قدس آنلاین: اردیبهشت ماه هر سال علاوه بر عطر خوش بهاری حال و هوای دیگری برای اهالی فرهنگ و دوستداران یار مهربان دارد. اردیبهشت هر سال پایتخت، میزبان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه بین المللی کتاب است.

 1750 عنوان کتاب درغرفه  «به‌نشر» میهمان کتابخوانها

در بین ناشران مختلفی که در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند، انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) نیز همچون سال‌های گذشته با چهار غرفه حضور فعالی را در این دوره نمایشگاه دارد.
انتشارات آستان قدس رضوی یکی از همراهان قدیمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سال اول شروع این نمایشگاه تاکنون حضور داشته است.
 *عرضه 1750 عنوان کتاب
انتشارات به‎نشر در سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلی تهران در حال برگزاری است، یک هزار عنوان کتاب در قالب 10 هزار جلد در غرفه عمومی، 600 عنوان کتاب در قالب 20 هزار جلد در غرفه کودک و نوجوان و 150 عنوان کتاب در قالب 700 جلد در غرفه دانشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار داده است.
به نشر در چهار غرفه به مساحت 300 مترمربع شامل غرفه‌های عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی و زبان عربی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور فعال دارد و در این غرفه‌ها جدیدترین آثار و تولیدات به‌نشر و سایر مؤسسات آستان قدس رضوی شامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی، معاونت تبلیغات اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، بنیاد فرهنگی رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع)، مؤسسه جوانان و سایر تولیدات بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
*حضوری متفاوت
حسین سعیدی؛ مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) درباره حضور این مرکز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: با هدف تجمیع فعالیت‌ها، کاهش هزینه‌ها و بهره‌برداری بیشتر، «به‌نشر» به عنوان مجری حضور مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد و امسال اجرا و اداره غرفه‌های آستان قدس رضوی به حوزه تخصصی خودش یعنی به‌نشر واگذار شده است.
وی ادامه داد: آستان قدس رضوی در سال‌های گذشته مبلغی بیش از 10 میلیارد ریال برای خرید کتاب جهت استفاده در کتابخانه‌های تحت نظارت آستان قدس رضوی از نمایشگاه خریداری می‌کرد که امسال برای اولین بار به‌نشر به عنوان کارگزار رسمی خرید کتاب انتخاب شده است.

سعیدی پویش نذر کتاب را یکی از برنامه های ابتکاری این انتشارات در این دوره از برپایی نمایشگاه کتاب تهران معرفی کرد و گفت: دوستداران کتاب با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر خرید کتاب‌های تازه منتشر شده، می‌توانند کتاب‌های بلااستفاده خود را برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی هدیه کنند.
وی ادامه داد: در این پویش مردمی، دوستداران مطالعه و کتابخوانی در قالب یک نذر فرهنگی کتاب‌های خود را برای مصارفی همچون تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم، اهدا به فرزندان ایران زمین و راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار نذر می‌کنند.
سعیدی «می‌بخشم، پس خواهم بود» را شعار این پویش اعلام و اظهار کرد: این شعار به این دلیل انتخاب شده است که با نذر و وقف انسان‌ها خود را ماندگار می‌کنند و باقیات الصاحات برای آن‌ها باقی می‌ماند؛ لذا ضروری است که مردم در حوزه نذر فرهنگی ورود جدی‌تری داشته باشند، زیرا نذر فرهنگی و توسعه امکانات کتابخوانی فقط یکی از راه‌های افزایش مطالعه در بین افراد جامعه است، اما این طرح می‌تواند بستری را فراهم کند تا متخصصان و فعالان فرهنگی روش‌های مختلف توسعه کتابخوانی را دنبال کنند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای اهدای کتاب‌ها وجود ندارد و در این طرح عموم افراد می‌توانند کتاب‌های نو و استفاده شده در هر موضوعی را نذر کنند، بیان کرد: تمام کتاب‌ها بعد از تجمیع، از لحاظ تمیزی و فرسودگی پالایش و بر اساس موضوعات استاندارد و قابل استفاده دسته‌بندی می‌شوند تا برای تجهیز هدفمند کتابخانه‌های مناطق محروم، اهدا به دانش‌آموزان نیازمند یا ایجاد کتابخانه سیار، آرشیو شوند.

اوبرگزاری چهار نشست تخصصی در حوزه کتاب و با حضور کارشناسان و متخصصان این عرصه را از دیگر برنامه‌های جنبی این انتشارات ذکر کرد و گفت: «بررسی ادبیات مقاومت اسلامی لبنان»، «چالش‌های ترجمه قرآن»، «بررسی وضعیت رمان انقلاب اسلامی» و «بازنویسی متون کهن کودک و نوجوان» عناوین این نشست‌های تخصصی است.
یادآور می‌شود؛ آستان قدس رضوی در چهار غرفه عمومی(شبستان، انتهای راهرو شماره 6، غرفه شماره 44)، کودک و نوجوان (چادر رواق شرقی، بخش کودک و نوجوان، غرفه کتاب‌های پروانه، دانشگاهی سالن کتاب‌های دانشگاهی واقع در راهرو F6، غرفه 173و زبان عربی، سالن ناشران خارجی C، غرفه شماره چهار میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

برچسب‌ها