۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
کد خبر: 602663

دیدار اخیر حیدر العبادی نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف النصر با مقتدی صدر رهبر جریان السائرون در نجف اشرف با بن بست مواجه شد.

مأموریت پنهان ایجاد شکاف میان شیعیان عراق

برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که حیدر العبادی پس از این دیدار به اطرافیان خود گفته است که مقتدی صدر خرما را برای خود می‌خواهد اما هسته‌های خرما را برای دیگران!.

ظاهراً مقتدی صدر که خود را پیروز انتخابات اخیر پارلمانی عراق می‌داند همچنان خواهان در اختیار گرفتن وزارتخانه‌های کلیدی مانند وزارت کشور، خارجه، نفت، دفاع و امنیت ملی شده است.

پیروزی جریان السائرون وابسته به مقتدی صدر روحانی جنجالی و پرآوازه عراق شکل‌گیری یک دولت ائتلافی را با چالش جدی مواجه کرد است.

بر اساس قانون اساسی عراق هر جریان سیاسی که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را بدست آورد، می‌تواند از رهگذر ائتلاف با سایر فراکسیون‌های پیروز دولت ائتلافی تشکیل دهد.

در انتخابات اخیر پارلمانی عراق جریان السائرون وابسته به مقتدی صدر ۵۴ کرسی، جریان الفتح وابسته به هادی العامری فرمانده سابق الحشد الشعبی ۴۷ کرسی، جریان النصر وابسته به حیدر العبادی  ۴۲ کرسی، دولت القانون وابسته

به نوری المالکی ۲۵ کرسی و جریان الحکمه وابسته به سید عمار حکیم ۱۹ کرسیبدست آوردند.

این ۵ جریان مهم شیعی اگر با هم ائتلاف کنند می‌توانند بصورتی توافقیدولت آینده را تشکیل دهند، اما بروز اختلاف در خصوص وزارتخانه‌های کلیدی، معرفی نخست وزیر پیشنهادی و تشکیل یک دولت ائتلافی را با مشکل مواجه کرده

است.

از این رو حیدر العبادی به سمت جریان‌های اهل سنت که بیشترین کرسی‌ها رابدست آورده‌اند متمایل شده در حالی که رقیب وی یعنی نوری المالکی نخست وزیر سابق و رهبر جریان دولت قانون به رایزنی با فراکسیون‌های اقلیم

کردستان پرداخته است.

مشکل اصلی در تشکیل دولت ائتلافی این است که مقتدی صدر سهم بسیار بالایی از" کیک پیروزی انتخابات" را مطالبه می‌کند و این امر شکل‌گیری دولت آینده عراق را به تأخیر می‌اندازد.

از پیچیدگی‌های انتخابات اخیر عراق این است که مقتدی صدر به شدت مورد توجه رسانه ها و رهبران کشورهای منطقه قرار گرفته است. مقتدی صدر در یک حرکت سیاسی که ناظران سیاسی را شگفت زده کرد با حزب کمونیست عراق ائتلاف کرد که هدف از آن تشکیل یک حکومت تکنوکرات است.

تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با مقتدی صدر تردیدها را در مورد نقش ابهام انگیز این روحانی ماجراجو و قدرت طلب شیعه عراق را افزایش داده است.

رویکرد مقتدی صدر که با استقبال آمریکا، عربستان سعودی و برخی کشورهای عرب منطقه مواجه شده این است که شیعیان باید به دو بخش شیعه عرب و شیعه غیرعرب تقسیم شوند و این امر با خط مشی انسانی و اسلامی مرجعیت عراق کاملاً منافات دارد.

هر چند شخص مقتدی صدر تا کنون حرکتی دال بر ایجاد تفرقه در میان خانواده شیعه انجام نداده است اما برخی گروه‌های وابسته به وی اظهار نظرهای کاملاً تفرقه آمیزی داشته‌اند.

رسانه‌های عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان ولیعهد این رژیم به شدت در پی هویت سازی جعلی برای جریان وابسته به مقتدی صدر هستند تا نوعی خط کشی میان شیعیان عراق ایجاد کنند.

اما آینده حرکت سیاسی جریان السائرون ثابت خواهد کرد که شخص مقتدی صدر در راه تحکیم وحدت وانسجام ملی عراق تلاش خواهد کرد یا در دام شیطانی آمریکا و عربستان سعودی سقوط خواهد کرد؟.

مرجعیت عراق و عقلای سیاسی این کشور بر این عقیده هستند که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۳ یعنی زمان سقوط رژیم دیکتاتوری عراق تا کنون از هر ابزاری برای ضربه زدن به وحدت این کشور استفاده کردند و    اکنون در صدد چهره سازی و مرجع سازی برای عراق برآمده‌اند.

لذا تأخیر در تشکیل دولت ائتلافی عراق این فرصت را به رژیم های مرتجع عرب و اسرائیل خواهد داد تا به تجدید سازمان گروهک‌های تروریستی برای نا امن ساختن مجدد عراق بپردازند.

برچسب‌ها