قزوین_ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: پیش بینی می شود بیش از ۱۵۰۰ قلاده تحت پوشش واکسیناسیون هاری قرار گیرد.

واکسیناسیون سگ‌های روستایی علیه هاری آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی استان قزوین، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین با اعلام خبر فوق افزود: بیماری هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک است که در صورت بروز، امکان درمان آن تقریبا وجود ندارد.

وی افزود: عامل این بیماری ویروسی بوده و سگ سانان یکی از مستعد ترین و حساس ترین دام­ها به آلودگی و انتقال آن به سایر حیوانات است؛ این ویروس در تمام حیوانات خون گرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند؛ ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید.

عیسی یزدی گفت: در گزارش «اتحادیه جهانی مبارزه با هاری» که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد مرگ و میر سالانه  ناشی از هاری در ایران بین ۲۰ تا ۹۰ نفر اعلام شد. همچنین آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی مقام‌های بهداشتی کشورمان نشان می‌دهد تعداد ابتلاء و مرگ و میر ناشی از هاری انگشت‌شمار است؛ سالانه میلیاردها ریال صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و «کمتر بیماری واگیر در کشور وجود دارد که به اندازه این بیماری برای آن هزینه شود». لذاسازمان دامپزشکی به عنوان متولی مبارزه با بیماری های مشترک قابل انتقال از دام به انسان، هر ساله اقدام به واکسیناسیون رایگان سگ­های صاحب دار روستایی می نماید.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین افزود: پیش بینی می گردد بیش از ۱۵۰۰ قلاده تحت پوشش واکسیناسیون هاری قرار گیرد و امید است با ادامه روند واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های ولگرد شاهد ریشه کنی این بیماری در کشور باشیم.

وی در انتها به عموم مردم توصیه کرد: در صورت مشاهده علایمی در حیوانات  مانند ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج ، آسیب رساندن به خود و ترس از  نور و آب، مشاهده اختلالات رفتاری (برای مثال حیوانی که به طور معمول فقط در شب و یا در خارج از محل های مسکونی  دیده میشود به صورت سرگردان در طول روز و در محیطهای شهری دیده میشود) ذیل در کمترین زمان ضمن تماس با تلفن گویای ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان قزوین از نزدیک شدن به این حیوانات پرهیز کنند.

برچسب‌ها