قدس انلاین : باغ نشاط فیروزه به عنوان بزرگترین باغ ایرانی با دارا بودن آثاری از کمال الملک نیازمند توجه مسئولان برای حفظ این بنای ارزشمند تاریخی است.

وضعیت غمبار باغ نشاط نیشابور

به گزارش قدس انلاین ،  وجود آثار تاریخی و طبیعی میراث ارزشمند برای کشورهای مختلف محسوب می شود  زیرا می توانند از این مسیر هویت خود را برای آیندگان حفظ کرده و منابع مالی نیز از طریق جذب گردشگر بدست آورند. 

وجود آثار مختلف تاریخی و طبیعی در ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و پیشینه تمدنی یکی از مهم ترین نقاط قوت کشور به شمار می رود که در صورت توجه  و استفاده صحیح می تواند موجب جذب گردشگر وایجاد اشتغال شود. 

یکی از این آثار تاریخی، باغ نشاط واقع در ۲۲ کیلومتری نیشابور است که طی چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی دچار فرسایش شده و نیازمند توجه جدی برای احیای مجدد است.

قدمت این باغ به دوره قاجار باز گشته و مساحت ۱۵ هکتار خود دارای دو عمارت شمالی و مرکزی، دیوار حصار باغ،  چهار برج و تعداد زیادی درخت است. عنوان شده استاد کمال الملک هنرمند و نقّاش مشهور ایرانی در اواخر عمر خود در این مکان ساکن بوده و آثاری را در این مجموعه از خود به یادگار گذاشته است.

باغ نشاط باید تبدیل به بزرگترین تفرجگاه استان شود

در همین رابطه یکی از ساکنان روستای تقی آباد که در نزدیکی این باغ ساکن است در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: باغ نشاط به دلیل جاذبه هایی که دارد می تواند تبدیل به یکی از بهترین تفرجگاه های خراسان رضوی شود.

مهدی حسینی می افزاید: متاسفانه شاهدیم هر روز دیوارهای این باغ در حال تخریب است که انتظار می رود مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند و از این میراث تاریخی و طبیعی حفاظت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این باغ می تواند به بزرگترین تفرجگاه استان تبدیل شود می گوید: اگر این اتفاق رخ دهد گردشگران و مسافران زیادی به این باغ خواهند آمد که باعث می‌شود درآمد زیادی کسب کرد. 


 ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز داریم

در ادامه  گزارش به سراغ رئیس اداره میراث و فرهنگی شهرستان فیروزه رفتیم و آخرین وضعیت این باغ را جویا شدیم.

مجید ابراهیم نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: اعتبارات هزینه شده تاکنون در این باغ حدود ۶۰۰ میلیون تومان بوده که بیشتر هزینه های مطالعات و تهیه طرح و زیرساخت که شامل راه دسترسی آب ، برق ، گاز  وتلفن  می شود.

وی می افزاید: مسئولان استانی و کشوری همکاری خوبی برای بازسازی این باغ تا کنون داشته اند و پیگیر تخصیص اعتبارات بیشتر هستند اما متاسفانه تاکنون حمایت های مردمی و سرمایه گذار خصوصی نداشتیم.

رئیس اداره میراث و فرهنگی فیروزه ابراز می کند: برای مرمت و احیا باغ و ابنیه و اجرای سیستم آبیاری و فضای سبز و سیستم روشنایی بودجه ای حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز داریم.

وی بیان می کند: باغ نشاط بزرگترین باغی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است و وسعت این باغ ۱۵ هکتار و دور تا دور آن با برج و بارو محصور شده است.

ابراهیم نیا ادامه می دهد: باغ نشاط دارای دو عمارت مرکزی و شمالی هست و عمارت شمالی هم اکنون در حال مرمت و احیا می باشد.

وی اظهار می کند: ساختمان های ورودی باغ هم سال گذشته باز سازی شد و حوض ها و راه آبها هم در حال مرمت و احیا هستند. دیوارهای دور باغ  سال های گذشته مرمت و بازسازی شده و برخی قسمت ها نیاز به مرمت دارد.

رئیس اداره میراث و فرهنگی فیروزه می گوید: خوشبختانه شهرداری فیروزه باتوجه به مالکیتی که در باغ دارد در حوزه مرمت با میراث فرهنگی همکاری دارد و انشالله بتوانیم امسال عمارت شمالی باغ را تکمیل و آن را به اقامتگاه سنتی یا بوم گردی تبدیل کنیم. 

باغ نشاط می تواند به صنعت گردشگری شهرستان کمک فراوانی کند

در ادامه به سراغ فرماندار فیروزه رفتیم تا نظر وی را جویا شویم:فرماندار فیروزه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون برای باغ نشاط نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبارات گذاشته ایم و امروز به یقین می‌توان گفت فیروزه در مسیر بازسازی و توسعه اماکن تاریخی و مذهبی قرار گرفته است.

محمد حسین صالحی می افزاید: از آنجا که استاد کمال الملک هنرمند و نقّاش مشهور ایرانی مدت ۱۲ سال اواخر عمر خود در این مکان رفت و آمد فراوانی داشته ،بر روی دیوارهای داخلی عمارت مرکزی باغ نشاط نقاشی هایی منسوب به این استاد مشاهده می شود که در حال بازسازی آن هستیم.

وی ابراز کرد: استقرار کارگاه و فروشگاه فیروزه تراشی درباغ نشاط که همزمان با اتمام مرمت فاز نخست باغ صورت گرفت از جمله جاذبه های تازه باغ نشاط است که این خود گامی مهم در جهت معرفی و شناخت این هنر- صنعت ارزشمند به گردشگران و علاقمندان است.

وی اظهار کرد: باغ نشاط یک پتانسیل بسیار مهم در فیروزه است و می تواند به صنعت گردشگری شهرستان کمک فراوانی کند. 

تلاش برای احیای مجموعه های تاریخی 

میراث تاریخی و طبیعی ،گنج پنهانی است که در صورت استفاده مناسب می تواند موجب رونق و توسعه مناطق مختلف کشور شود زیرا بازدید گردشگران از این اماکن علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب افزایش درآمد مردم به دلیل ایجاد زیرساخت های مختلف گردشگری از جمله اماکن اقامتی می شود و نیاز است مسئولان دولتی با ترغیب بخش خصوصی و ایجاد شرایط مناسب زمینه احیای این آثار را فراهم کنند.

برچسب‌ها