نشست همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با حضور وزیر امور خارجه ترکمنستان و وزیر راه و شهرسازی ایران، صبح امروز برگزار شد.

تلاش برای برقراری پرواز مستقیم مشهد- عشق‌آباد

به گزارش قدس انلاین، در این نشست که وزیر راه و شهرسازی ایران به عنوان رئیس هیات ایرانی در آن حضور داشت، مباحثی از برنامه‌ریزی‌های آینده برای افزایش توان همکاری‌های اقتصادی دو کشور به طور خاص در حوزه حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های طرف ایرانی در این نشست برقراری پروازهای مستقیم از ایران به ترکمنستان بود که در این بین دو پیشنهاد تهران- عشق‌آباد و مشهد- عشق‌آباد مطرح شد.

در کنار آن کاهش هزینه‌های ترانزیت بین دو کشور یکی دیگر از مسائلی بود که از سوی طرف ایرانی اعلام شد که باید در این زمینه جلسه‌ای میان سازمان راهداری ایران و هیات ترکمنستانی ظرف روزهای آینده برگزار شود.

همچنین افزایش سطح همکاری‌ها در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب یکی دیگر از اولویت‌هایی بود که در نشست مقدماتی میان دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به قرار گرفتن ترکمنستان در مرز شمال شرقی ایران این کشور همسایه از سال‌های دور به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف گسترش آمار ترانزیت ایران مطرح بوده است. در کنار ترانزیت زمینی با افتتاح راه‌آهن اینچه برون و افزایش فعالیت راه‌آهن سرخس دو کشور برای بالا رفتن آمار ترانزیت خود برنامه‌ریزی کرده‌اند که البته با توجه به برخی از محدودیت‌های فنی و قانونی هنوز برخی از اهداف ریلی در این حوزه به مرحله اجرا نرسیده است.

میان دو کشور هنوز پروازی مستقیم برنامه‌ای نیز به وجود نیامده که احتمالا دشواری دریافت ویزا یکی از دلایل اصلی آن باشد زیرا آن طور که مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان چند روز قبل اعلام کرد در صورت برطرف شدن برخی موانع ظرفیت کافی برای برقراری پروازهای برنامه‌ای مشترک میان دو کشور وجود دارد.

برچسب‌ها