نام «مع رجال الفکر فی القاهرة» در نقل جریان ملاقات خویش با علامه محمود أبوریه از اساتید الأزهر و شخصیت برجسته مصری، صاحب کتاب «أضواء علی السنة المحمدیة»، خاطره اهدای کتاب «منتخب الأثر» به این دانشمند مصری و اعجاب و تحسین او از این کتاب را نقل می‌کند.

احمد بن حاج رشید مندو، ادیب، شاعر و نویسنده معاصر از اهالی سوریه، که دارای ذوق و قریحه شعری والایی است، در دیوان «سوانح الأفکار فی مدح الرّسول و آله الأطهار»، پس از مطالعه کتاب «منتخب الأثر» ابیاتی را به عنوان تقریظ، سروده است. این شاعر اهل بیت(ع)، مطلع شعرش را با سپاس خداوند آغاز نموده و خطاب به محققان و حقیقت‌پژوهان، «منتخب الأثر» را کتابی بی‌نظیر دانسته است. و می‌نویسد: «سپاس خدایی را که تدبیر او در همه اشیاء ظاهر است. ای ادیبان و دانش‌پژوهان حقیقت تاریخ، و ای صاحبان فصاحت و بلاغت و اندیشه! هیچ کتابی حاوی آنچه منتخب الأثر دارد نیست. »

تکریم علامه جعفری و توصیه شهید مطهری

علامه محمد تقی جعفری دانشمند و نهج البلاغةپژوه متبحر، در شرح نهج البلاغه، «جامع‌ترین کتاب‌ها» درباره مهدویت را «منتخب الأثر» معرفی می‌کند و می‌نویسد: «می‌توانم بگویم تحقیق در همه مسائل مربوط به حضرت مهدی(عج) را به حد نصاب رسانده و با روشن‌ترین دلائل و براهین عقلی و نقلی از عهده اثبات مسائل مربوطه و رد تخیلات منکرین بر آمده و عذری برای انسان خردمند و با انصاف باقی نگذاشته است»

همچنین شهید بزرگوار استاد مرتضی مطهری، از توصیه‌کنندگان به مطالعه «منتخب الأثر» می‌باشد. وی در فصل هشتم از کتاب «سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام»  خود، ذیل عنوان «مهدویت در قرآن و احادیث نبوی» با اشاره به روایاتی که از طریق بزرگان اهل سنّت در این‌باره وارد شده است، برای مطالعه علاقه‌مندان، کتاب «منتخب الأثر» را معرّفی می‌کند.

وقتی خاور شناسان کتاب را ستایش می کنند

آیت الله سبحانی در مقدمه کتاب «لمحات فی الکتاب و الحدیث و المذهب»، می‌نویسد: «ستایش این کتاب به علمای شیعه اختصاص ندارد، بلکه گروهی از علمای اهل سنت و بعضی از خاورشناسان نیز زبان به ستایش آن گشوده‌اند و این کتاب، مرجع و منبع هر نویسنده‌ای است که بخواهد پیرامون حضرت مهدی(عج) بنویسد، زیرا مؤلف بزرگوار همه روایات مربوط به آن حضرت را یکجا گرد آورده و در تبویب و تنظیم آن، حُسن سلیقه به کار بسته است و در پایان هر باب، به آنچه از روایات در ابواب دیگر درباره این موضوع است اشاره می‌کند. »

برچسب‌ها