۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
کد خبر: 602877

دیروز عصر ناگهان ابرهای سیاهی آسمان مشهد را پوشاندو دقایقی قبل از افطار بارش شروع شد، بارشی که اگرچه درابتدا حالت همان رگبارهای پراکنده ای را داشت که هواشناسی اعلام کرده بود اما بعد از افطار بغض ابرها بر خشکسالی چند ساله مشهد شکست و رعد وبرقهای پشت سرهم نوید بارشی شدید را داد.

کارنامه شهرداری مشهد زیر نم نم باران

مشابه این اتفاق همین چند هفته قبل هم درمشهد که سال ۹۶ یکی از کم بارش ترین پاییزها وزمستانهای تاریخش را پشت سرگذاشته بود، رخ دادبا این تفاوت که دفعه قبل ازچند روز قبل هواشناسی هشدارهای لازم درخصوص بارشهای شدید و رگباری را داده بود.

طی بارش قبلی چیزی بیش از ۴۰ میلی متر باران بارید و شهرمشهد را به دریایی تبدیل کرد، زیرگذرها تبدیل به دریاچه شدندو خیابانها درچشم برهم زدنی رودخانه و مردم مشهد هم مثل پرنده هایی خیس شده درباران ازاین سو به ان سو میپریدندو درجستجوی سرپناهی تا یا خیس نشوند یا آب انها را با خودنبرد.

درآن روز معاون خدمات شهری مشهد بدون عذرخواهی ازمردم مشهد بابت کم کاری درلایروبی مسیلها و جویهای اب یا حضور به موقع درمناطقی که دچارآبگرفتگی شده بودند رقمی کمتر از ۲۰ واحد را گرفتار در ابگرفتگی انهم از نوع سطحی عنوان کرد.

اما شهردار مشهد که دیدنمیتواند واقعیت را منکرشود وبه مانند معاونش به مردم مشهد بقبولاند که آب شهر را با خود نبرده است  روز بعد درحرکتی حساب شده وتوصیه شده از سوی مشاورانش درمقابل خبرنگاران ظاهرشد و ضمن عذرخواهی از مردم شهر مشهد گناه تبدیل شهر به دریایی بی کران را به گردن ابرها و سپس باران انداخت که به صورتی ناگهانی باریدند. وی اما نگفت چرا درحالیکه طی روزهای قبل هواشناسی استان خراسان رضوی و شهر مشهد بارها نسبت به چنین پدیده ای هشدار داده  بود اما شهرداری امادگی برای مقابله با سیل احتمالی را نداشت.

انچه طی هفته های گذشته رخ داد گذشته است وموضوع ما شب گذشته است که هواشناسی مشهد را ضعف روزه گرفته بود که نتوانست اوضاع جوی را پیش بینی کند. به قول ظریفی انگار که هوای گرم باعث شد تا کارشناسان هواشناسی که اوضاع جوی را از روی پشت بام مرکز گزارش میکردند دیگر سری به پشت بام هم نزنند و اینگونه شود که بارشی سهمگین مشهد را درنورددو هواشناسی مشهد بارشهای پراکنده رگباری را پیش بینی کند.

اما این بار دیگر بارش بالای ۴۰ میلی متر نبود که شهرداری تقصیر را متوجه ابرها کند بلکه کمی بیش از ۱۵ میلیمتر انهم نه درهمه مناطق شهرگزارش شده بود اما این بارهم داستان به روال سابق بود. با این تفاوت که مناطق درگیر سیل وابگرفتگی اندکی تغییر کرده بود. این مساله اگر چه ناشی از شدت بارندگی در مناطق دیگری از شهر بود اما نشان داد که درهر نقطه شهر که باران ببارد احتمال وقوع سیلاب وابگرفتگی وجود دارد وشهرداری مانند همه کسانی که برای تماشای وسایل مردم روی اب میروند دیر به صحنه میرسد و دیگر اینکه شهرداری اصلا برنامه ای برای پیشگیری از چنین وقایعی ندارد.

براساس گزارش‌های مردمی، پراکندگی آبگرفتگی معابر در تمام نقاط شهر دیده می شود، بارش باران در بلوار پیروزی باعث شده سطح بلوار را آب فراگرفته و تردد برای خودروها به سختی صورت گیرد، با این حجم آب در بلوار پیروزی، امکان تردد افراد به صورت پیاده امکان‌پذیر نیست.گزارش‌های رسیده از اهالی خیابان ایثارگران ۲۲ هم حاکی از آن است که حجم آب در معابر زیاده شده و به دلیل نبود سیستم فاضلاب مناسب در این منطقه، امکان ورود آب به منازل وجود دارد و مردم نگران از این مسئله هستند، این مسئله در تقاطع بلوار هدایت و عبدالمطلب نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.ابتدای خیابان صاحب‌الزمان(عج) که یکی از نزدیکترین معابر به شهرداری مشهد است، مثل دوره های بارش شدید پیشین، در آب فرورفته است که باعث شده تردد خودروها به سختی صورت گیرد.

از دیگر نقاط شهر که آبگرفتگی باعث مشکلاتی برای مردم شده، در بلوار شهید صادقی است. براساس گزارش‌های مردمی از این منطقه، آب سطح خیابان به خصوص مقابل بازار گوهرشاد به قدری است که تردد خودروها به سختی صورت می‌گیرد و عابران پیاده امکان عبور از عرض خیابان را ندارند.در شهرک شهید رجایی نیز با توجه به وضعیت معابر با توجه به پیش‌بینی بارش رگباری، احتمال آبگرفتگی معابر در این منطقه وجود داشت که با بارش باران، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد. همچنین براساس گزارش‌های مردمی رسیده، اهالی مناطقی مانند سیدی، بلال حبشی، شهید شیرودی، شهید رستمی، شهید مفتح به ویژه منطقه شرقی آن و بلوار ۱۷ شهریور با آبگرفتگی معابر مواجه بوده‌اند

شاید اگر مسوولان شهرداری که امسال دریک ابتکار نمایشگاه قران را درید قدرت خود گرفته اندو اقدام به برگزاری کنسرت دران میکنند مقداری هم به فکر مردم بودند و از نمره مردودی ازمون بارش قبلی اندکی و فقط اندکی عبرت میگرفتند دیشب نباید شاهد ترافیکهای کیلومتری و تبدیل شدن چندین وچند خیابان مشهد به رودخانه میبودیم.

شاید اگر مسوولان شهرداری و شورای شهر اندکی از شوهای تبلیغاتی و گرفتاریهای قضایی خود بکاهندو مردم را مد نظر قرار دهندو اعضای شورای شهر بجای شرکت درافطاریهای جناح های سیاسی در افطاریهای ساده مساجد شهر حاضر شوندو مشکلات مردم را بشنوند بتوان کاری کرد که با نم باران شهرمشهد دریایی از مشکلات برای شهروندان ساده ای شود که در انتخابات گرفتار چهره زیبای یک عضو و وعده های زیباتر سایر اعضا شدند.

برچسب‌ها