۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 599598

خروج از برجام توسط آمریکا جز ایجاد یک شوک اقتصادی که بیشتر خودش را در تغییر نرخ ارز نشان خواهد داد، پیامد مؤثر دیگری روی اقتصاد ایران نخواهد داشت در مقابل آن نکته‌ای که سال‌ها رهبر معظم انقلاب در مورد «نبود اعتماد به آمریکا» بیان می‌کردند امروز برای آن‌هایی که هنوز به آمریکا امیدوار بودند نیز اثبات شد.

قدس آنلاین- با اعلام رسمی خبر خروج آمریکا از برجام، سرانجام بازی چند ساله آمریکا با برجامی که گاهی روح و گاهی جسمش نقض می‌شد به پایان رسید. هرچند در نگاه اول و به نظر طرفداران برجام خروج آمریکا  می‌تواند یک تهدید برای اقتصاد ایران به حساب آید، اما در صورتی که واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم. وضعیت امروز اقتصاد ایران از نرخ فزاینده دلار گرفته تا مشکلات پابرجای مبادلات بانکی، از نبود تمایل طرف‌های تجاری برای برقراری ارتباط دو سویه اقتصادی با ایران گرفته تا تبدیل ایران به بازار کالاهای وارداتی کشورهای مختلف و... همه و همه نشان می‌دهد که حداقل آن طور که پیش از برجام ادعا می‌شد تحولی اقتصادی در ایران اتفاق نیفتاد.  این مسئله چیزی نیست که صرفاً منتقدان برجام مطرح کنند، بلکه امروز این اعتراف از زبان مدافعان و چه بسا مجریان برجام نیز شنیده می‌شود. شاید بتوان گفت تنها دستاورد بی چون و چرای برجام در این روزهای اقتصاد ایران، همین شرطی شدن اقتصاد و التهاب هر چند ماهه آن به دلیل بررسی تعلیق یا از بین بردن برجام توسط آمریکا بود.  هر از چند گاهی که موعد تمدید تعلیق برجام می‌رسید اقتصاد ایران دچار یک شوک و التهاب بیرونی می‌شد و چند ماهی وقت کشور، مدیران، سرمایه گذاران و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی در بحث‌های بیهوده به هدر می‌رفت و همه کارها و فعالیت‌ها به دلیل تعیین تکلیف برجام متوقف می‌شد که امروز با اعلام خروج آمریکا از برجام، این معضل پایان پذیرفت.  
خروج از برجام توسط آمریکا جز ایجاد یک شوک اقتصادی که بیشتر خودش را در تغییر نرخ ارز نشان خواهد داد، پیامد مؤثر دیگری روی اقتصاد ایران نخواهد داشت در مقابل آن نکته‌ای که سال‌ها رهبر معظم انقلاب در مورد «نبود اعتماد به آمریکا» بیان می‌کردند امروز برای آن‌هایی که هنوز به آمریکا امیدوار بودند نیز اثبات شد. از این پس، همه باور کنیم که کلید حل مشکلات ما در داخل کشور است و باید هم برای پیدا کردن مشکل و هم برای ارائه راه حل، نگاهی جدی به واقعیت‌های درونی اقتصاد ایران داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها