مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دو کانون گرد و خاک قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان مقصر آلودگی شدید اخیر در هوای کلانشهر مشهد هستند

ترکمنستان و هرات مقصر آلودگی هوای مشهد معرفی شدند/غبار ازبیابانهای قره قوم وافغانستان به درگز ومشهد واردشد

به گزارش قدس آنلاین، حمید صالحی در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: دیروز هفتم خرداد فعالیت این دو کانون گرد و غبار در شهرستان درگز در شمال خراسان رضوی آغاز شد و امروز مشهد را در مرکز این استان به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی آلودگی کنونی سطح شهر مشهد را از نوع گرد و غبار و ذرات معلق ذکر و بیان کرد: شهروندان بیمار، سالخورده، زنان باردار و کودکان در این شرایط از حضور و فعالیت در سطح شهر خودداری کرده و دیگر افراد نیز با ماسک رفت و آمد کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: مردم تا حد امکان از خودروی شخصی استفاده نکنند و پلیس نیز با خودروهای آلاینده به شدت برخورد خواهد کرد.

وی پیش بینی کرد وضعیت اضطرار در هوای مشهد طی دو روز آینده ادامه داشته باشد.

صالحی گفت: ظهر امروز کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد برای نخستین بار در سال جاری با حضور دستگاههای عضو تشکیل جلسه خواهد داد. در مورد تعطیلی ادارات و اقدامات دیگر برای کاهش و کنترل آلودگی هوای این کلانشهر در این جلسه تصمیم ‌گیری خواهد شد.

هم اکنون میانگین شاخص کلی کیفیت هوای کلانشهر مشهد با ۲۱۰ پی. اس. آی در وضعیت اضطرار است. از ابتدای امسال تاکنون کلانشهر مشهد ۱۷ روز پاک، ۴۴ روز ناسالم، هشت روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز وضعیت اضطرار را در کارنامه خود دارد.

روزانه تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد در حرکت هستند.

شاخص کیفیت هوا در کمتر از ۵۰ پی. اس. آی بیانگر وضعیت هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ نشانگر وضعیت سالم، در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ پی. اس. آی بیانگر وضعیت هشدار برای افراد حساس و کودکان، بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ پی. اس. آی هشدار برای همه سنین، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پی. اس. آی حالت اضطرار است و آلودگی بیشتر از ۳۰۰ پی. اس. آی نیز وضعیت بحرانی را نشان می دهد.

برچسب‌ها