عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نگرانی های نمایندگان مجلس از زبان دولتی ها تکرار شد و با عباراتی مانند «دفع افسد به فاسد» سعی در توجیه دفاعیات خود داشتند، اما نمایندگان قانع نشدند.

نگرانی‌های نمایندگان در مورد CFT از زبان دولتی‌ها تکرار شد

قدس آنلاین: ابوالفضل حسن بیگی درخصوص جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم اظهار داشت: در این جلسه معاون امور مجلس وزارت خارجه و کارشناسانی از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، مرکز پژوهش­های مجلس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد حضور یافتند.

وی ادامه داد: اکثریت نمایندگان مجلس راجع به این لایحه نگرانی هایی دارند به همین دلیل بررسی این لایحه دقیق و زمان بر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی تلاش دارند کمیسیون امنیت ملی را وادار کنند در اسرع وقت به این لایحه رسیدگی کند. این در حالی است که کمیسیون طبق آئین نامه داخلی سه هفته فرصت دارد تا به این لایحه رسیدگی کند. لذا از تمام فرصت خود برای بررسی دقیق این لایحه استفاده خواهیم کرد.

نگرانی کارشناسان دولت از الحاق ایران به کنوانسیون CFT

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: نمایندگان دولت نیز دغدغه ای را که نمایندگان مجلس دارند، می پذیرند اما صحبت شان این بود که ما مجبور هستیم به این کنوانسیون بپیوندیم.

وی افزود: عده ای از کارشناسان معتقد بودند که ما مجبور به پذیرفتن این کنوانسیون نیستیم، کما اینکه سال ۹۱ که دولت بدون مجوز مجلس شورای اسلامی اقدام به پذیرفتن این لایحه کرد، پس از ارسال این لایحه به مجلس، مجلس با این کنوانسیون مخالفت کرد لذا امضای نماینده دولت در خصوص پیوستن به این کنوانسیون بدون تصویب در مجلس ارزش حقوقی و قانونی ندارد.

حسن بیگی تصریح کرد: موافقان این لایحه نتوانستند به دغدغه نمایندگان مجلس در خصوص این کنوانسیون پاسخ دهند. بزرگترین نگرانی نمایندگان در خصوص این لایحه این است که در صورت تصویب آن، آمریکا و اسرائیل از آن برای برخورد با حزب الله، حماس و گروه های آزادیبخش و انقلابیون استفاده ابزاری خواهند کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این لایحه در سال ۱۹۶۹ در وین تصویب شده است. در این معاهده در بندهای مختلف تأکید شده بوده  که گروه های آزادیبخش، گروه تروریستی نیستند اما در حال حاضر آمریکایی ها به دنبال بهره شخصی از این کنوانسیون هستند و تلاش دارند گروه های مقاومت را به عنوان تروریست معرفی کنند.

نگرانی های نمایندگان در مورد CFT از زبان دولتی ها تکرار شد/ توجیه دولت «دفع افسد به فاسد» بود

وی افزود: موافقان لایحه الحاق به این کنوانسیون که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی آمده بودند نگرانی های نمایندگان مجلس را در جلسات تکرار می کردند و با کلماتی مانند «دفع افسد به فاسد» سعی در توجیه دفاعیات خود داشتند اما این کلمات زیبنده نیست و نمایندگان مجلس را قانع نمی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: مقرر شد از اساتید دانشگاه ها و حقوقدانان برای بررسی بیشتر این لایحه استفاده کنیم.

وی در تشریح علل عدم رأی گیری در این لایحه در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی گفت: از ۲۳ عضو کمیسیون امنیت ملی در جلسه امروز ۱۱ عضو حضور داشتنتد لذا امکان رأی گیری وجود نداشت، علاوه بر این اکثریت نمایندگان نسبت به دفاعیات نمایندگان دولت قانع نشدند و دغدغه هایشان افزایش یافت لذا امروز اکثریت نمایندگان در کمیسیون مخالف لایحه بودند.

حسن بیگی درخصوص پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، یادآور شد: این درخواست پیش از زمانی است که رئیس مجلس شورای اسلامی این لایحه را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده بودند.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی نظر امضاءکنندگان طرح تشکیل کمیسیون ویژه را امضاء خواهد کرد. در جلسه امروز نیز سه نفر از امضاءکنندگان این درخواست حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها